Svět Might and Magic

Komunitní fórum stránek Svět Might and Magic

  • Duben 18, 2024, 12:16:54
  • Vítejte, Host
Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání -

Autor Téma: Torment: Tides of Numenera  (Přečteno 7552 krát)

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7306
Torment: Tides of Numenera
« kdy: Únor 28, 2017, 14:31:40 »

Když už nám tedy ta Numenera dneska vyšla, tak by bylo na místě založit pro ní samostatný diskusní kroužek :)

Jen v rychlosti zopakuju, že jsem si přeobjednal Day one edici, kterou originálně distribuuje Techland (u nás Playman). Krom steelbooku obsahuje tištěnou mapu, bonusovou zbroj a herní příručku ke stažení (oboje formou kódů). Vzhledem k tomu, že se v mém případě jednalo za náhradu za distributorm zrušenou sběratelku, dostal jsem na hru 100 Kč slevu, tudíž mě to vyšlo na rovných 1000 Kč. Jinak Day one edice je určena pro Steam.

Hned v úvodu odkážu na rezenci na Hrej.cz, kde je krásně sesumarizovaný přehled zážitků z kompletně dohrané hry a se kterou jsem porovnal své pocity z úvodu Numenery.

Neměl jsem zrovna v plánu hru rozehrávat, ale řekl jsem si, že alespoň ten začátek zkusím. Nakonec se z toho vyklubala hodinka hraní, resp. hodinka odklikávání dialogů, protože přesně tak dlouhý byl tutorial, než mě hra pustila k uložení pozice. Většina věcí se týkala tvorby postavy, což se děje v recenzi zmíněnými volbami, ale ve finále hráč přeci jen dostane ještě jednou možnost vše přehodnotit a pár kliky myší si postavit úplně jiný build ... tedy až na změnu pohlaví tuším. Už v těch dialozích bylo cítit, že základem systému bude trojice archetypů a každý z nich pak lze modulárně doladit dle svých preferencí. Shodou okolností jsem podobně jako autor recenze dospěl ke kecací variantě Nano :)

Během tutorialu postava absolvuje i jeden souboj, kde se pak krásně ukáže vliv trojice atributů postavy na řešení specifické situace. Je to dost velké zjednodušení, ale vzhledem k tomu, že atributy fungují už podle popisu v tutorialu trochu jinak, nemusí to být nutně handicap. Spíš mě děsí, že to podkope modularitu systému a chvilku jsem si dokonce pohrával s myšlenkou, vytvořit univerzální charakter. Toliko k tvorbě "bezejmenného" charakteru.

Grafická stránka se nejeví zrovna špatně, použití Unity jsem tipoval hned, ale je to v pohodě koukatelné a určitou míru detailu to má. Za ty roky vývoje bych sice čekal něco více, ale co se dá dělat :)

A teď se dostávám k pro mě ne příliš dobré věci - angličina vs množství textů. Hra naštěstí texty bere po "stránkách", takže se lze kdykoliv zastavit. U některých dialogů jsem se chytil celkem bez problémů, jinde jsem udržel alespoň rámec myšlenky. Problém je, že jsou to opravdu kvanta textu, navíc hra tu hodně pracuje s původními RPG technikami, kdy vám např. dopodrobna popisuje vzhled okolí apod. Těch 60 minut jsem opravdu jen četl a proklikával se dialogovými možnostmi. Přitom jsem se nikde ani nezdržoval podrobným překladem. Kupodivu to však není tak ubíjející, jako u PT, jen mi vadí, že nerozumím veškerým detailům a těžko říci, nakolik by se mi to mohlo vymstít. Hru proto prozatím odložím, ale na češtinu asi nakonec čekat nebudu.

Příběh zatím hodnotit nemůžu, byť hlavní rámec zápletky je naznačen hned v úvodu. Z tutorialu, hlavně z té úplně první části, jsem měl pocit lehkého sci-fi, což se poté umocnilo před koncem tutorialu v tzv. Krystalové komnatě. No, nejsem z toho nadšený. Oni už názvy trojice archetypů jsou takové ... těžko soudit, ale výše zmíněná recenze mé tušení jen potvrdila. Jakmile dohraju NWN2, tak na to asi kouknu a uvidím. Smíšené pocity k Numeneře panovaly ještě před vydáním, ale dost to šlo na vrub hlavně nesplněným Stretch Goals.
IP zaznamenána
This is the end ...

Milhaus

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1891
Re:Torment: Tides of Numenera
« Odpověď #1 kdy: Únor 28, 2017, 15:20:30 »

ty texty v PT na té hře byly právě to nejlepší :) a ne ubíjející :D. Tady dost pochybuji, že by se to k tomu přiblížilo,  jelikož PT měla i jinou mimoherní hloubku, zatímco zde to bude asi je klasické fantasy sic s absurdním, ale pořád jen plochým příběhem a významem.
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7306
Re:Torment: Tides of Numenera
« Odpověď #2 kdy: Únor 28, 2017, 19:52:54 »

Někdy si budu muset PT zahrát ještě jednou ;) Je tedy fakt, že když jsem pak nějaký ten týden po dohrátí rozjímal nad některými aspekty hry, tak už se to neslo ve smířlivějším duchu. Nicméně v první třetině prostě jsou rozhovory, které jsou cyklické a když je to navíc o tématu, které mě moc nezaujalo, tak je to spíš za trest.

Numenera nemusí být špatná. Když jsem se dostal k první dvojici parťáků, tak mě čekal docela zajímavý pokec, kdy jsem se v jednu chvíli i zasmál. Mluvit o nějakém geniálním příběhu je sice mimo, neboť to v podstatě zkopírovalo námět původního PT, akorát s jinou omáčkou, ale dost bude záležet i na vedlejší náplni a jak to vše bude do sebe logicky zapadat. Jestli to bude mít nějaký filosofický přesah, to teprve uvidím.

Postupně vyšlo i několik dalších recenzí, ale ta na Hrej mi zatím přijde nejlepší a vyvážená. Všichni se ovšem shodují v krátkém herním čase okolo 30 hodin. Když jsem dneska opouštěl NWN2, kde jsem se zrovna čerstvě stal členem městké hlídky, počitadlo mi psalo 15 hodin 13 minut! Letohrad je určitě dalších 5 hodin a pak celá část okolo vlastní pevnosti a příprav na finále. Prostě ještě nejsem ani v polovině hry.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7306
Re:Torment: Tides of Numenera
« Odpověď #3 kdy: Březen 04, 2017, 12:31:31 »

Nějak info o hře utichlo, čekal jsem, že budu o Numeneře číst na každém kroku, jak bude postupně přibývat hráčů, co to mají za sebou, ale nic se neděje. Na GOGu přibylo akorát několik méně nadšených diskuzí. Legenda se asi nekoná.

Ještě před vydáním Numenery jsem kolikrát přemýšlel, proč jsou všechny tyhle nové počiny tak rychle zapomenuté a místo nich se pořád stále dokola skloňují klasiky jako Baldur's Gate, IWD. NWN apod., ale v tom bude asi hrát velkou roli štěstí. Povedlo se to zatím akorát Divinity: Original Sin.
IP zaznamenána
This is the end ...

flash

  • Starší člen
  • ****
  • Příspěvků: 264
Re:Torment: Tides of Numenera
« Odpověď #4 kdy: Březen 04, 2017, 14:37:47 »

Ono to bude mozna tim ze kdysi hry jako BG nebo IWD byl mainstream, dneska je mainstream uplne neco jinyho a tyhle hry hraje min lidi, a min lidi udela min povyku. Original Sin byl videt hodne ale hlavne proto ze to lidi hrali spolu a byla to povedena coop hra, coz je dneska mainstream, hrat s kamarady.
IP zaznamenána

Milhaus

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1891
Re:Torment: Tides of Numenera
« Odpověď #5 kdy: Březen 04, 2017, 17:50:34 »

Myslím, že je to tím, že všechny ty nové hry se právě porovnávají s těmi starými a i ty nové hrají ti hráči, kteří hráli ty staré a právě proto se o ty nové zajímali. No a je jasné, že ty novější mají jen složité překonat ty starší :), co si budem namlouvat.

DOS byl trochu jiný a taky tam vyšla zdarma rozšířená edice, která to zase vrátila trochu k životu. Ale nemyslím, že by to byla hra primárně určená pro multiplayer. Spíš právě měla blíž k tomu singlu. Nebo mi to tak alespoň přišlo. Moc si neumím představit, že bych to hrál v kooperaci s někým dalším, narozdíl třeba právě od NWN.
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7306
Re:Torment: Tides of Numenera
« Odpověď #6 kdy: Březen 13, 2017, 01:30:59 »

Dneska jsem se dostal k následujícímu shrnutí na RPGCodexu, viz RPG Codex Review: Torment: Tides of Numenera. Na reakci Codexu jsem nedočkavě čekal, protože jeho komunita je podle mě zároveň dost významným shromaždištěm backerů hry, což ostatně platí i u jiných CF kampaní pro cRPG. Čekal jsem nějaké to rýpnutí, ale tady se toho ve skutečnosti vůbec nebáli a do hry se obuli v plné palbě. Je samozřejmě potřeba mít na paměti, že tohle je pohled člověka, který hru sledoval po celou dobu a nyní může inXile předložit účet s nesplněnými sliby apod., ale o to je to právě zajímavější čtení. To rozčarování je z toho opravdu dost cítit.

Na Hardcoregaming vyšla taky recenze a na obou mě překvapilo ještě jedno společné téma a tím je kritika příběhu a toho, jak je hra celkově napsaná - kvantita na úkor kvality, předvídatelnost, vatovitost apod. Upřímně, v tomhle budu zrovna věřit ostříleným veteránům, než-li současným retro-hippsterům. A vypadá to, že inXile studená sprška pomohla. Někde už jsem zahlédl, že se bude část obsahu předělávat. No pomohlo to i mě, abych se rozhodl hru odložit k ledu, když už je to tedy přiznaný nedodělek ;) Ale teď vážně, nemyslím si, že Numenera bude hrou, kterou bych chtěl hrát víckrát, takže pokud to chci mít ve finálním stavu, holt nezbývá, než-li vyčkat.
IP zaznamenána
This is the end ...

Milhaus

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1891
Re:Torment: Tides of Numenera
« Odpověď #7 kdy: Březen 13, 2017, 11:11:23 »

Jo, vypadá to na zklamání roku. Přitom těch peněz vybrali fakt hodně.
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7306
Re:Torment: Tides of Numenera
« Odpověď #8 kdy: Březen 13, 2017, 20:06:09 »

Koukal jsem, že Farflame už má kus češtiny asi hotový, takže možná se nakonec vyplatí počkat rovnou i na češtinu. Než dohraju NWN2, tak je tu Andromeda a to mi taky nějaký čas zabere. Jestli by na veřejnou betu došlo do léta, bylo by to akorát. Pořád ještě čekám na komplet překlad do PoE, ale v nejhorším případě bych mohl rozehrát DOS. Dragon Age Inquisition by měl být taky brzy počeštěný, ale v tomhle případě chci nejprve dohrát Andromedu, protože se obávám přesně toho, co popisují některé recenze a to, že Andromeda je DA:I ve vesmíru. Navíc by bylo asi záhodno Dragon Age vzít od začátku.

inXile je mi docela líto, protože ač nemám k PT úplně vřelý vztah, Numenera to měla díky svému následovnickému odkazu těžké. PT je pro mě stále dobře vyváženou hrou, která má navíc smysluplný bojový systém. Mě z těch různých review přijde, že Numenera má dobře dotažené lore a dialogové interakce (vazby), zatímco vše ostatní je jen nástřel, který by zasloužil dodělat. Takhle z vnějšku, z vnějšího pohledu, bych byl hodně opatrný o Numeneře hovořit jako o RPG, kterým PT ovšem byl.
IP zaznamenána
This is the end ...

Milhaus

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1891
Re:Torment: Tides of Numenera
« Odpověď #9 kdy: Březen 14, 2017, 13:38:47 »

No, nemyslím, že by Farflame dělal veřejnou betu a že by ten překlad byl nějak rychle. Taky někdy i původní texty opravuje nebo doplňuje (například u překladu Drakensangu je čeština lepší, než angličtina, kterou překladatelé dost odflákli a ještě jí doplnil o lore z toho světa). Tady asi byly texty z té betaverze, tedy s překladem mohli začít o trochu dřív, než hra vyšla.

Já zatím nebudu Torment: Tides of Numenera hodnotit, uvidíme, až to budu hrát. Je jasné, že s PT se to moc měřit nemůže a navíc ani nemám dojem, že by to bylo nepřímé pokračování. Vlastně mám spíše pocit, že to s tou hrou nijak nesouvisí (ani z hlediska děje, umístění a podobně). I PT bylo dobré v dialogách, o dost slabší v těch dalších věcech. Třeba pokud bych měl PT hodnotit jako opravdu hru (herní činnosti, počínaje vývojem hrdiny až po možnosti, co dělat a boj), pak by v konkurenci her své doby (fallout a podobně), moc šancí neměla. Jenže dialogy v ní jí posouvají výš, už to není jen hra, ale o té hře bych asi jako jediné, kterou jsem kdy hrál, byl ochoten tvrdit, že je to umění (tedy ve smyslu, že to má uměleckou hodnotu a není to jen zábava). Ono je hodně her, které jsou zábavné a které mám rád, ale o žádné se to nedá říct. A nemyslím, že Numenera se v tomto ohledu k PT i jen vzdáleně přiblíží. A ve všem ostatním zas nebude lepší, než jiné kultovní hry, se kterými je možné jí srovnávat (jako právě ten fallout, nebo třeba baldury a podobně).
« Poslední změna: Březen 14, 2017, 13:42:11 od Milhaus »
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7306
Re:Torment: Tides of Numenera
« Odpověď #10 kdy: Březen 16, 2017, 07:16:22 »

Koukl jsem na GOG a celkové hodnocení jde v posledních dnech docela rychle dolu. Od Steamu bych to čekal, ale tady ne.

Pro mě je u těhle her ideální, aby to mělo vyváženě zastoupené všechny prvky, proto mi na Planescape Torment sedla až ta druhá třetina hry, kdy se celková ukecanost sníží. V první části jsem byl rád za každý souboj, který mi sloužil jako jakýsi odpočinek. A tohle je třeba i důvod, proč mám BG1 raději než dvojku. Mě spíš teď dodatečně potěšilo, jak PT zapadl do kontextu her z Forgotten Realms. Byť mě celkovým pojetím a příběhem příliš nezaujal, pořád na něm bylo něco známéno. Přemýšlím, že bych se u Numenery pokusil o úplně něco jiného (jinou roli), jak na to ta hra zareaguje.
IP zaznamenána
This is the end ...

Yuyana

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 2240
Re:Torment: Tides of Numenera
« Odpověď #11 kdy: Květen 10, 2021, 14:31:45 »

Tak... jsem hru zkusila, a ... a byl to teda zážitek. Kombinace zoufalýho smíchu, nadávání a proklínání. Kdo. Kdo tohle Tormentovi udělal? Koho za to potrestat? Teda krom hráčů, ti už potrestaný byli. Kdo měl pocit, že tenhle styl boje bude zajímavej? Je to tak neuvěřitelně, neuvěřitelně zdlouhavý a frustrující, zvlášť když se do toho montujou NPCčka. Hromada naprosto nezajímavejch questů, společníci, který by zasloužili umlátit kladivem, poučování a moralizování od náhodnejch NPCček, tahle hra má VŠECHNO. Alespoň teda všechno špatný.

Tak, děkuji za možnost tohle někam napsat, je to ze mě, cejtim se líp. Možná budu schopná tu hru dohrát.

Aktuálně jsem přetrpěla takový ty kobky kterejma se člověk teleportovává (jestli něco nesnášim, tak je to teleportovávání se po prázdnejch a zbytečnejch kobkách), minula cca 90% místního obsahu pro bojovou nezpůsobilost (čti: 5x jsem vychcípala a musela to obejít) a teď to vypadá, že se tam už nevrátíme, což mě, jakožto komletistu, silně obtěžuje. Finální "boj", kdy člověk v combatu postupně utíká všema postavama a 90% času čeká, až odtahaj NPCčka, kompletně zlikvidoval poslední zbytky mýho dobrýho mínění o hře. Takhle ne, pánové, takhle ne.

Co ten dějovej zvrat s tim bohem co je ve skutečnosti spirit v mojí hlavě? To bylo teda silně antiklimatický. No. Uvidíme. Zkusim to dohrát abych měla kompletní obrázek.
IP zaznamenána

Yuyana

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 2240
Re:Torment: Tides of Numenera
« Odpověď #12 kdy: Květen 10, 2021, 15:58:04 »

Ale pojďme se na hru podívat očima někoho, kdo už si zanadával a je citelně klidnější.

Je to jedna z mála her, kde mě napadlo, že bych možná mohla mít i češtinu. Mezi mojí schopností porozumět anglickým a českýmu textu je naprosto minimální rozdíl... výjimka je, když je anglickej text nudnej a můj mozek prostě vypne angličtinu a odmítá číst. A to je v týhle hře problém, protože tak 90% hry je text, a některý pasáže jsou prostě silne nezáživný. Kdyby tam byl dabing, alespoň nějakej vypravěč, kterej by to částečně odvykládal, bylo by to lepší. Tu hru můžete hrát komplet bez zvuku a neztratíte NIC. Je to jako taková ta knížka, kde si dole vyberete co vaše postava dělá, a otočíte na příslušnou stranu.

Systém investování bodů při útoku/přesvědčování v dialogu je ok, akorát je hloupý, že se musí furt spát, a pokud nemůžete, a zrovna vás stihne nějaká důležitá volba a vy máte inteligenci na nule, tak je to blbý. Původní torment prostě bral výši statu, bylo to jednodušší.

Jenže v původnim Tormentovi nezáleželo na tom, že máte bojovníka s inteligencí a moudrostí 18, kterej je v boji uplně na nic, protože ostatní postavy to prostě pokryly. Tady to nepokrejvaj. Řečeno velmi slušně. Jedinej kdo dělá damage je ten mentálně zaostalej pasáček ovcí. Možná dělám něco špatně, těch statů je opravdu hodně a ještě se neorientuju.


Pojďme se podívat na společníky. Výběr je velikej, místa jsou tři.

Je tu Assassinka, "bílá smrt", která prej má bejt albín, až na to že má černý vlasy a tmavý oči. Myslim že ta přezdívka souvisí s tim, jak rychle je v boji mrtvá. Asi jí nacpu nějakou iniciativu a zkusim jí na konci každýho tahu uklízet do stínů, pokud jí zbyde pohyb. Budu informovat, jestli to zabralo. Nemá ještě moc levelů, dostala jsem jí pozdě. Teďka táhne poslední, pokud se dožije.

Desetiletý dítě s úrazem hlavy, neumí vůbec nic. Mluví s kamenim. Ne, to neni herní mechanika, to je mentální porucha. Údajně se později zlepší, ale kdo za ní potáhne partu než k tomu dojde, to mi nikdo nepověděl.

Víše zmíněnej zaostalej pasáček ovcí posedlej démonem. Jediná postava která reálně něco dělá, takže vycházíme.

Hrudka slizu. Žádný schopnosti. Nevim.

Mágyně co má kolem sebe svoje kopie. Průměrná členka týmu, něco dělá, je ranged, relativně zajímavá, v rámci možností.

Její ex, kterej s ní odmítá bejt ve skupině, takže jsem ho musela vyhodit. Mág. Uplně iracionální.

No, a samozřejmě moje postava, cca patnáctiletej hoch, aktuálně roguna. Narozdíl od "bílý smrti" něco přežije, takže bez potíží.

Nikoho dalšího jsem ještě nepotkala. Nebo potkala, a nebylo dostatečně zřejmý, že to můžu najmout.
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7306
Re:Torment: Tides of Numenera
« Odpověď #13 kdy: Květen 10, 2021, 21:34:29 »

Mno, tak si tak říkám, že tuhle hru zase odložím na neurčito :D Myslel jsem si, že bych se k ní tenhle rok mohl konečně dostat, ale očividně si to nezaslouží :D
IP zaznamenána
This is the end ...

Yuyana

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 2240
Re:Torment: Tides of Numenera
« Odpověď #14 kdy: Květen 10, 2021, 21:51:15 »

:-D Odlož, Elemire, odlož. Já už to asi doklepu do konce... možná. Dneska jsem nenašla sílu to spustit. Ale rozhodně nemůžu doporučit.
IP zaznamenána