Svět Might and Magic

Komunitní fórum stránek Svět Might and Magic

  • Říjen 15, 2018, 19:50:08
  • Vítejte, Host
Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání -

Autor Téma: The Keep  (Přečteno 600 krát)

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 5040
The Keep
« kdy: Březen 18, 2017, 11:34:46 »

Dneska jsem si shodou okolností vzpomněl, že před dvěma dny měla na Steamu vyjít konverze krokovacího dungeonu The Keep pro PC. A vskutku tomu tak je :) Steam navíc nasadil 10% slevu, takže se hra vejde pod 400 Kč (stojí 13,5 EUR), což za úvahu jistě stojí, byť je to pořád více, než byla zaváděcí cena před dvěma lety pro Nintendo 3DS.

Když se vzkazky o The Keep objevily poprvé, bylo to právě v souvislosti s 3DS od Nintenda, takže jsem hru hodil za hlavu a přestal se o ní zajímat. Tenhle krok Cinemaxu jsem moc nepochopil, ale řekněme, že zatím stály pravděpodobně peníze, neboť z konzolí se dá přeci jen vytřískat více. Na PC tak hra vychází skoro 3 roky od uvedení na 3DS. Cinemax je jinak česká firma, která má na kontě třeba Inquisitora.

Hře jsem zatím věnoval úvodní hodinku, ale pro hrubý náčrt to prozatím stačí. The Keep se nijak nesnaží maskovat, že se veze na popularitě Legend of Grimrock, ale jde na to přeci jen trochu jinak. Už jen vizuál je poněkud strohý a chybí mu snad jen typické "rozkostičkování". V první chvíli jsem si myslel, že to bude klasická Unity3D hra, ale tady snad úplně chybí řada různých filtrů a kamerou nelze volně rotovat. Na nějaké rozhlížení pomocí pravého tlačítka myši proto rovnou zapomeňte. Kdybych to měl v současné chvíli k něčemu přirovnat, tak mě napadá spíše Anvil of Dawn. The Keep je jakoby jen o trochu modernější hrou, takže ten oldskůl pocit je u téhle hry vyšší.

The Keep navíc nehrajete s partou dobrodruhů, ale k dispozici máte jen jednoho předem určeného hrdinu. Tutorial je poměrně rychlý, ostatně ono není moc co vysvětlovat, většina akcí je jasná. Největší novinkou a trochu i kamenem úrazu je systém boje. Útok se tvoří gesty myší na šachovnici 3x3, kdy je potřeba v určeném směru propojit trojici čtverců (lineárně nebo diagonálně).

Z počátku jsem měl problém trojici čtverců propojit dostatečně rychle, většinou jsem u třetího čtverce ujel mimo, ale po čase se na to dá zvyknout. Výsledkem různých kombinací je určení směru útoku a jeho výšky. A zrovna výška útoku (seku atd.) je tu zajímavým parametrem. Třeba vodorovný sek budete provádět jinak u boje se strážemi (prostřední a horní linka šachovnice) a jinak při boji s krysami (spodní linka šachovnice). Podobně lze taktizovat s diagonálou, kdy se třeba u některých potvor vyplatí provést spíše spodní než horní šikmý sek, protože ze shora vám ho můžou snadno bloknout štítem apod. Variabilita boje je tedy poměrně rozsáhlá. Gesta tu v podstatě nahrazují rozsáhlé memorování kláves, které známe například z Die by the Sword :)

Boj probíhá realtime, takže proto je dobré se naučit provádět gesta dostatečně rychle. Na druhou stranu, každá bojová akce odčerpává postavě staminu a s nulovou staminou si taky neseknete, takže je potřeba boj udržovat v určitém rytmu. Pozice postavy a protivníka je na přilehlých polích, takže lze teoreticky využít obkročák a kolem nepřítele kroužit a sekat, ale zatím jsem nenašel dostatečně vhodný prostor, kde bych to vyzkoušel. Výhodou gest je, že se dají připravit dopředu, takže si nakliknete typ seku a pak se teprve přiblížíte k protivníkovi (útok se pozdrží držením levého myšítka). To samé platí o kouzlech, ale k nim se dostanu až za chvilku. Před přicházejícím útokem se nedá bránit blokem, ale dobře funguje ústup, kdy si lze rovnou připravit další útok. Uplatnil jsem to hned u stráží, protože úplně první zbraní mi byla dohořívající louče :D

Kouzla se používají podobně jako útoky zbraní a jsou složena z kombinace run. V tomhle je systém kouzlení hodně podobný Legend of Grimrock. Ohnivou kouli jsem třeba poskládal i bez nápovědy, protože on je to vlastně takový rozbor, z jakých prvků se výsledné kouzlo skládá a jak jsou tyto prvky složeny. Nicméně kombinace run lze najít i v příslušných svitcíh kouzel ;)

Zdraví, stamina a mana se regenerují automaticky, přesto se během boje může stát, že je potřeba jejich rychlejší doplnění. Od toho tu jsou samozřejmě patřičné lektvary. Pool těchto statistik lze ovlivnit trojicí vlastností (síla, inteligence, obratnost), které lze zvyšovat během levelupu. Hned na první patře jsem navíc našel výstroj s bonusy, takže zaměření postavy bude možné modulárně měnit. Osobně jsem se trošku více zaměřil na obratnost a uvidím, co mi hra přinese dále.

Obtížnost hry jsem nastavil na normál, překvapila mě akorát položka volitelné permasmrti. Zas takový šílenec nejsem, stihl jsem umřít už při prvním setkání se stráží :D Na konci první úrovně na mě vybafla tabulka ala Wolfenstein/Doom, kde byl souhrn počtu zabitých nepřátel a počet nalezených tajných skrýší. Tohle "skóre" lze odmítnout a jít chybějící věci nejprve dodělat. Nepříjemná může být nakonec jediná věc a tou je pouhá jedna pozice pro save.

Pokud jde o příběh, ten těžkou posoudit. Hra nějakou drobnou omáčku má, ale nic extra. Příběh se začne rozvíjet až po skončení tutoriálu, kdy dojde na průzkum samotné věže. Počátek je zkrátka klasika. Cestou sbíráte kameny a louče, abyste vyřešili případné nášlapné plošiny, popř. si loučí posvítili na cestu (louče mají omezenou dobu hoření). Nakonec dojdete na konec cesty a pochopíte marnost svého dosavadního počínání ... teprve od této chvíle se jede naostro :D

Tenhle úvodní zlom mě docela pobavil a musím říci, že těch necelých 60 minut ve hře bylo dobře strávených. Kdybych neměl rozehrané Neverwinter Nights 2, asi bych pokračoval dále. Zatím jsem nenarazil na nějakou zapeklitou hádanku nebo rébus, ale z The Keep je cítit, že kvalit Grimrocku to v tomto ohledu asi ani nedosáhne. I když pořád mi na patře chybí objevit dvě skryté místnosti a zatím jsem nenašel jediný náznak, kde by mohly být a jak je otevřu :) Prozatím jsem s hrou spokojený.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 5040
Re:The Keep
« Odpověď #1 kdy: Březen 18, 2017, 15:02:27 »

Nějak mi to nedalo a pustil jsem se do hledání :D

V principu je to jednoduché, stačí najít odlišnou texturu a máte vyhráno, protože ten samý typ tajných spínačů je pak použit po celém patře. Na prvním patře to byl krásně tvarovaný obdélník, na druhém patře je to naštípnutý kámen. Nicméně tajnou skrýš může otevírat i dobře ukrytá nášlapná deska, jak jsem se brzy přesvědčil :)

Při přechodu na druhé patro se mi vyjevila další část příběhu, takže hra má opravdu tendenci propojovat postup hrou s příběhem. Navíc jsem na tomhle patře narazil na trojici NPC, které jsem mimoděk zachránil. Trošku si zrovna v tomhle bodě rýpnu, jedno ze zachráněných dětí byla podle mě dívka (dle dabingu), ale hra mi urputně tvrdila, že jde o chlapce (textura, dialogy ostatních dětí). Každopádně dialogy nelze nijak ovlivnit, hra si odříká to své a hrdina taky.

Během soubojů přišlo drobné překvapení. Hra extra bodově hodnotí používání zbraní a magie, takže tyto disciplíny rostou dle frekvence jejich využití, podobně jako je to u TES her (u The Keep se ale nejspíše počítá jen to, čím byl ve finále protivník skolen). U mě samozřejmě převažují zbraně.

Na druhém patře jsem našel další sbírku run, tentokráte s efektem zmražení a k tomu příslušné svitky. Světlo z louče jsem už také nahradil patřičným kouzlem, ale u mrazících kouzel mě docvakla ještě jedna věc. Šachovnice pro runy je tuším 5x5 a nic vám nebrání si runy naskládat tak, jak vám to bude vyhovovat pro gesta. Jenomže mrazící kouzla mají třeba společnou část s ohnivou koulí, takže časem dojde i na jistou optimalizaci rozložení run.

Milým překvapením byl meč, který nahradil slabou dýku. Na 2. patře je dost pavouků, takže se to hodilo. Stráže jsem jím zabíjel už jen na dvě rány. Inteligence nepřátel není nic extra, ve větších místnostech stačí, aby se postava pohybovala po čtvercích zprava doleva a to samé bude kopírovat i protivník. Toho lze navíc trefit během přesunu po polích, takže i tuhou potvoru, jakou byl přerostlý pavouk, jsem sundal skoro bez škrábnutí. Chce to prostě jen secvičit odhad, protože každý útok postavu zbrzdí a když se zrovna trefíte před protiútok, tak vás holt protivník trefí. Spíš jsem zvědav, až někde narazím na větší počet nepřátel a nebudu je moci taktizováním rozdělit.

Teď stojím před vstupem na 3. patro, tak jsem zvědav, jak se to bude vyvíjet dále. Výstroj mám již kompletní, takže teď přijde na řadu její obměna. Prostě klasika :)
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 5040
Re:The Keep
« Odpověď #2 kdy: Březen 18, 2017, 16:21:46 »

Na třetím patře trošku přituhlo, tedy co se koordinace a postřehu týče. Na pořadí přišla má oblíbená propadla, konkrétně synchronizované čtverce na podlaze, skrz které je potřeba přejít z místa A do místa B. Podobně kombinace nášlapných desek, kdy je potřeba se po nich projít v určené sekvenci apod. U finálního klíče k místnosti na další patro jsem se poprvé střetl s větší přesilou potvor a k obklíčení opravdu došlo. Zdá se, že na jednom čtverci smí stát zatím jen dvě potvory, takže třetí to už musí vzít z boku.

Meč brzy nahradilo kladivo a s ním i dvojice bonusových úderů (bonus se nabíjí skrze sérii standardních útoků). Jeden z nich protivníka na pár vteřin omráčí. Z kouzel jsem se dostal k blesku.

Podle achievmentů je zřejmé, že věž bude mít celkem 9 pater a hra má i alternativní konec. Zatím mi to vychází tak, že co patro to zhruba hodina času. 3. patro bylo třeba co do rozlohy menší, ale všechny ty pasti to nakonec dokonale natáhly. Teď už to ovšem nechám být a vrátím se k NWN2 :)
IP zaznamenána
This is the end ...

tono

  • Starší člen
  • ****
  • Příspěvků: 285
Re:The Keep
« Odpověď #3 kdy: Březen 18, 2017, 18:15:26 »

Do 23.3. je na Steame nejaká zľava, takže mám ešte čas. Aj youtuberi ju už rozohrali.

https://www.youtube.com/watch?v=hcBKboZsAWw&list=PLtrOlSljXPk2jnmME79piyviN9Y8CLtbn
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 5040
Re:The Keep
« Odpověď #4 kdy: Březen 18, 2017, 19:02:30 »

4. patro je enklávou trpaslíků, jak živých, tak i mrtvých. Nášlapné desky nahradily hrátky s teleporty. Jj, já vím, řekl jsem, že se vrátím k NWN2 :D

Nechci tvrdit, že by hra byla nějak návyková, je to v podstatě zajímavá oddychovka, plná známých věcí. Mozek se u toho zrovna nezavaří, většina rébusů je principielně společná s Legend of Grimrock, takže stejná řešení lze aplikovat i zde. Zatím jsem nenarazil na nic, u čeho bych musel zdlouhavě přemýšlet. Všechno je tak nějak zřejmé a tam, kde by to snad zřejmé nebylo, je někde poblíž hint.

Klasikou jsou třeba skryté teleporty, kdy funguje chůze pozadu apod. Hned někde na začátku patra je větička ve stylu "Kryj si záda!" V bodě, kde se to využije, navíc nejde jinou cestu ani nalézt, takže zákys opravdu nehrozí. Je fakt, že mě tohle už nijak nepřekvapí. Byť on se ten hint vztahuje ještě k jedné další věci ;) Dost toho pořeší a urychlí automapa.

Na patře jsem našel pár mečů, ale oproti mému kladivu jsou slabší. Výhodou mečů je ovšem nižší spotřeba staminy. Lépe jsem dopadl z pohledu zbroje, kterou jsem už obměnil. Pomalu jsem se přesunul více k bojovníkovi - krom světla jsem na tomhle patře nevyužil žádné další kouzlo.

Doba průchodu patrem se výrazně zkrátila, takže jsem ještě v rychlosti koukl na 5. patro. Jedná se o starý trpasličí důl, takže se opět změnila hlavní textura. Prvotní hrátky s nalezením cesty dále jsou čistá lineárka, kdy se jen pendluje po trojici bodů. Když si vzpomenu na doly ve Wizards & Warriors, tak tohle se s tím vůbec nedá srovnávat, ale jak už jsem naznačoval na začátku, The Keep je zjednodušená verze klasického dungeonu. To bude asi jeho hlavní slabina při porovnávání.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 5040
Re:The Keep
« Odpověď #5 kdy: Březen 18, 2017, 21:36:17 »

Jsem lehce za polovinou a časem někde kolem 5 hodin. Odsýpá to docela hezky. Byť by se to nakonec ukázalo spíše jako jednohubka, nedá se tomu upřít chytlavost. Rozvoj postavy je úměrně tomu zjednodušený, akorát kouzlení může být ve výsledku noční můrou. Zatím si pamatuju 4 kouzla, další jsem raději ještě neskládal :) Svitků a run už mám přitom celkem dost. Musel bych si to přepsat někam na papír. Snad to nebude na nějakém patře klíčový styl boje :D

5. patro bylo opravdu hodně o běhání z místa na místo a s minimem soubojů. O to víc se tu řešily různé spínače. Tajné skrýše jsou v důlních lokacích snadno vidět, protože je uzavírají polorozbořené zdi. 6. patro oproti tomu začíná velkou centrální místností a tužšími souboji. Přibyla silnější a rychlejší verze trpasličího bojovníka a nějaký typ ogra. Magie tu nemá moc smysl, ale cvičím si tu na potvorách skill. Oproti předchozímu patru je tu zase pár dětí k osvobození.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 5040
Re:The Keep
« Odpověď #6 kdy: Březen 18, 2017, 23:13:04 »

A mám tu první problém :) V Zapomenutém dole je jedna mříž, kterou se mi nepodařilo otevřít. Na průchod na další patro to nemá vliv, ale chybí mi díky tomu poslední objevený secret. Řešení tuším, ale rozehrávat se mi celý level znovu nechce :D Nechám si to na zítřek. Míjet secrety se moc nevyplácí, protože obvykle obsahují zajímavé věci. Na tomhle patře jsem konečně před koncem narazil na potvoru, kterou by šlo označit za bosse. Bylo potřeba zkombinovat útoky s dopíjením lektvarů.

Edit: rozjel jsem celé patro ještě jednou a můj tip nevyšel. Buďto je to nějaký podivný bug, nebo to bude mít opravdu obskurní řešení. Kdyby mi nechyběl ten secret, tak bych řekl, že je to dokonce chyták :) Asi se na to vykašlu a půjdu dál.
« Poslední změna: Březen 19, 2017, 01:37:43 od Elemir »
IP zaznamenána
This is the end ...

tono

  • Starší člen
  • ****
  • Příspěvků: 285
Re:The Keep
« Odpověď #7 kdy: Březen 19, 2017, 01:17:00 »

Tak si ma navnadil že som ju na koniec kúpil a nainštaloval. Mám síce rozohrané tri ďalšie hry(MM9, 7mágov, Dark Messiah), ale tak prečo nemať 4 že ?  :D
Zatiaľ je to slabší odvar Legend of Grimrocku ktorý som naposledy dohral na hard obtiažnosti, ale uvidím.
Teraz som v L3. Akú si si zvolil obtiažnosť ?
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 5040
Re:The Keep
« Odpověď #8 kdy: Březen 19, 2017, 01:37:57 »

Normal.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 5040
Re:The Keep
« Odpověď #9 kdy: Březen 19, 2017, 10:45:46 »

Začnu tou méně příjemnou zprávou pro čekatele na GOG verzi. Cinemax zkusili GOG oslovit, ale nedostalo se jim žádné odpovědi. Hra tak bude zatím dostupná opravdu jen na Steamu.

A teď k včerejšímu zádrhelu. Nejde nakonec o Zapomenutý důl (to je až kapitola 6), ale o Důlní základnu (kapitola 7). Běhal jsem tam ještě dobrou hodinu navíc, ale nakonec jsem to pořešil:

Spoiler: ukázat
Watrysova laboratoř je opravdu fake pro zmatení, poslední secret se nachází na západě mapy v jednom výklenku - je tam jiná textura na zdi s odstranitelným kamenem. Uvnitř je náhrdelník.
« Poslední změna: Březen 19, 2017, 12:31:45 od Elemir »
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 5040
Re:The Keep
« Odpověď #10 kdy: Březen 19, 2017, 12:57:58 »

Kapitola 8, Zapomenutý důl ...

tentokráte jsem opravdu musel jeden secret vynechat, protože průchod touto částí dolu je dost náročný a zopakovat bych si to zrovna nechtěl. Trochu jsem v tomto ohledu podcenil možnost, že bych se nemohl do určitých částí znovu vrátit, což se mi tady právě stalo.

Duch ogra na předchozím patře není žádný boss, je to ve skutečnosti standardní jednotka, které je Zapomenutý důl plný :) Krom něj se zde nachází ještě několik extra odolných zombií. I ty mají schopnost léčení, takže když se nezadaří, je to opravdu zdlouhavý souboj. V tuhle chvíli jsem ovládání hry proklel, protože na tohle to opravdu vhodné není. Mezi kouzly a útokem zbraní je potřeba přepínat přes záložky, což samo o sobě zdržuje. Když k tomu přičtete nutnost provést přesný pohyb gesta, tak je to o to horší. Pokud totiž chcete ozdravení potvory zastavit, musíte jí buďto úspěšně zasáhnout zbraní, ale tím riskujete nedostatek staminy (hezká řádka útoků klidně cíl mine) nebo zakouzlit zmrazení, které vám dá chvilku oddychu. Je to moc úkonů najednou, kde lze nasekat chyby a spěch je tu mnohem větším nepřítelem ;) Grimrock je v tomhle ohledu přátelštějští.

Na duchy a zombie se mi vyplatilo použít lepší meč z předchozích pater. Bere méně staminy a kombo se s ním tvoří jednodušeji. Pak už to chce jen trochu cviku a hlavně si na sebe nenalákat více potvor najednou.

Na konci této části patra jsem našel silnou sekeru, ke které se opravdu dříve dostat nelze a se kterou lze ducha sundat klidně na jeden zátah - každopádně i na dva zátahy je to výhra. Cesta totiž končí seskokem do nižší uzavřené části, kde se nedá manévrovat a duchům je potřeba se postavit na férovku. Odtud pak vede východ na další patro.

Duchové mají ještě jednu nepříjemnou vlastnost, umí procházet zdmi a jinými překážkami. Před každým uložením hry proto doporučuju stát na místě, kde se dá uhýbat. Duchové korzují po celém patře a klidně se může stát, že na vás vyskočí odněkud ze zdi a zatlačí vás do rohu, což je v horní části patra v podstatě konec. Ve spodní části to pořeší sekera.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 5040
Re:The Keep
« Odpověď #11 kdy: Březen 19, 2017, 15:15:41 »

Kapitola 9, Soukromé peklo ...

po předchozím patře jsem se pomalu obával, že vývojářům došla inspirace a dále se hra ponese už jen v duchu čistého boje.

Soukromé peklo je dle všeho předposledním patrem hry a po stránce boje je podobně tuhé, jako Zapomenutý důl. Krysy jsou tu o kus přerostlejší a klasické zombie časem nahradilo něco na způsob bojového mága. Na patře se však dá najít další prsten a meč s bonusem ke kritickému zásahu. Prsteny mám díky tomu dva a spolu s mečem je to 65% šance na KZ. Horší je řešení místa v inventáři, pár věcí už jsem musel nenávratně vyhodit.

Cesta vpřed není přímočará, ale na scénu se opět vrátily rébusy. Nechybí tedy hrátky s nášlapnými plošinami, přepínači, synchronizované vyhýbání pastem ani časovka ;) Na The Keep se mi líbí, že hra rébusy necpe úplně všude a nijak to s nimi nepřehání. Naopak je dobré, že se design pater střídá. Vypadá to přirozeněji a mám ze hry lepší pocit. Nepůsobí to jako pouhý slepenec nápadů.

Na konci patra jsou dvě místnosti. Z té první je vidět východ někam nahoru (zamřížovaný), ta druhá vede do velkého sálu, kde už čeká Watrys. Chtěl mi dát možnost v poklidu odejít, ale moje postava to bez rozmýšlení odmítla. Na druhé straně místnosti je teleport do samotné věže.

Steam mi píše 11 hodin, postava je level 10 s větším zaměřením na boj. Síla zatím 30, inteligence a obratnost 21.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 5040
Re:The Keep
« Odpověď #12 kdy: Březen 19, 2017, 18:26:30 »

Velké (?) finále ...

Věž je opět spíše bojově zaměřená, ale nejdrsnější souboj jsem podstoupil hned na začátku, kdy se na mě vrhla dvojice stráží, což byl problém. Sundal jsem je až naponěkolikáté. Zrovna se mi nedařilo uštědřit pořádný zásah a jakmile mě obklíčili, bylo po všem. Všechny ostatní boje jsou už potom výrazně snažší, protože u nich lze využít taktiky přestupu mezi patry, kde jsem si takto doplňoval staminu. Velký masakr stráží před finální místností pak lze nechat čistě v režii spuštěných pastí a poté se dívat na výsledek :D I takto zabití protivníci se započítávají do skóre.

Secrety jsou tu 3, ale objevil jsem jen jeden. Do finále jsem tak vstupoval s tím, že mi za hru celkem 3 secrety chybí. Abych pravdu řekl, díky tomu chybějícímu ze Zapomenutéhu dolu už jsem se ani nesnažil, abych to měl splněné, to nechám někdy na příště ;) Cestou do Watrasovo komnaty jsem našel velmi silnou sekeru, se kterou jsem doslova rozkrájet zbytky stráží a napochodoval do finále.

Čekal jsem cokoliv, když se na mě Watras vyřítil, ale jeho AI není o nic lepší než ostatních, takže jsem jen uhýbal do boků a čekal na nabití komba. Watras sice sesílá plošné kouzlo, ale boj s ním je natolik rychlý, že mě to jen 2x škráblo :) Spotřeboval jsem akorát 2 lektvary staminy a bylo po všem. Sekerka udělala své :D Když to srovnám se strážcem z Legend of Grimrock II, tak tohle byl jen řadový souboj, ale osobně jsem spíše rád. Nemám příliš v oblibě zbytečně zdlouhavé finále.

Po smrti Watrase proběhlo outro, kdy se hráč konečně dozvěděl pointu příběhu:

Spoiler: ukázat
Watras býval kdysi chudým horníkem v dole. Jednoho dne horníci narazili na ložiska zvláštní krystalické rudy, která oplývala podivnou silou. Kdokoliv v její blízkosti se stával mocnějším, ale ruda zároveň korumpovala jeho charakter. Watras vlivu krystalů zcela podlehl a stal se obávaným tyranem, který za sebou zanechal jen spoušť. Náš hrdina je ve skutečnosti Watrasův syn, který se rozhodl hříchy svého otce odčinit.


Můj hrdina už na další level nepostoupil, takže level 10 je nejspíše maximum. Zajímavé bylo cestou počítat i zdroje. Krystalů jsem našel plno, ale nepoužíval jsem je. Horší to může být pro někoho, kdo má ve zvyku plýtval lektvary, protože těch zas tolik není. Krom lektvarů staminy jsem jiné typy moc nevyužíval, párkrát jsem použil jen střední lektvar zdraví, ale efekt to moc nemá. Buďto se to dá zvládnout bez lektvaru, nebo je zvolená taktika v boji prostě špatná a lektvar už to nezachrání :)

Magie jsem si nakonec moc neužil. Mojím nejčastějším kouzlem bylo Světlo a Zmražení. Run se dá najít jinak plno, ani se to vše do slotů nevejde, ale potíž pro mě byla spíše v dříve popsaném překlikávání mezi panelem útoku a kouzly. Nehledě na to, že potvory mají různé odolnosti/imunity a tím už jsem se nechtěl probírat. Ovšem pro někoho, kdo holduje magii, to asi nebude žádná překážka a panel kouzel si poskládá přesně na míru a co nejvyšší efekt (kombinace škol, odstranění prodlevy mezi sesíláními apod.).

Vývoj postavy jsem asi mohl zvolit jakýkoliv, včetně striktního univerzála. Pro bojovníka je nejdůležitějším atributem obratnost kvůli stamině a pak síla. Oboje dvoje jsem si mohl zvednout i díky bonusovým předmětům. Mág to má v tomhle trošku horší, takže u něj půjde primárně opravdu jen o inteligenci, aby měl co nejvíce many.

Musím říci, že mě The Keep bavil. Byla to příjemná herní změna a určitě se k němu časem opět vrátím. Je to takový nenáročný dungeon, ale místy dokáže překvapit. Hlavně mi pár míst ve hře vrtá hlavou, těch neodemčených mříží jsem nakonec za sebou nechal více ;)
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 5040
Re:The Keep
« Odpověď #13 kdy: Březen 22, 2017, 05:24:34 »

Jenom taková perlička ke kapitole 7 a dveřím do laboratoře. Na Steamu už je v diskuzi  potvrzeno, že otevřít nejdou :) Nemá to tedy ani žádnou souvislost s alternativním koncem hry, což byla věc, nad kterou jsem při tom chození kolem uvažoval.

Jak se dostat k alternativnímu konci zhruba tuším, tedy mám jistý nápad, který souvisí s jednou poznámkou ve svitcích, ale budu to muset nejprve vyzkoušet ...

Spoiler: ukázat
Tipuju, že to souvisí s krystaly a jejich alternativním využitím jako léčivé esence. Jeden ze svitků tuhle možnost zmiňuje, ale zároveň před ní neurčitě varuje. Klíčem je tedy možná pozření co největšího množství krystalů.
IP zaznamenána
This is the end ...

Ivan

  • Pokročilý
  • ***
  • Příspěvků: 167
Re:The Keep
« Odpověď #14 kdy: Srpen 29, 2018, 23:27:05 »

Tak jsem taky dohrál The Keep a to dneska.:-) Takže bych taky napsal pár svých poznatků. Hra jako taková není nijak dlouhá ani náročná, v poklidu zabere 2 - 3 odpoledne a je velice pohodová. Steam mi ukazuje 10 hodin, z čehož jsem nějaký čas měl hru zapauzovanou a nehrál ji, osobně to vidím tak na 7 - 8 hodin. Ve hře se mi podařilo zabít všechny nepřátele, odhalit všechny secrety a osvobodit všechny děti. Podle achievementů jsem rovněž zakouzlil všechna kouzla a použil všechna zbraňová komba.

To ostatně není vůbec složité, kouzla můžete zakouzlit hned, jak získáte svitek s návodem (tuším u dvou kouzel jsem musel počkat na později, protože jsem neměl patřičné runy) a zbraňová komba jsou také jednoduchá, ve hře jsou tři druhy zbraní - dýky, meče a sekery (do seker patří kladivo), a každým typem zbraně lze provést čtyři komba - odemykají se podle levelu postavy a značí se podle zelených kuliček pod portrétem postavy. Maximálně můžou být čtyři, takže celkem 12 komb. Co se týče těch achievementů, podařilo se mi získat úplně všechny kromě dvou (dohrátí na Hard a dohrátí s Perma Death), včetně alternativního konce. Na ten jsem přišel teda dost náhodou a pomohl mi popis achievementu na Steamu.

Od začátku jsem vylepšoval postavu jako čistého univerzála a je to asi nejlepší cesta, protože postava se nezasekne na tom, že by jí došla buď mana nebo stamina, ale střídal jsem kouzla s útoky a celou hru jsem až do finále neměl problém. Mezi panelem útoku a magie lze překliknout klávesou R, takže to bylo velice rychlé. Sekat lze dokonce i bez bojového panelu, myší lze táhnout přímo na protivníkovi, ale to se mi moc neosvědčilo. Je pravda, že jsem to ani moc nezkoušel. Systém magie se mi hodně líbil, hráče to nutí přemýšlet, jak si sestavit panel kouzel, aby obsáhl co nejvíce těch využívaných, protože některé runy se obnovují rychleji a můžete je použít v jiných kouzlech.

Jak už jsem psal, s boji jsem neměl na obtížnosti Normal problém, a ani hádanky příliš nepotrápily, za což jsem ale docela rád. Očekával jsem osekaný Grimrock, ale nakonec mě plynulá hratelnost bez záseků příjemně překvapila. Ani hledání secretů nebylo nějak náročné, stačilo si jen prohlédnout každou zeď, skočit do každého propadliště a prozkoumat každou fontánu, ale opravdu nebylo nikde nic zapeklitě schováno. Jediný chyták možná spočíval v tom, že na prvních patrech vypadaly všechny secrety stejně. Prostě jste našli prasklou cihlu a ta byla na patře 3x - 5x. Pozdější patra však už secrety mixovala, takže hledáním stejně prasklé cihly už nic nepřineslo. Ale možná to byl záměr tvůrců. Na rozdíl od Elemira si však nemyslím, že byste minutím secretu o něco přišli. Většinou se tam právě nalézaly lektvary nebo krystaly, ale ani jedno jsem za celou dobu hry nepoužil. Teda kromě jednoho lektvaru many, který jsem prohodil mříží, abych získal secret. Je pravda, že jsem dva lektvary použil na Watryse, ale to bylo spíš proto, že si povolal dva velké pavouky a společně mě obklíčili a nemohl jsem ven. Jelikož mi chyběly do konce hry dva seky, tak jsem dobil staminu a manu a už se mi to nechtělo loadovat. Je pravda, že po zabití Watryse hra končí a už není ani možné dořešit patro. Což mi přišlo divné, protože tabulka ukazovala odemčené secrety 2/3, ale hned po ní tabulka celé hry ukazovala odemčené secrety za celou hru 33/33 a achievement se odemkl. Jelikož nebyla možnost se vrátit jako na konci jiných kapitol, tak už se mi nechtělo rozehrávat celé patro od znova.

Co se mi na hře líbilo, tak to byla její nenáročnost a vstřícnost k hráči. Hodně se mi líbil systém magie a musím ocenit i soundtrack. Je vidět, že je hra menší a kratší, takže neobsahuje moc druhů nepřátel, desítky zbraní ani nějaké složité mechanismy, ale to vlastně ničemu nevadí. Linearita hry, stejně jako to, že máte jen jednu postavu, kterou si nemůžete sami vytvořit ani upravit, mi vůbec nevadila. Co mi ale vadilo, je systém ukládání. Sice se na něj dalo zvyknout a až na jednu nebo dvě vyjímky nehrozilo, že byste si uložili tak, že byste se nemohli vrátit, ale úplně mi to nevyhovovalo.

Musím říct, že po hrách typu Wizardry 8, Zaklínač 3, Pillars of Eternity nebo Lords of Xulima jsem ocenil pohodové RPGčko, které dohrajete za dvě odpoledne a nestrávíte v něm desítky až stovky hodin.
IP zaznamenána
 

+ Rychlá odpověď