Když už nám tedy ta Numenera dneska vyšla, tak by bylo na místě založit pro ní samostatný diskusní kroužek
Jen v rychlosti zopakuju, že jsem si přeobjednal Day one edici, kterou originálně distribuuje Techland (u nás Playman). Krom steelbooku obsahuje tištěnou mapu, bonusovou zbroj a herní příručku ke stažení (oboje formou kódů). Vzhledem k tomu, že se v mém případě jednalo za náhradu za distributorm zrušenou sběratelku, dostal jsem na hru 100 Kč slevu, tudíž mě to vyšlo na rovných 1000 Kč. Jinak Day one edice je určena pro Steam.
Hned v úvodu odkážu na
rezenci na Hrej.cz, kde je krásně sesumarizovaný přehled zážitků z kompletně dohrané hry a se kterou jsem porovnal své pocity z úvodu Numenery.
Neměl jsem zrovna v plánu hru rozehrávat, ale řekl jsem si, že alespoň ten začátek zkusím. Nakonec se z toho vyklubala hodinka hraní, resp. hodinka odklikávání dialogů, protože přesně tak dlouhý byl tutorial, než mě hra pustila k uložení pozice. Většina věcí se týkala tvorby postavy, což se děje v recenzi zmíněnými volbami, ale ve finále hráč přeci jen dostane ještě jednou možnost vše přehodnotit a pár kliky myší si postavit úplně jiný build ... tedy až na změnu pohlaví tuším. Už v těch dialozích bylo cítit, že základem systému bude trojice archetypů a každý z nich pak lze modulárně doladit dle svých preferencí. Shodou okolností jsem podobně jako autor recenze dospěl ke kecací variantě Nano
Během tutorialu postava absolvuje i jeden souboj, kde se pak krásně ukáže vliv trojice atributů postavy na řešení specifické situace. Je to dost velké zjednodušení, ale vzhledem k tomu, že atributy fungují už podle popisu v tutorialu trochu jinak, nemusí to být nutně handicap. Spíš mě děsí, že to podkope modularitu systému a chvilku jsem si dokonce pohrával s myšlenkou, vytvořit univerzální charakter. Toliko k tvorbě "bezejmenného" charakteru.
Grafická stránka se nejeví zrovna špatně, použití Unity jsem tipoval hned, ale je to v pohodě koukatelné a určitou míru detailu to má. Za ty roky vývoje bych sice čekal něco více, ale co se dá dělat
A teď se dostávám k pro mě ne příliš dobré věci - angličina vs množství textů. Hra naštěstí texty bere po "stránkách", takže se lze kdykoliv zastavit. U některých dialogů jsem se chytil celkem bez problémů, jinde jsem udržel alespoň rámec myšlenky. Problém je, že jsou to opravdu kvanta textu, navíc hra tu hodně pracuje s původními RPG technikami, kdy vám např. dopodrobna popisuje vzhled okolí apod. Těch 60 minut jsem opravdu jen četl a proklikával se dialogovými možnostmi. Přitom jsem se nikde ani nezdržoval podrobným překladem. Kupodivu to však není tak ubíjející, jako u PT, jen mi vadí, že nerozumím veškerým detailům a těžko říci, nakolik by se mi to mohlo vymstít. Hru proto prozatím odložím, ale na češtinu asi nakonec čekat nebudu.
Příběh zatím hodnotit nemůžu, byť hlavní rámec zápletky je naznačen hned v úvodu. Z tutorialu, hlavně z té úplně první části, jsem měl pocit lehkého sci-fi, což se poté umocnilo před koncem tutorialu v tzv. Krystalové komnatě. No, nejsem z toho nadšený. Oni už názvy trojice archetypů jsou takové ... těžko soudit, ale výše zmíněná recenze mé tušení jen potvrdila. Jakmile dohraju NWN2, tak na to asi kouknu a uvidím. Smíšené pocity k Numeneře panovaly ještě před vydáním, ale dost to šlo na vrub hlavně nesplněným Stretch Goals.