MělčinyPodvodní tunel z Bayjinu vede do oblasti Mělčin, což je komplet podvodní lokace, která má dva východy. Ve své podstatě je to koridor, který má nejspíše simulovat trasu po mořském dně. Dominus je strukturou opravdu náramně podobný Guardii, kde bylo uprostřed taktéž moře. Problém Dominu je ovšem v tom, že tady nikde žádnou přehlednou mapu planety nemáte, takže je to opravdu jen soustava vzájemně propojených koridorů. Mělčiny tomu celkem nasazují korunu.
Boje pod vodou byly celkem normální, po Bayjinu jsem měl obavy, aby nebyly ještě o fous tužší, ale na druhou stranu musím zdůraznit, že Mělčiny se skládají ze tří úseků, na nichž se tuhost soubojů výrazně mění. Jednotlivé úseky Mělčin tvoří trojice koridorů, které jsou spojeny skrze centrální jeskyni. Vstup z Bayjinu je obtížností vyrovnaný, ale cesta do Mořských jeskyní už je tužší. Podobně to platí pro zatopené jeskyně pod horou Gigas, kde je to s tuhostí podobné jako v koridoru do Mořských jeskyní.
Zatopené jeskyně pod horou Gigas jsou sice zcela samostatné, s centrální jeskyní je spojuje jen krátký nebojový úsek s nahrávací obrazovkou, ale je to taktéž místo, kde je potřeba dýchacích přístrojů, takže je řadím do společné skupiny. Jejich druhý konec končí v "suché" části jeskyní pod horou Gigas, ale postup dále do jeskyní blokuje uzavřená brána, přes kterou se odtud nedá dostat (nejspíše se musí otevřít z druhé strany, což samozřejmě vyžaduje připojení k I.U.F. apod.). Poblíž brány je domek, kde na zemi leží další osmice dýchacích přístrojů. Hra tedy počítá s oběma směry postupu.
Centrální jeskyně Mělčin je hodně zajímavé místo. Na jejím počátku, směrem od Bayjinu, jsem našel u ostatků identifikační karty I.U.F., které se mi zřejmě budou hodit v táboře Umpani. Na jihu jeskyně je pro změnu jeskyňka s uzamčenou truhlou Davy Jonese, ale zámek je příliš složitý, takže jsem truhlu musel nechat být. Ovšem to bych se navíc předběhl. Centrální jeskyně obsahuje ještě jednu zajímavost, kterou jen stěží přehlédnete
Je jí Lochneska
Tenhle přerostlý plaz hlídá jak jeskyni s truhlou, tak i vstup do koridoru k Mořským jeskyním.
Pokus o boj jsem poměrně brzy vzdal, je to dosti náročné a vyžaduje to štěstí. Nenapadla mě žádná vhodná taktika. Pod vodou je navíc potřeba počítat s tím, že tu nefungují všechna kouzla. Naštěstí se mi díky mé zvědavosti povedlo přijít na to, že Lochnesku je možné skrze bojový mód odlákat (schovat se jí za kameny), takže jsem získal komplet bezpečný průchod na jih. Jedinou hmatatelnou věcí, co jsem si z Mělčin krom ID karet odnesl, je ještě kus korálu. Jižním koridorem jsme proplavali až nakonec, odkud vedla cesta do Mořských jeskyní.
Mořské jeskyněAč to z názvu může vypadat jinak, Mořské jeskyně se nacházejí nad úrovní moře a je to soustava několika různě propletených chodeb a jeskyní. Kolem nich pak vede pás pobřeží, odkud do jednotlivých jeskyní vstupujete. Propojky mezi jeskyněmi jsou totiž obvykle nevratné, většinou odněkud někam spadnete a musíte se pak přes pobřeží vracet zpět. Dost to zdržuje, protože respawn je tu klasicky rychlejší a potvory tu byly na mě středně tuhé a jejich tuhost postupně rostla, protože v Mořských jeskyních jsem dost rychle nabral zkušenosti.
Na pobřeží a v jeskyních se dá najít trojice úkolových předmětů, které jsem postupně při průzkumu jeskyní využil - vlasec s háčkem, kladivo a prkno. Použití je jasné z konkrétních situací, bez háčku se třeba dokonce můžete dostat do trvalé pasti. Bylo to zas po dlouhé době místo, kde je potřeba s předměty různě manipulovat a postup není vysloveně přímočarý.
Kladivem se dá rozbít vyzdívka jedné jeskyně, ale za ní je jen brána uzamčená z druhé strany. V této části jeskyně je ovšem dvojice propadel, z nichž jedno vede do jeskyně pod bránu a odtud jsme se s pomocí háčku dostali otvorem nahoru a za bránu. Výhra je to jen částečná, protože nás přišla přivítat skupinka duchů v čele se strážcem krypty
Stážce, neboli Udržovatel, krypty je poměrně tuhý kostlivec s řadou silných útoků. Jednak využívá magii a k zahození není ani jeho fyzický útok obřím mečem. Férový boj byl ztráta času, byť jsem se o něj několikrát pokusil. Nakonec mi z bryndy pomohl vyvolaný elementál, který si s kostlivcem hravě poradil. Jó, dávat tak šlupy okolo 100 HP v každém kole jako on, tak jsem za vodou
Po strážci zbyl meč, který smí nosit jen rasa Mooků.
Nebyl to jediný tužší nemrtvý, ještě mi tu zbyla skupina nižších nemrtvých a jak známo, v množství je síla
Za oba boje jsem dostal haldu zkušeností a hlavně přístup k ostatkům, u nichž jsem našel klíč od Martenovo hrobky. Trochu mě zarazilo, že by Marten měl být po smrti, když mi Z'Ant v Martenově útesu povídal, že ho vyslýchali, ale nechal jsem to být. Časové souvislosti se ve Wizardry 8 skládají špatně.
Martenova hrobka se nachází na druhé straně rokle, která je součástí severní soustavy jeskyní. Poměrně rychle mi došlo, že přes rokli si musím postavit lávku a k tomu se mi náramně hodí prkno nalezené na pobřeží, ale potíž byla v tom, že přístup k rokli je kluzký a položení prkna je proto potřeba dobře naplánovat. Navíc hrozí, že družina z prkna sjede a čeká jí opět komplet spletitá cesta zpět nahoru. Hm, kdybych si ovšem býval lépe prohlédl dříve nalezené věci, našel bych mezi nimi boty s hřeby, které se výborně hodí pro postup po kluzkém povrchu ...
Ale tak dal jsem to i bez nich, jen to chvilku trvalo
Hrobku jsem odemknul nalezeným klíčem a za ní už me čekal duch šíleného Martena. Důvodem Martenovo šílenství bylo vlastnictví Destinae Dominus, které mu propujčilo vědění všeho, což Martenovu mysl postupně rozvrátilo, neboť Marten ztratil pevný bod a přestal vnímat realitu jako takovou. Stejný osud čeká každého, kdo by chtěl tento artefakt nosit, proto Marten vytvořil Přilbu Zklidnění. Postava, která jí má na hlavě, nebude artefaktem dotčena. Je to docela důležitá poznámka, protože při jejím nedodržení všechny postavy v družině zešílí, což by mělo neblahý vliv na boj. Marten už si helmu vyzvednout nestihl.
Martena se dá zeptat ještě na několik věcí, ale to podstatné jsem nezmínil. Než je s Martenem možné komunikovat, je potřeba zodpovědět dvojici jeho otázek, ale má to jedno úskalí spočívající v češtině. První otázka zní: "Koho hledáte?". Logická odpověď je "Martena", ale duch mě jen odbyl, čímž mě docela vykolejil, takže následovalo krátké kolečko různých pokusů. Bylo mi to však divné, tak jsem zkusil ještě jeho jméno v 1. pádě a najednou mi to vzal. Čeština funguje ve hře trošku zvláštně. Jak už jsem psal, občas mi ty otázky nedávají přílišný smysl, ale tady podivně funguje i odpověď. Alespoň druhá odpověď byla jasná, protože my si samozřejmě přišli pro Destinae Dominus
Za rozhovor s Martenem je 400k zkušeností a při dobré volbě otázek se dá dozvědět nejenom něco z příběhu, ale i určitá nápověda. Zeptal jsem se totiž Martena na Belu a odpovědí mi bylo, že mám dobře poslouchat, co mi Bela řekne. Tím mi potvrdil správnost mé volby.
Marten mi na konci rozhovoru předal klíč od uzamčené brány a nadobro zmizel. S tím jsme se otočili a vyrazili zpět do Bayjinu ...
Návrat do civilizaceCesta z Mořských jeskyní nebyla vůbec jednoduchá. Postavy získaly příliš zkušeností a okolí na to zareagovalo zvýšením levelu potvor. V Mělčinách jsem měl doslova co dělat. První boj jsem dal, ale jakmile na mě bafla trojice Smrtících rejnoků, tak jsem měl smůlu. Boj jsem po mnoha pokusech vzdal a namísto toho jsem se pokusil v boji o úprk do centrální jeskyně, což mi vyšlo. Odtud už to bylo snažší.
V Bayjinu jsem se ani nepokoušel vejít do vesnice, protože už zdálky bylo vidět, že osazenstvo Bayjinu vytuhlo. Namísto toho jsem skočil do vody a kolem trosek raketoplánu jsem zamířil do tunelu k Močálu. V Bayjinu jsem si však nechal portálovou značku. Močál nebyl taktéž přívětivý, i zde level potvor poskočil a objevily se tu nové typy potvor, ale naštěstí jsem to uhrál na jeden jediný souboj.
Trynton byl oproti tomu změněný jen málo. Na mýtině se krom standarně obtížných potvor pohybovala silnější verze hogara s více jak 500 HP. Boji se navíc dalo snadno vyhnout. Nejprve jsem zaběhl na strom Rattkinů, kde levescaling už skončil. Chtěl jsem tu rozprodat přebytečný loot Barlonemu. Jednak jsem v Mořských jeskyních přetáhl váhový limit a pak bych rád odkoupil Astral Dominae, jenomže Barlone nic nevykupuje. No, alespoň jsem si popřeskládal inventář
Cesta Arnika - Trynton zůstala nezměněná, takže úprava tuhosti potvor se asi týká jen lokací směrem na východ. Byla to pro mě dobrá zpráva, protože bych si tu mohl alespoň na chvilku odpočinout. Navíc Arnika je dobrým místem na rozprodej lootu a mohl bych si tu prohlédnout černou skříňku z raketoplánu Jan-Ette.
Můj bojovník dosáhl na level 17 a postupně jsem polevelil i další členy družiny. Tedy vyjma kouzelnic, protože u nich se stále rozhoduji u kouzel, takže si vždy nechávám nevyužitý levelup k dobru. Průzkum Mělčin mi zabral zhruba 2 hodiny, průzkum Mořských jeskyní 7 hodin a útěk zpět do civilizace 5 hodin (velkou část z toho ovšem zabralo přerovnávání inventáře). Tím jsem se dostal na celkových 76 hodin ve hře. Další postup bych teď rád přerušil testem grindění na cestě Arnika - Trynton, ale je dost možné, že nejprve postoupím do tábora Umpani a připojím se k I.U.F., protože to by mohla být nyní teoreticky celkem klidná pasáž hry.