Finální záznam do deníku bude trošku koplikovanější, protože to bude přehled hned z několika dní, neboť jak jsem již předeslal, od porážky Tyballa jsem se dostal do kolotoče zákysů, které vznikly díky mé nepozornosti na 7. patře. Vznikla z toho poměrně komplikovaná změť, kterou se mi povedlo částečně rozmotat a jednotlivé linky od sebe oddělit. V mnohém se budu opakovat, ale tentokráte půjde o souvislé odvyprávění toho, co se přihodilo, proč se to přihodilo a kdy jsem pochopil, že se už jen plácám na místě
Plnění restů, zákys a nakonec i ta cesta do fináleNikdy není od věci si čas od času utřídit informace
Vrátil jsem se do svého skladu a začal se prohrábávat spisy. Při vzpomínce na zvláštní mantru z rozhovoru s kouzelnicí Louvdon jsem si vzpomněl na čtveřici svazků Thieve's Guide, které jsem před tím ne tak zcela pochopil. Se zvláštní mantrou sice nemají nic společného, ale trojice svazků obsahuje mantry pro zlodějské dovednosti
Nyní tedy znám komplet mantry pro učení dovedností. Je tedy pravdou, že v době objevování těchto svazků jsem se o dovednosti ještě nezajímal, takže jsem tomu nevěnoval náležitou pozornost.
Klíč k bráně mě v tuhle chvíli příliš nezajímal, podstatné bylo vytvořit seznam Cabirovo talismanů a zkompletovat je. U Ring of Humility jsem tušil, že by to mohl být jeden z nich, což se mi časem začalo potvrzovat podle možností interakce s NPC, kdy jsem pochopil, že získání Gem Cutteru bylo opravdu jen pro tento konkrétní účel - ta věc prostě jiné využití nemá. Interakce s trpasličím králem Goldthirstem je sice trošku matoucí, protože ono ho jde obdarovávat do nekonečna, takže jsem párkrát zauvažoval i nad tím, jestli mi tu řezačku nedal pro nějaký svůj konkrétní účel, třeba získat dříve zmíněné drahokamy z náhrobků v hrobce na 7. patře. Pořád jsem navíc tušil, že jsem pro trpaslíky neudělal úplně vše, na což mě navedl jednak rozhovor se strážcem pokladnice a pak rozhovor s trpaslíkem Kallistanem, kterého šlo ukecat heslem. Zřejmě jde totiž o to samé heslo, co po mě požadoval právě strážce pokladnice, a které se nejspíše dozvím za nějaké zásluhy.
Poznámka: alespoň k nečemu ten GamesPlay na Games byl, nesplnil jsem totiž pro trpaslíky úkol s chobotnicí, to jsem v těch dialozích nějak přehlédl. Anebo spíše se mi ty dvě potvory smotaly v jednu a měl jsem za to, že jde jen o toho beholdera v dolech. Podle mě mi tedy chybělo právě toto.
Ring of Humility jsem tedy přestal řešit a pozornost mi padla na pohár. Okamžitě jsem si vzpomněl na vizi po inhalaci kadidla, ale to byla taky jediná nápověda, kterou jsem měl v tu chvíli v ruce. Musel jsem si proto udělat i revizi zbylých úkolů a pokusit se z toho něco vyvodit. Na 3. patře jsem měl stále otevřený úkol s nalezením ještěřího vůdce Ossikky a na 7. patře mág Illomo postrádal svého přítele Gurstanga (abych byl upřímný, tohle jsem si připomněl až o něco později, ale na tom příliš nezáleží
). Kouzelnice Judy na 6. patře mi se svým hledáním Toma přišla spíše jako záměrné matení, než že by to byl splnitelný úkol, ale přesto jsem kvůli ní znovu proklikal lávu a vůbec celé patro znovu prošmejdil. K této trojici úkolů jsem pak přidal vizi z orbu ve skryté místnosti ropušího puzzle a pořád jsem neměl pořešený smysl flétny a její melodie. Je to sice jen 5 bodů, ale bez znalosti souvislostí je to až až
Nakonec jsem popadl flétnu, protože jsem si myslel, že flétna je klíčem k vizi z orbu (čekal jsem od ní teleport).
Na 5. patře jsem znovu prokecnul Eyesnacka, abych si zopakoval, kde přesně hrával. Znovu jsem proto otestoval všechny významné haly v okolí a pohřebiště. Efekt to ovšem nemělo žádný, tak jsem se uchýlil k hraní místnost po místnosti a začal jsem hned 5. patrem a pokračoval jsem nahoru. Pořád jsem si myslel, že to má hlavní spojitost se samotnou osobou Sira Cabira, takže když ani 4. patro nepřineslo kýžené ovoce, začal jsem uvažovat o patře šestém. Naštěstí jsem se zastavil, protože se mi na mysl stále vkrádala myšlenka, že bych měl znovu vyzkoušet kadidlo, protože možná nejde jen o jednu vizi, ale třeba tím získám nějakou posloupnost a opravdu jsem tak učinil. V tu chvíli jsem spojitost mezi kadidlem a flétnou vůbec netušil, byl to prostě jen chvilkový nápad. Zapálil jsem postupně asi 7 kousků a odměnou mi byly další dvě vize, jinak se to celé opakovalo. Na všech třech je pohár, ale mění se pozadí a slabiky na poháru. Podle pozadí jsem určil posloupnost slabik a vzniklo mi slovo insahn.
V tuhle chvíli jsem si opět vzpomněl na dialog s kouzelnicí Louvdon, která mi povídala o speciálních mantrách, co mohou postavě přihrát určité informace nebo předměty. Já jsem původně ten rozhovor pochopil trošku jinak a měl jsem za to, že Svatyně mohou fungovat i jako teleporty, takže jsem to měl původně taky spojené s vizí s orbu, ale jak jsem se znovu do těch dialogů začítal, tak jsem si různé informace zpřesnil a úspěchy v dílčích řešeních mi pomohly lépe pochopit souvislosti. Louvdon mluvila konkrétně o jedné mantře, která byla rozdělena na 3 části, a proto mě to v hlavě sepnulo. Vůbec jsem nad tím nepřemýšlel a jelikož jsem byl zrovna ve skladu, tak jsem došel ke Svatyni a slovo zadal. Ve stavovém řádku mi vyběhlo, že Cup of Wonder se nachází tuším na JV a nahoře. Důležitý byl teď název poháru, protože od Eysnacka jsem věděl, že zahrátí na flétu v určité místnosti mi přihraje úžasný předmět a teprve nyní mi došlo, že neřeším dvě odlišné věci, ale pořád tu samou věc - hledám pohár
JV směr byl proto nesmysl, tady už jsem všude hrál. Vystoupal jsem proto na 3. patro a tady mi Svatyně sdělila, že pohár je na SZ. Z toho mě vyplynulo, že pohár je nejspíše na tomto patře, ale zároveň mě zamrazilo, protože tím hra ukazovala do části, kde jsem tušil skryté místnosti, kam jsem zatím neznal přístup, což by mě vlastně dovedlo zpět na začátek kruhu
Vyšel jsem proto ještě na 2. patro a tady mě Svatyně pro změnu odkázala zase na nějaký východní směr a hlavně dolů. Pokrčil jsem rameny, odpochodoval jsem na 3. patro a řekl si, že alespoň prozkoumám dostupnou SZ výseč a začal jsem hned místností s beholderem, kterého jsem předtím nechal být. Chtěl jsem to vzít jako při jednom a zrovna jsem se trefil
Po zahrátí melodie mi do ruky přistál zdobený pohár. Vizi z orbu jsem sice nevyřešil, ale díky rozhovoru s Garamonem už jsem tušil, že mám komplet set talismanů (Garamon mě odkázal na urychlený přesun ke Svatyni na dně Propasti).
Na řadu nyní přišel klíč k bráně. Vůbec jsem netušil, kde mám začít. Samozřejmě jsem pobíhal všude možně, jestli jsem něco nepřehlédl a do toho jsem pořád hledal posun s nalezením cesty do místnosti z vize z orbu. Mno a tím jsem na dlouho skončil
Zoufalé hledání klíče nikam nevedlo. Postupně jsem do svého skladu odnosil různé písemnosti z Tyballo komnaty a Akademie mágů. Prohlížel jsem si jejich názvy horem dolem a hledal nějaké vodítko. Mezi svazky byl i nečitelný svitek s runami, ale těžko říci, k čemu je dobrý. Zkusil jsem zajít ke Svatyni a naťukal jsem náhodně pár jmen, která jsem posbíral v patrech níže, jako třeba Drakhri nebo naweohkx'o. Pak mě z nějakého důvodu zaujal svazek napsaný v cizím jazyce s názvem Folanae Fanlo, který jsem našel v Akademii. Na Folanae Svatyně nezareagovala, ale na Fanlo mi vydala Key of Truth
Ovšem těžko říci, k čemu je dobrý, protože je to očividně neinteraktivní předmět. Možná ho mám někomu předat ... Ne, k tomuto účelu opravdu neslouží. Tvar klíče mě zaujal hned napoprvé a čím více jsem se na něj díval, tím více jsem nabýval přesvědčení, že je to jen část celku. Jenomže už jenom na tuhle část klíče jsem přišel poměrně náhodou a dost krkolomně, nejspíše jsem se to měl dozvědět úplně jinak. Leč co jsem přehlédl?
Jak jsem tak bloudil skrze patra, zastavil jsem se s klíčem u Ishtass na 3. patře. Nic jí samozřejmě neříkal, ale zkusit jsem to musel
Jenomže jak už jsem byl už sečtělý, tak mě napadlo, že už možná tuším řešení úkolu s ještěřím vůdcem Ossikkou, kterého mě Ishtass poslala hledat. Klíčový je pro tenhle úkol dopis od Sira Cabiruse pro Ossikku, který jsem našel už nevím kde. Ty ostatky poblíž tábora šedých lizardmanů jsou opravdu Ossikky, ale Ishtass potřebuje vidět dopis, teprve to je pro ní relevantní důkaz. Odměnou mi byl balíček s lektvarem léčby otravy, hůlkou elektrických střel a runou Wis. Je to předposlední chybějící runa, ta poslední do kompletu se nachází v zamčené truhle u vodopádu na 4. patře.
Pomalu jsem se vrátil i ke zbylým dvěma úkolům a brzy jsem zjistil, že stopa ke Key of Truth vede přes Illuma a jeho ztraceného přítele. Hm, to opět nahrálo myšlence, že jsem něco klíčového minul a teď ten úkol řeším jakoby pozpátku. Tono mě s upozorněním na nápis Tom Loves Judy navedl na ještě jinou věc. Tenhle nápis není na 3. patře jediný zvláštní, nedaleko od něj je taky nápis: "Go to the very base of the Abyss, then battle your way back up, to find the key to your fortitude." Marně jsem přemýšlel, jaká cesta zpět je myšlena. Jakmile jsem však začal více uvažovat o spodních patrech, začaly se moje pochyby zvětšovat. Zkrátka bylo mi jasné, že jsem vskutku někde udělal botu a právě v tuhle chvíli jsem zakolísal a zobrazil si na netu mapy spodních pater. Stačil mi přitom jediný pohled na vezeňský blok 7. patra, abych vytušil, co se přihodilo.
Byl jsem naprosto přesvědčený, že jsem na čtveřici dveří na SZ vyzkoušel všechny klíče, které jsem na patře našel, jenomže ty klíče se nacházejí postupně, dva dokonce až po zabití Tyballa, takže jsem s velkou pravděpodobností Tyballovo klíče vyzkoušel už jen na dvěřích v rohu mimo vězeňský blok (ono je v podstatě nepříjemné už jen to, že je potřeba pendlovat sem a tam skrze ne zrovna ideální terén). Ony jsou ty dveře vzhledově úplně stejné, ale ve skutečnosti k sobě s těmi vězeňskými dveřmi nepatří! Jinak si to totiž nedokážu vysvětlit, protože v rámci plnění restů jsem se dokonce doučil Casting a všechny tyhle dveře se pokoušel otevřít ještě kouzlem a pak hrubou silou. Zkusit znovu klíče mě však už nenapadlo a teď bych si za to asi nafackoval, protože takhle zpětně mi to přijde vysloveně jako školácká chyba. Ale dobrý, já mám na tohle pech, čím víc se snažím, tím vyšší je šance, že pokazím něco triviálního
Po tom neúspěchu s otevíráním jsem si řekl, že ty dveře jsou možná fake a pustil jsem je z hlavy
Každá z cel obsahuje poměrně klíčové NPC. V jedné je mág Gurstang, který mi prozradil, že hledal Key of Truth a poskytl mi vodítko ve slově Folanae. Tady jsem měl tedy odpověď na to, jak jsem se k tomu řešení měl správně dobrat
Další byl psanec Bolinard, od kterého jsem získal obrázek Toma (Judy mi za něj později poskytla Key of Love). Posledním vězněm je trpaslík Smonden, který hledá pro změnu Key of Courage. Dostal jsem od něj klíč ke dveřím v rohu mimo vězeňský blok a nyní jsem opravdu mohl postupovat odzdola nahoru skrytým úsekem a napříč patry. Dostal jsem se tak až na 3. patro a cestou sem jsem minul místnost z vize z orbu. Nahoře mě čekalo pár duchů a Key of Courage. Klíče jde přetáhnutím na sebe spojit, čímž vznikne Key of Infinity a s tím už se dá pohodlně otevřít brána od Svatyně na 8. patře. Tohle celé od ukončení zákysu až po konec hry mě trvalo pouhou 1 hodinu! Ta ztráta času tápáním je prostě neporovnatelná.
Zámek na bráně povolil a za chvilku jsem stál tváří v tvář Slasherovi. Byl ještě stále pevně spoutaný a nijak s ním nešlo interagovat. Postavil jsem se proto k podstavci před nádrží s lávou a začal jsem do ní házet talisman po talismanu. Po vhození posledního kusu se celá realita jaksi ohnula a Slasher se vymanil z pout. Objevil jsem se s ním v nějakém interdimenzionálním prostoru a první co mě napadlo, že jsem vytasil meč a pustil se do démona (úplně jsem zapomněl, od 8. patra jsem přezbrojil na pěkný meč, co se na tomhle patře povaloval). Jakmile jsem zjistil, že nedokážu démona ani škrábnout, tak jsem urychleně z boje vycouval. Za sebou jsem si všiml krátkého "výstupku", kde bych se mohl snáze opevnit, ale jakmile jsem do něj vstoupil, prodloužil se o další kousek a v tu chvíli jsem pochopil, že je to cesta ven. Hezky klikatá, neúměrně dlouhá, ale ven!
Vůbec jsem neváhal a rozběhl se, co mi síly stačily. Už jsem se ani neohlídl. Se zdravím jsem na tom nebyl nejlépe už při příchodu do Svatyně, takže jsem byl rád, když se najednou přede mnou objevil teleport a já vylítl do normální reality ...
Venku už na mě čekala loď s Lordem Almrickem a princeznou. Lord se mi omluvil za své zbrklé jednání a od princezny se mi dostalo pochvaly. Ve snu se mi zjevil ještě Garamon, který mi dopověděl, co se stalo, když jsem se dostal mimo prostor a proč mi nemohl pomoci. Garamon z posledních sil otevřel únikový portál obyvatelům Propasti a ti se nyní nacházejí na místě zvaném Destard. Na závěr jsme se rozloučili s tím, že příště se snad shledáme u lehčího úkolu
Po outru mi hra poděkovala a navíc mi zobrazila finální statistiky. Celkový čas jsem zmínil již včera, včetně zákysu to je rovných 78 hodin, ale těch 10 hodin bych si dovolil odečíst. Kdyby to šlo bývalo stejným tempem, tak těch 68 hodin je přesnějších.