Jinak bylo na Elexu docela zajímavé sledovat úkoly, které si žily svůj vlastní život. Po těch letech her, kde hra na hráče se vším čekala, to bylo opravdu osvěžující (či jak to trefně pojmenovat
). Nejvíc jsem toho zažil v Hortu, kde si jasně vybavuju dva úkoly.
Ten první byl s programátorkou UI čipů a už se tu probíral. Hráč má možnost na letiště vyrazit hned, anebo samozřejmě počkat. Úkol se ovšem důrazně připomene tím, že se jeden z mechů ve městě obrátí proti klerikům. Není to nic neobvyklého, pokud někdo hraje tím stylem, že nejprve vysbírá maximum úkolů a pak se rozhodne, kterým začne, je 100% šance, že na to narazí. Tenhle úkol však nemá žádné konsekvence, narozdíl od úkolů se sugestorem a zajmutým psancem.
Vlčák (Wolfus) je překonvertovaný psanec, který skončil i se svým parťákem Elim lapen ve spárech kleriků (tuším za pašovaní). Vlčák se Eliho obává, protože nechápe jeho snahu dostat ho z vlivu kleriků. S Elim si lze promluvit a hráč je požádán o pomoc, jenomže v tu chvíli začne potají běžet čas. Je potřeba získat oblečení od obchodníka a Eliho sekeru, která je v sídle sugestora. Pokud se na to hráč vybodne stejně jako já a nikam nebude pospíchat, pak se dá časem ve vězení narazit na scénku, kdy sugestor Eliho překonvertuje a související úkoly se zruší. V případě, že hráč předtím se sugestorem promluví, je zlehka varován před snahou Elimu pomoci (úkol Ruce pryč). K sugestorovi přitom vede několik nesouvisejících úkolů, navíc cesta k Eliho sekeře vede kolem něj, takže je těžké se rozhovoru ubránit a zřejmě ten je pro časovou prodlevu důležitý.
Podobných úkolů mohlo být klidně více, zvyšuje to důvod pro znovurozehrátí, byť třeba důsledky pomoci-nepomoci Elimu se asi příliš neprojeví. Na závěr hry mě docela zklamalo, že řada těch zdánlivě klíčových rozhodnutí neměla takový vliv, jak bych býval čekal. Část z nich se vlastně neprojevila nikde, např. pomoc berserkerovi u Srdce v Tavaru apod. Sice jsem byl pochválen, ale klidně tak jsem mohl nechat přežít psance Maxe.
Po dohrátí hry bych asi mohl pokračovat v řešení zbylých úkolů dále, ale krom dokončení osobáku Arxe mi zbylo jen podivné zařízení v Klenutém městě a s tím jsem nepohnul. Plus celá ta zlodějská gilda, ale k té se už vracet nebudu. K tomu tu mám vynechané všechny oblasti zamořené jedem a radiací, ale to si nechám někdy do budoucna
Včera jsem nad tím ještě uvažoval, ale nakonec jsem se rozhodl, že tohle byla opravdu poslední tečka směrem k Elexu a dál už to pitvat nebudu.
Celkově Nordic Games obdivuju, že tomuhle dali zelenou, protože náklady na vývoj nebyly vzhledem k rozsahu hry určitě zanedbatelné. Vytvořit nové sady textur asi takový problém nebyl, osobně si myslím, že to postapo bylo vybráno právě z toho důvodu. Pochopil bych to dokonce tak, že si Piraně připravili obojakou půdu a pokud by dejme tomu došlo na něco, jako je pokračování Gothicu, tak mají část práce za sebou
Nejvíc mi vadil akorát ten jeden typ ženského NPC, kdy se měnil hlavně účes a barva vlasů. Když to šlo u pánů, mohli se snažit i u žen.
Nejvíce mě překvapuje, že se Piraně nebáli přijít z dnes již zastaralým modelem hratelnosti. Dnes v době, kdy se od hrdiny vyžaduje retgenový zrak, nad hlavou mu lítá vševidoucí orel/dron, střely jsou bez ohledu na technologii samonáváděcí a každý úkol má podrobnou nápovědu ... ono se u nich dokonce muselo párkrát myslet s tužkou v ruce
Tohle se i ten Zaklínač 3 neodvážil implementovat. Bonusem pak byly autonomní úkoly. Už jenom proto bych Elexu přál úspěch a proto jsem celkem shovívavý k řadě chyb.
Původně jsem měl v úmyslu něco z toho rozebrat, ale vykašlu se na to
Když po tom ve hře vysloveně nepasete, tak to nijak neruší. Navíc Elex není jedinou hrou, která takové prvky má, a když u jiných to nevdí, nevidím důvod, proč tady by to vadit mělo. Je klidně možné, že Piraně měli s některými prvky další plány, ale už na ně nedošlo. Pro mě je podstatné, že mě ta hra dokázala vtáhnout i přesto, jaké jsem k ní měl původně výhrady.
Elex je vedle Andromedy druhou hrou tohoto roku, která mě dokázala zaujmout. Andromeda, potažmo celá Mass Effect, to má bohužel spočítané, protože se prodeji nevešla do tabulek předpokládaných zisků a na to jsou EA hákliví. Doufám, že Nordic Games budou na prodeje Elexu reagovat jinak, protože je to jeden z mála distributorů, který je ochotný podporovat hry, co nekopírují moderní trendy v hrách. Vyzdvihování CD Projektu jako spasitele mi upřímně leze krkem, Zaklínač 3 byl snad dostatečná ukázka toho, že to s tím mesiášstvím zas tak žhavé nebude.