Dneska jsem si shodou okolností vzpomněl, že před dvěma dny měla na Steamu vyjít konverze krokovacího dungeonu The Keep pro PC. A vskutku tomu tak je
Steam navíc nasadil 10% slevu, takže se hra vejde pod 400 Kč (stojí 13,5 EUR), což za úvahu jistě stojí, byť je to pořád více, než byla zaváděcí cena před dvěma lety pro Nintendo 3DS.
Když se vzkazky o The Keep objevily poprvé, bylo to právě v souvislosti s 3DS od Nintenda, takže jsem hru hodil za hlavu a přestal se o ní zajímat. Tenhle krok Cinemaxu jsem moc nepochopil, ale řekněme, že zatím stály pravděpodobně peníze, neboť z konzolí se dá přeci jen vytřískat více. Na PC tak hra vychází skoro 3 roky od uvedení na 3DS. Cinemax je jinak česká firma, která má na kontě třeba Inquisitora.
Hře jsem zatím věnoval úvodní hodinku, ale pro hrubý náčrt to prozatím stačí. The Keep se nijak nesnaží maskovat, že se veze na popularitě Legend of Grimrock, ale jde na to přeci jen trochu jinak. Už jen vizuál je poněkud strohý a chybí mu snad jen typické "rozkostičkování". V první chvíli jsem si myslel, že to bude klasická Unity3D hra, ale tady snad úplně chybí řada různých filtrů a kamerou nelze volně rotovat. Na nějaké rozhlížení pomocí pravého tlačítka myši proto rovnou zapomeňte. Kdybych to měl v současné chvíli k něčemu přirovnat, tak mě napadá spíše Anvil of Dawn. The Keep je jakoby jen o trochu modernější hrou, takže ten oldskůl pocit je u téhle hry vyšší.
The Keep navíc nehrajete s partou dobrodruhů, ale k dispozici máte jen jednoho předem určeného hrdinu. Tutorial je poměrně rychlý, ostatně ono není moc co vysvětlovat, většina akcí je jasná. Největší novinkou a trochu i kamenem úrazu je systém boje. Útok se tvoří gesty myší na šachovnici 3x3, kdy je potřeba v určeném směru propojit trojici čtverců (lineárně nebo diagonálně).
Z počátku jsem měl problém trojici čtverců propojit dostatečně rychle, většinou jsem u třetího čtverce ujel mimo, ale po čase se na to dá zvyknout. Výsledkem různých kombinací je určení směru útoku a jeho výšky. A zrovna výška útoku (seku atd.) je tu zajímavým parametrem. Třeba vodorovný sek budete provádět jinak u boje se strážemi (prostřední a horní linka šachovnice) a jinak při boji s krysami (spodní linka šachovnice). Podobně lze taktizovat s diagonálou, kdy se třeba u některých potvor vyplatí provést spíše spodní než horní šikmý sek, protože ze shora vám ho můžou snadno bloknout štítem apod. Variabilita boje je tedy poměrně rozsáhlá. Gesta tu v podstatě nahrazují rozsáhlé memorování kláves, které známe například z Die by the Sword
Boj probíhá realtime, takže proto je dobré se naučit provádět gesta dostatečně rychle. Na druhou stranu, každá bojová akce odčerpává postavě staminu a s nulovou staminou si taky neseknete, takže je potřeba boj udržovat v určitém rytmu. Pozice postavy a protivníka je na přilehlých polích, takže lze teoreticky využít obkročák a kolem nepřítele kroužit a sekat, ale zatím jsem nenašel dostatečně vhodný prostor, kde bych to vyzkoušel. Výhodou gest je, že se dají připravit dopředu, takže si nakliknete typ seku a pak se teprve přiblížíte k protivníkovi (útok se pozdrží držením levého myšítka). To samé platí o kouzlech, ale k nim se dostanu až za chvilku. Před přicházejícím útokem se nedá bránit blokem, ale dobře funguje ústup, kdy si lze rovnou připravit další útok. Uplatnil jsem to hned u stráží, protože úplně první zbraní mi byla dohořívající louče
Kouzla se používají podobně jako útoky zbraní a jsou složena z kombinace run. V tomhle je systém kouzlení hodně podobný Legend of Grimrock. Ohnivou kouli jsem třeba poskládal i bez nápovědy, protože on je to vlastně takový rozbor, z jakých prvků se výsledné kouzlo skládá a jak jsou tyto prvky složeny. Nicméně kombinace run lze najít i v příslušných svitcíh kouzel
Zdraví, stamina a mana se regenerují automaticky, přesto se během boje může stát, že je potřeba jejich rychlejší doplnění. Od toho tu jsou samozřejmě patřičné lektvary. Pool těchto statistik lze ovlivnit trojicí vlastností (síla, inteligence, obratnost), které lze zvyšovat během levelupu. Hned na první patře jsem navíc našel výstroj s bonusy, takže zaměření postavy bude možné modulárně měnit. Osobně jsem se trošku více zaměřil na obratnost a uvidím, co mi hra přinese dále.
Obtížnost hry jsem nastavil na normál, překvapila mě akorát položka volitelné permasmrti. Zas takový šílenec nejsem, stihl jsem umřít už při prvním setkání se stráží
Na konci první úrovně na mě vybafla tabulka ala Wolfenstein/Doom, kde byl souhrn počtu zabitých nepřátel a počet nalezených tajných skrýší. Tohle "skóre" lze odmítnout a jít chybějící věci nejprve dodělat. Nepříjemná může být nakonec jediná věc a tou je pouhá jedna pozice pro save.
Pokud jde o příběh, ten těžkou posoudit. Hra nějakou drobnou omáčku má, ale nic extra. Příběh se začne rozvíjet až po skončení tutoriálu, kdy dojde na průzkum samotné věže. Počátek je zkrátka klasika. Cestou sbíráte kameny a louče, abyste vyřešili případné nášlapné plošiny, popř. si loučí posvítili na cestu (louče mají omezenou dobu hoření). Nakonec dojdete na konec cesty a pochopíte marnost svého dosavadního počínání ... teprve od této chvíle se jede naostro
Tenhle úvodní zlom mě docela pobavil a musím říci, že těch necelých 60 minut ve hře bylo dobře strávených. Kdybych neměl rozehrané Neverwinter Nights 2, asi bych pokračoval dále. Zatím jsem nenarazil na nějakou zapeklitou hádanku nebo rébus, ale z The Keep je cítit, že kvalit Grimrocku to v tomto ohledu asi ani nedosáhne. I když pořád mi na patře chybí objevit dvě skryté místnosti a zatím jsem nenašel jediný náznak, kde by mohly být a jak je otevřu
Prozatím jsem s hrou spokojený.