Svět Might and Magic

Komunitní fórum stránek Svět Might and Magic

  • Březen 28, 2024, 21:13:28
  • Vítejte, Host
Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání -

Autor Téma: (Elemir) - Might and Magic: Clouds of Xeen  (Přečteno 5063 krát)

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
(Elemir) - Might and Magic: Clouds of Xeen
« kdy: Říjen 28, 2016, 23:29:12 »

Na úvod se musím zasmát absurditě celé situace. Tolik let jsem se z všemožných důvodů starším dílům Might and Magic vyhýbal a nakonec mívám různá nutkání se k nim vracet :) Po odehrátí samostatného Darkside of Xeen jsem rozehrávku samostatného čtvrtého dílu zvažoval, ale jelikož Clouds of Xeen jsem zvládl víceméně čistě v rámci rozehrávky World of Xeen, nebyl k tomuto kroku pádný důvod. Nicméně tam někde vzadu červíček pochybností přeci jen stále hlodá, takže když jsem pro rozehrávku Lords of Xulima v Hard obtížnosti hledal "relaxační" doplněk, vzpomněl jsem si právě na Clouds of Xeen.

A to je hned další možná absurdita, považovat některý z těchto dílů za relaxační doplněk :) Jenomže ona je to svým způsobem pravda. Hratelnost dílů III-V je na takové úrovni, že se do hry poměrně snadno proniká. U mě je navíc plus, že hru již znám, takže mohu i více experimentovat ... Ne, sólovat opravdu nebudu ... ! :D Blok s poznámkami však odložím. Tentokráte si to chci prostě jen projít, připomenout si pár věcí a hlavně si znovu užít atmosféru této hry.

Původně jsem si myslel, že bych vzhledem k letošnímu 30. výročí série Might and Magic dokončil i první dva díly série, ale už teď je jasné, že to do konce roku nestihnu (možná je nestihnu ani začít). Poslední dva roky byly poněkud hektické, tolik her jsem nikdy v takhle krátké době nedokončil a proto není divu, že se na mě začíná podepisovat herní únava. Krom RPG/dungeonů to prokládám i akčními hrami, takže to celkové číslo je ve skutečnosti o poznání vyšší. Nová rozehrávka Lords of Xulima bude navíc už sama o sobě náročnější, takže bych jí nerad kombinoval s čímkoliv dalším náročnějším.

Ale zpět ke Clouds of Xeen. U hry mě samozřejmě zajímá, nakolik se bude lišit oproti spojenému světu World of Xeen a v neposlední řadě jde i o finální skóre. Nicméně jeden rozdíl znám už nyní. V rozehrávce World of Xeen jsem za Clouds of Xeen vynechal dračí jeskyni, což bych měl asi udělat i nyní, ale neudělám to. Hru uzavřu opravdu až ve chvíli, kdy splním poslední možnou věc ve hře.

Nad skladbou družiny jsem zatím moc neuvažoval, ale nejspíše sáhnu po nějaké klasice a provedu jen drobné úpravy. Stále mám na paměti, že některé dungeony není radno podceňovat :D Klerik a kouzelník jsou tedy jasní, ninju nahradí zloděj. O zbylá místa se asi podělí paladin, lučištník a barbar. Obtížnost zůstane samozřejmě na warriora.

Horší je to s verzí hry. Asi by bylo stylové vytáhnout diskety a nainstalovat Clouds of Xeen z nich, nicméně asi sáhnu podobně jako u Darkside of Xeen po balíčku z Might and Magic Trilogy. Neměl by v tom být žádný rozdíl.
IP zaznamenána
This is the end ...

Richmond

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 568
Re:(Elemir) - Might and Magic: Clouds of Xeen
« Odpověď #1 kdy: Říjen 29, 2016, 19:40:56 »

Ty brďo!! Nebudeš už tou mocí a magií přesycenej? :))
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Might and Magic: Clouds of Xeen
« Odpověď #2 kdy: Říjen 29, 2016, 22:23:49 »

Naštěstí mě to stále baví :) Akorát jsem se včera poněkud unáhlil v předpokladu, že nebudu psát deník ... samozřejmě, že ho píšu :D Před hodinkou jsem dodělal úvod ve Vertigu a pokračuju směrem do dolů. Po Clouds of Xeen už bude opravdu pauza :D Měl bych pro změnu zase pohnout s webem.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Might and Magic: Clouds of Xeen
« Odpověď #3 kdy: Listopad 07, 2016, 13:19:56 »

Konečně jsem se dostal k zápisku ke dvěma naposledy odehraným dnům. Vlastně více času jsem k hraní ani neměl, protože herní čas opravdu pečlivě dělím mezi všechny rozehrané hry. Po dnešku mi z tohoto kolotoče jedna vypadla (dohrál jsem trilogii Sniper Elite) a ubral jsem i na intenzitě v Lords of Xulima. A dneska mě opět čeká další část v Clouds of Xeen :) Proto je na čase udělat nějakou sumarizaci.

Na úvod jen poznamenám, že se asi nebudu tolik zabývat screenshoty, občas vyberu jen pár zajímavějších okamžiků. Podobně to bude asi s podrobností deníku. Opravdu se to snažím hrát spíše relaxačně.

Hned po startu hry se mi povedlo uniknout před slizem u brány, takže jsem bez boje doběhl do hospody a sestavil si komplet novou družinu. Původní členy jsem ale nerušil, takže mi zůstal menší výběr obličejů pro nové charaktery. Jak jsem avizoval již v prvním příspěvku, sám jsem se vtělil do postavy trpasličího zloděje a doprovod mi tvoří orčí barbarka, člověk paladin, elfí lučištnice, člověk klerička a gnomí kouzelnice. Tedy snad si to po tom týdnu vybavuju dobře, kdyžtak to dodatečně upřesním ;)

Z hospody jsem musel vyrazit naproti do obchodu a nakoupil si základní vybavení, se kterým jsem se pustil do čištění města od havěti, kterou sem natahal deratizátor Joe. Nejprve jsem to vzal přes východ Vertiga a postupně přešel do jeho západní části. Nově mě překvapil poznatek, jak velké množství zkušeností získá zloděj za otevření mříží ve městě (100 xp). Tohle je právě jeden z důvodů, proč se zloději začnou poměrně rychle levelem vzdalovat ostatním postavám. V trpasličích dolech je bonus za otevření ještě větší a v River City už to jde do tisíců.

První smrt mě čekala před městským skladištěm. Šel jsem tam už notně vyčerpaný předchozími boji, takže to ani jinak dopadnout nemohlo :D Holt stane se ;) V městské gildě jsem kouzelnici koupil kouzlo Skok a vyrazili jsem mimo město.

Na chvilku odbočím. Když se teď na Clouds of Xeen dívám zpětně, z pohledu předchozí rozehrávky World of Xeen a samostatného Darkside of Xeen, tak si začínám mnohem lépe uvědomovat, jak odlišně designované ty začátky jsou a proč se mi Clouds vlastně líbí více. V Darkside opouštíte Castleview zhruba na levelu 10 a k dispozici máte docela slušnou řádku užitečných kouzel, dostatek peněz a užitečných dovedností. Oproti tomu Vertigo (a stejně tak ostatní města v Clouds) nemá podzemí, kde by se nabral nějaký ten bonusový level a městká gilda zrovna bohatým výběrem kouzel neoplývá. Peníze stačí akorát tak na trénink. Mnohem více se to v tomto ohledu podobá trojce. Hned na úvod vás pak čeká tuhý a poměrně velký dungeon. O tuhosti venkovní oblasti kolem Vertiga nemluvě.

První ztížení hry jsem učinil volbou družiny, ve které chybí kdokoliv, kdo by ovládal Pathfinding. Ve Vertigu je sice učitel, ale cena tréninku je 2500 zlatých za postavu. Protože Pathfinding musí ovládat alespoň dvě postavy, dostaneme se hned na částku 5000 zlatých a to je prostě nereálné :D Venkovní oblast až po Věž čarodějnic je naštěstí schůdná, obzvláště při pečlivém sbírání bonusů z fontán a studní. Horší to začne být ve Forest of the Walking Dead. A přesně tuhle pasáž jsem si chtěl trochu ulehčit tím, že bych se naučil kouzla Odstraň jed a Odstraň nemoc.

Gilda ve Vertigu je nemá, ale dají se naučit od soch na východních ostrovech, kam se dá dostat právě s pomocí kouzla Skok, které jsem ve Vertigu zakoupit mohl. Jenomže sochy se aktivují až po splnění úkolu pro poustevníka na jednom z ostrovů. Je potřeba jít do lesa a přinést mu kostěnnou píšťalku. Mno a tady mi chybí Pathfinding. Bez něj je potřeba chodit jen po cestách a přes křoviny se pohybovat pomocí kouzla Skok. Omezené množství many mi však neumožňovalo překonávat větší úseky. Ve finále jsem si tak les prošel v podstatě celý a tím pádem vybil většinu zdejšího osazenstvo, což jsou kostlivci a zombie. Kouzlo Odstraň nemoc mě přitom mělo chránit právě před nákazou od zombie, takže jsem ho získal až ve chvíli, kdy už jsem ho vlastně nepotřeboval :D Absence Pathfindingu jinak znamená časté umírání, protože z hlubších částí lesa se bez něj nelze dostat do chrámu ve Vertigu včas.

Cestou do lesa a k věži čarodějnic se dá posbírat dost úkolů, na ty je východní polovina mapy bohatá a přináší to cenné zkušenosti a peníze. Levelování je však pomalé, musel jsem si na to opět zvyknout. Čarodějnice jsem prozatím nechal být, bonus v podobě dovednosti Crusader nepotřebuju, tu má paladin defaultně, takže do hradu Burlock se dostanu i tak. Místo toho jsem si to namířil do největšího dungeonu ve hře - Dolů Červeného trpaslíka.

Do dolu mě zavedl úkol od starosty Vertiga, díky čemuž jsem získal přístup. Doly plní ve hře dvojí účel, jednak se tu družina vyexpí a druhak se tu dá dost slušně vydělat a nabrat bonusové body do atributů. Nevýhodou je akorát to, že doly jsou poměrně rozsáhlé (9 pater) a konfrontace s králem Klanu šílených trpaslíků je infarktová. Na souboj s ním se lze trochu připravit, ale v obtížnosti warriora je to stále spíše o štěstí. Družina má v téhle době stále jen obyčejné zbraně a kouzla na trpaslíky taky moc nezabírají. Zadařilo se mi až po mnoha pokusech ... teoreticky jsem si mohl dojít ven pro bonus dočasných +5 levelů a ve Vertigu v centrální studni doplnit zdraví do nového maxima, ale vyhrála lennost ;) Je to i mnohem lepší pocit.

Vedlejším smyslem dolů je možnost dostat se na druhou stranu pohoří nad Vertigem, ale to je dost nepřátelská oblast, která je až pro družinu na vyšším levelu. Vede sem jeden vedlejší úkol, ale ten beztak dostanu až mnohem později a to se sem v pohodě probiju jednodušší cestou. Nehledě na to, že v té době už bude družina schopná hory zdolávat.

Porážkou trpasličího krále končí úvodní část hry a je to první přelomový okamžik ve hře, protože odteď už to bude čím dál snažší. Namísto přímé cesty k Rivercity jsem se vydal na jih a lesem se dostal až k městu Nightshadow. Dovnitř jsem zatím nevstupoval, je to nad mé síly, ale chtěl jsem zkusit jižní cestu do Rivercity, takže za Nightshadow jsem přeskočil do bažin. Zdejší roje hmyzu jsou dost nebezpečné, ale zranění se dá trochu eliminovat ochranou proti elementům (další užitečné kouzlo z gildy ve Vertigu) a k tomu hmyzáci jsou dost citliví na kouzlo Insect Spray (v batohu jsem měl dva předměty s tímto bonusem).

Mnohem vážnější problém představuje fakt, že v bažinách se nedá spát a kouzlo Skok je opravdu nutnost. Po hmyzácích přijdou na řadu houbostromy, které jsem musel likvidovat magickým šípem, takže jsem si musel hlídat množství many, abych se zbytečně nevyšachoval. Po pár dnech jsem se konečně dostal na severní okraj bažin a mohl směle vykročit lesem k Rivercity.

Už v Pitchfork Creek se v okolí laguny začnou objevovat víly, což je skutečně zpropadené stvoření, které umí postavy proklít. Ve Fairy Forest pak mají rovnou celou líheň :D Zjistil jsem, že proti jejich útoku docela zabírá ochrana před elektřinou. Víly jako takové nejsou naštěstí nijak odolné, takže je lze snadno porazit. S odstraněním prokletí je dobré počkat, dokud nepadne poslední víla, protože léčbu lze provést jedině v chrámu a je to docela drahé. Na západě Fairy Forest se nachází cesta spojující Rivercity s ruinami Newcastle. Je to zároveň dělící čára mezi tím, na co se svou družinou stačím a tím, co je v současné chvíli mimo mé možnosti.

Rivercity je stejně velké jako Vertigo a je plné žebráků a zlodějů. Krom nich zde sídlí čarodějky a Yangovo rytíři. Krom rytířů se dá všechno ostatní zvládnout už nyní. Městská gilda má navíc k dispozici kouzlo Den ochrany, což je klíčové klerické kouzlo, které boje výrazně ulehčí. Před čarodějkama se lze navíc chránit už Ochranou před elementy z Vertiga. Porážkou čarodějek je splněn městský úkol  a porážka zlodějů je důležitá kvůli úkolu princezny Roxanny z hradu Burlock.

Ve městě se nachází i řada důležitých učitelů - plavání, horolezectví, posilování ... Jen je potřeba počítat s většími výdaji. Do Rivercity jsem vstupoval s něco málo přes 100 000 zlatých a výcvik a nákup kouzel mě stál okolo 35 000 zlatých. Je to však nutná a hlavně dobře návratová investice. I ve městě samotném se dá slušně vydělat, takže jsem v klidu mohl 50 000 zl a 1500 gemů uložit do banky. Trochu mě jen vyděsila absence učitele obchodování, ale cestou do hradu Burlock jsem si vzpomněl, kde ho najdu :)

V hradu Burlock se toho mnoho dělat nedá, protože úkol od krále Burlocka je v podstatě nesplnitelný a záchrana čaroděje Croda, kterou nám zadal králův kancléř, je zatím mimo mé možnosti. Využil jsem alespoň knihy s dovedností Starých jazyků a z hradu se vydal směrem k Vertigu.

V tuhle chvíli už bych mohl zahájit volný průzkum krajiny, ale na JV mě ještě čeká Věž čarodějnic a poblíž Nightshadow jsem dostal úkol najít jeden vzácný lektvar v Chrámu Yaka. Pomalu bych se tak měl přehoupnout přes level 10 a poté bych se chtěl pustit do osvobození ostatních měst.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Might and Magic: Clouds of Xeen
« Odpověď #4 kdy: Listopad 08, 2016, 19:14:19 »

Ještě než budu pokračovat, mám tu drobnou poznámku k obchodování. Z hradu Burlock jsem skutečně zamířil do Vertiga, ale u kováře si všiml jedné zajímavosti - rozbité předměty lze prodávat za plnou cenu. Není tedy potřeba je nejprve opravovat, podobně jako by se muselo činit v MM3. Spolu s levnější cenou oprav je to tak další prvek, který vysvětluje, proč není v sérii Xeenu nouze o peníze.

Z Vertiga jsem zamířil do Věže čarodějnic a poměrně snadno jsem prošel až na poslední patro. Vůdkyně čarodějnic mě ovšem během boje jako obvykle proklela, takže před návštěvou oblak věže jsem si zaskočil do chrámu. Průzkum oblak jsem poněkud urychlil, protože zde ve své podstatě není nic klíčového. Celá oblast se chová jako interiér, takže není potřeba si tolik hlídat čas kvůli Levitaci (leda by jste na oblaka vstoupili pár minut před pátou ranní). Sochy poskytnou jeden souvislý hint ohledně jednotlivých kroků, které mě v hlavním příběhu v nejbližší době čekají a to je asi tak vše. To malé množství gemů nebo lepšího lootu už teď nemá příliš význam.

Vrátil jsem se zpět do Vertiga, rozprodal co se dalo a namísto do Chrámu Yaka jsem se vydal přes hory na sever. Pomalu jsem se stočil na západ a celý úsek hor a přilehlé části sopečné oblasti pročistil. Zastavili mě až jezdci na koních. Ve Vertigu jsem proto přistoupil na vácvik a docvičil všechny postavy na level 10. Klerička odteď mohla začít sesílat Den Ochrany, což je opravdu špičkové kouzlo. Jezdci podlehli a mě se otevřela cesta do města Asp.

Zničení transmutátoru mi zabralo chvilku, protože v Aspu jsem už nenarazil na přílišný odpor. Odměnou mi byla zase halda zkušeností a pár nových kouzel z gildy (např. Town Portal a Incinerate). Po odchodu z města mě napadlo, že bych se mohl pokusit pročistit severní oblast nad městem a první úsek pouště. Šlo to poměrně rychle, byť gargoyly umí družinu potrápit (paralýza). Rychlost průchodu mě vlastně překvapia natolik, že jsem se rozhodl v průzkumu pouště pokračovat. Vynechal jsem akorát sektor A1, kde je hrad Basenji. Do něj se podívám o něco později.

Měl jsem docela obavy z pouštních červů. Po předchozích zkušenostech z World of Xeen vím, že mají schopnost postavu usmrtit jednou ranou, ale když to družina ustojí, tak umlátit je zas takový problém nakonec není. Supi z Darkside nebo MM3 jsou horší. Škorpióni a píseční elementálové jsou spíš jen do počtu.

Na jihu pouště mě čekal další horský předěl a konfrontace s barbary. Souboje s nimi nejsou zrovna triviální, protože mají plno útoků za kolo a jsou dost přesní. V tomhle je trumfnou jen Yangovi rytíři v Rivercity. Na západě je v horách naštěstí studna s bonusem +30 k třídě zbroje, což hodně pomůže (a nejen v tomto případě). Kousek od hor se potom nachází městečko Winterkill.

Winterkill má zajímavý a docela obtížný městský úkol. Celé město je plné duchů, kterých je potřeba se zbavit. Problém je ovšem v tom, že všechny verze duchů mají dost vysokou fyzickou odolnost. Na ulicích se sice dají v otrávených odpadcích najít lektvary s efektem Holy Word, ale je škoda jimi plýtvat. S bonusem k třídě zbroje ze studny v horách a s Dnem Ochrany to jde i bez kouzel. Celkem je potřeba vyčistit tři samostatné vlny duchů, které si vyvoláte. Odměnou je neskutečných 500 000 xp pro každou postavu. Výhodou Winterkill je navíc to, že se hned na počátku můžete snadno stát členy gildy a dostat se tak třeba přímo ke kouzlu Holy Word. Je tu navíc k dispozici i kouzlo Mass Distortion a Teleportace.

Z města jsem se vydal na jih do oblasti A4, abych se zbavil otravných kyklopů a na okraji mapy jsem se stočil směrem pod New Castle. Odtud jsem se pro změnu vydal na sever a vyřídil si to s troly a ďábelskými lučištníky (kombinace Dne Ochrany s Ochranou proti elektřině učiní postavy nezranitelné jejich útokem). Otevřel jsem si tak přístup k volně dostupnému dungeonu Cave of Ilusion a samozřejmě pořešil i pár vedlejších úkolů.

V tuhle chvíli mi na mapě světa zůstaly jen 4 neodkryté čtverce, což je víceméně záměr. Sopečné oblasti si chci nechat na později a hrad Basenji bude následovat až po vyčištění města Nightshadow. Sám jsem překvapen, že mi to takhle krásně vyšlo, ale je fakt, že mám velkou výhodu v tom, že už hru znám. Družinu jsem poměrně slušně vycvičil v užitečných skillech a hlavně jsem se naučil využívat všechny možné bonusy v podobě studní a fontán. Pokud bych třeba neuměl horolezectví, nemohl bych si vypomoci bonusem k třídě zbroje apod. S draky a ohnivými elementály v sopečné oblasti vyběhnu drobným trikem, takže nyní už mohu směle prohlásit, že na levelu 10 se dá ve venkovních oblastech v pohodě přežít ... tedy pokud umíte Den Ochrany ;)

Jenom ještě poznámečka k prvkům z World of Xeen. Krom cestovních pyramidek (samozřejmě nefunkčních) jsem nakonec narazil i na satelity v rozích mapy, takže je tu v podstatě vše, co je přítomno i ve World of Xeen. Mapa se tedy v ničem neliší. Celkem jsem to čekal. V době finišování Clouds of Xeen už muselo být jasné, co všechno se ve World of Xeen použije a bylo to do hry vloženo už v té době. Po dokončení Clouds mám v plánu zkusit se pomocí editoru přesunout např. do Dračí věže, jestli to má třeba nějaký interiér, nebo je to jen "dutá" stavba.

Dneska mě tedy čeká městečko Nightshadow a přesun do hradu Basenji. Vyčistit bych si měl i venkovní oblast sopečného SV mapy. Odtud bych se pak vydal do Cave of Ilusion a nakonec do již zmiňovaného Chrámu Yaka. Postupně bych se tak měl dostat ke klíčům od dalších dungeonů a díky Megacreditům bych mohl zahájit opravu New Castle. Pokud jde o level, v současné chvíli bych mohl poskočit na level 11-12, ale chci ještě počkat. V Nightshadow bych se měl naučit kouzlo Lloyd's Beacon, což hodně věcí změní.



IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Might and Magic: Clouds of Xeen
« Odpověď #5 kdy: Listopad 09, 2016, 20:18:10 »

Nightshadow bylo po tom všem už jen rutinou. Pamatuju si, když jsem do městečka vstoupil poprvé v rámci World of Xeen, jak mi při konfrontaci s gnómími upiry zatuhl úsměv. Nyní jsem měl lepší zbraně a hlavně ochranné kouzlo. Karta se obrátila. Byť předtím jsem tam nejspíše lezl na nižším levelu. Limit levelu 10 se ukázal až o něco později, ale nebudu předbíhat. Gilda v Nightshadow Lloydův maják nemá, ale brzy jsem zjistil, že tohle kouzlo už jsem se naučil jinde :) Vyčištěním města se mi však otevřel přístup ke studni s bonusem dočasných +10 levelů.

Cestou do lávových polí jsem odstranil vodní draky okolo Darzogovo věže a v sektoru D1 si vytvořil maják. Nejhorší byla právě zdejší konfrontace se dvěma elementály, se kterými je potřeba bojovat tváří v tvář (rozbíjejí zbraně). Elementálů je tu ve skutečnosti více, ale nemám je jak vylákat z lávového jezera. Zkusím to později.

V sektoru E1 a F1 jsem přikročil ke standardní zbabělé taktice ustřílet vše z lávových kopečků. Zabralo to několik dní, protože i tak je to zdlouhavé. Největší výdrž měla čtveřice hyder. Kyselinoví draci jsou méně odolní, ale jsou zas nebezpěční svým útokem. Cestou jsem vyzvedl lávový kámen. Od Halona jsem za něj dostal Widget, což je tedy úplně stejná situace jako u World of Xeen - teprve v něm tento předmět najde uplatnění. Byla to poslední věc, v čem se samostatný Clouds of Xeen mohl lišit od spojeného světa. Nakonec se tedy neliší ani v tomto. Mapa je identická a identické jsou i úkoly.

Z lávových polí jsem se přesunul do sektoru A1, kde jsem navštívil hrad Basenji. Za splnění úkolu pro studenta předchozího hradního pána jsem získal klíč od severní sfingy. Oba dungeony jsou čistě volitelné, ale pokud začnete trpět nedostatkem gemů, jsou to dva klíčové dungeony, které vám zajistí takovou zásobu, se kterou si vystačíte i na několik rozehrávek :) Obtížností je to vyrovnané, ve sfinze je akorát trochu potíž s kamennými golemy. Mám na to však pěkné kouzlo (Golem Stopper), takže když začalo jít do tuhého, stačila dvě zakouzlení a bylo po všem (dva a více golemů najednou). Další příjemností sfingy jsou bonusy pro jednotlivé rasy v družině, plus bonus pro zloděje, kterého tentokrát v družině taky mám :)

Ze sfingy jsem to vzal již podle plánu do Cave of Illusion. Bonusy z lebek jsem zcela ignoroval a na 4. patře si od jedné lebky vyzvedl za 300 gemů klíč od Tower of High Magic. Vyzkoušel jsem si na dně jeskyně vytáhnout špunt a přes novou vlnu nepřátel se prosekal zpět na povrch. O odvodnění jeskyně jsem při rozehrávce World of Xeen nevěděl, anebo spíše jsem na to postupně zapomněl. Podobně jako u sarkofágů ve sfinze, i tady je potřeba mít na vytažení špuntu určitou sílu. Naštěstí stačí jen dobrat v některé ze studní bonus +50. V Cave of Illusion se poté zpřístupní speciální truhly, které obsahují opravdu hodně zlata.

Tower of High Magic se ukázala jako limitní pro level 10, ale moc mě to nepřekvapuje. Boje s kouzelníky jsou vždy na hraně. Podobně to probíhá při osvobozování Sandcasteru v Darside of Xeen. Na 4. patře jsem si vyzvedl klíč od Darzogovo věže. Tím jsem postup prozatím zastavil.

Tréninkem bych se mohl dostat již na level 14, ale chci ještě chvilku počkat a postoupit rovnou na level 15, tedy na maximum, které mě můžou v Rivercity naučit (Yangovo rytíři už jsou také minulostí). Přede mnou jsou ještě oblaka nad věží magie a případně se mohu pokusit projít i Darzogovou věží (vyjma oblak, ty si nechám opravdu až na konec hry). Tím bych měl ukončenou dějovou linku okolo záchrany Croda a mohl bych se už jen soustředit na výstavbu hradu. Jenomže jak se znám, je možné, že nakonec provedu ještě něco jiného :) Dračí jeskyně je ještě mimo mé možnosti, byť klíčové kouzlo jsem se naučil ve věži magie, ale o moc lépe se mi nepovede ani v jeskyni pod vulkánem. Přitom zrovna do této jeskyně bych docela rád zamířil a navštívil poslední město hry.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Might and Magic: Clouds of Xeen
« Odpověď #6 kdy: Listopad 10, 2016, 08:09:27 »

Před spaním jsem ještě stihl oblaka nad Tower of High Magic a Darzogovu věž, je to tak akorát na tu hodinku průchodu ;)

Úplně jsem zapomněl, jak mohou být oblaka nebezpečná, ale jakmile jsem narazil na oblačného elementála, tak se mi vzpomínky vrátily. Naštěstí tu dobře funguje kombinace Dne ochrany a Ochrany pře elektřinou, čímž se odolnost proti elektřině ještě více zvedne. Je to opravdu na místě, protože dvojice elementálů je dost nebezpečná. Využil jsem proto i boost přes městské fontány (mana + zdraví). Oblaka jsou opět jen místem, kde se dá trošku dovybavit a pročíst si dalších pár hintů k příběhu.

Darzogova věž je obtížností srovnatelná s Tower of High Magic, ale pokud jde o kouzelníky, tak zdejší osazenstvo má menší výdrž. Klon Darzoga se dá sundat jedinou salvou šípů (střílejí mi 4 postavy). Kouzelníci se navíc naštěstí nezdružují, takže chodí po jednom. Nicméně pokud stihnou zakouzlit, je to dost bolestivé. Zůstal jsem proto u využití předchozího boostu.

Pasti ve věži jsou na obdobné úrovni jako v Tower of High Magic (kradou manu). O tom jsem se vlastně extra nezmiňoval, ale pro průchod oběma věžemi je celkem nutnost umět Teleportaci. Přeci jen je občas potřeba něco dozakouzlit, takže běhat bez many není nejlepší nápad. V obou věžích je navíc několik předmětů, které výrazně navyšují statistiky (trvale). U Tower of High Magic jsem se ještě zapomněl zmínit, že je to první dostupné místo, kde se povolání přidružená k větvi kouzelníků mohou naučit skill Prestidigitation (navyšuje pool many).

Darzoga jsem napoprvé vyzval na férový souboj, ale jakmile se dostal na řadu, bylo zle :D Férově jsem ho proto sundal z povzdálí Zpopelněním. Stačilo jediné zakouzlení - naštěstí nic nevydrží.

Od Croda jsem se dozvěděl, co je potřeba dále udělat a co k tomu budu potřebovat (porazit Lorda Xeena mečem, který se nachází v Newcastle). Královský kancléř mi poté vystavil povolení k renovaci podzemí v Newcastle. Jenomže to je mi zatím k ničemu, protože jsem s opravou hradu ještě vůbec nezačal :D - podzemí se zpřístupní až jako poslední.

Tímto jsem uzavřel jednu část příběhu a zbyla mi jen dvojice nepovinných jeskyní + 3 příběhové dungeony. Za osvobození Croda je krásný milión zkušeností, takže nyní už mohu bezpečně postoupit na level 15 (nejdříve však samozřejmě zkusím pokračovat bez toho ;) ).
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Might and Magic: Clouds of Xeen
« Odpověď #7 kdy: Listopad 10, 2016, 14:11:59 »

Dneska jsem měl trošku smůlu ohledně volného času, sklář nám vyměňoval sklo na balkóně, tak jsem namísto Lords of Xulima pokračoval v Clouds of Xeen. Vlastně jsem i celkem rád, zítra opět nebudu mít čas, tak jsem si alespoň pořešil obě zbývající jeskyně.

Do Volcano Cave jsem sice naběhl s levelem 10, ale nejsem sebevrah, takže jsem se v Nightshadow pojistil bonusovými 10 levely, v Asp doplnil zdraví mírně nad maximum a v Rivercity to samé s manou. Výhodou městských studní s bonusem ke zdraví a maně je to, že se z nich lze napít opakovaně, dokud postava nepřeleze určité maximum. U many je to třeba okolo 320, ale pokud se pitím dostane třeba jen na 310, je možné se napít ještě jednou a postava rázem skočí na 420 many. Je docela dobré to mít na paměti ;)

Jeskyně má dohromady tři patra a prolezl jsem si jí hned dvakrát, protože jsem povoral likvidaci outpostů. Ty jsou totiž jen na prvním patře, ale respawn se podle nich řídí i na dalších patrech. Jsou navíc dost šikovně zastrčené v lávových říčkách a dobře hlídané. Když jsem si to uvědomil, tak jsem se už rozhodl dojít až do města Shangri-la, což je v podstatě 4. patro Volcano Cave, kde jsem dokoupil kouzlo Imploze. Nicméně démony jsem vybil víceméně zbraněmi - ona Imploze spolkne 100 many, takže je to dost velké plýtvání a démonů je v jeskyních opravdu dost.

Nejprve jsem se tedy vrátil na první patro, zničil outposty a pak se teprve zase prosekal až dolu do města. Časově to bylo náročnější a mnohokrát jsem se musel portnout do města a obnovit zdraví a spol., ale díky cestovním kouzlům a plánování to celkem jde. Když se ochrany zakouzlí hned ráno a družina se udrží při životě, tak se vlastně portnout jen do Asp obnovit zdraví a do Rivercity doplnit manu. Úplně stejný postup jsem zvolil i v Dragon Cave, kde už mi to šlo lépe od ruky ;)

Dragon Cave je dost obávané místo a moc se mi sem nechtělo. Chtěl jsem si to nechat až ke konci, abych si vyzkoušel, jak moc velký vliv má vynechání dračí jeskyně na finální skóre, ale nakonec jsem neodolal :D Na draky perfektně zabírá právě Imploze (jedno zakoulení = jeden mrtvý drak), nechledě na to, že i kombinace Dragon Sleep a fyzického útoku není úplně bez šance. Když tedy došla mana, mohl jsem se pokusit jednoho draka usekat i zbraněmi, což mi ušetřilo cestování mezi jeskyní a městy.

Potíž nastala až u Dragon Kinga, který je poměrně dost odolný na magii a strávil jsem u něj mnoho pokusů. Dokonce došlo na nastřádané svitky Imploze a Hvězdé spoušti. Ideální je se k němu teleportovat kouzlem a co nejdříve mu zredukovat zdraví pomocí Mass Distortion. Když se vše sejde, je to otázka chvilky. V opačném případě je to bohužel mnoho loadů.

V jeskyni jsem posbíral cenný poklad (mimo jiné další porce gemů) a kouzelnice si trochu vylepšila množství zkušeností čtením dračích knih - zvládla však jen první dva svazky, na zbytek má malou inteligenci.

Vůbec jsem nepočítal s tím, že bych ty jeskyně dneska proběhl, ale jsem celkem rád, že jsem se k tomu dostal. To nejtěžší ve hře mám již za sebou. Jak jsem již psal, obě jeskyně jsou nepovinné, ale vyplatí se je projít a to právě kvůli pěnězům, gemům a lootu. Jak je vidět, jde to dokonce na nižším levelu, než jsem si původně myslel, stačí si jen vypomoci městskými studnami a vylepšit si tak statistiky. Opravdu se vyplatí ve hře bonusy využívat.

Nyní mi tak chybí už jen trojice příběhových dungeonů, z nichž se nejméně těším na ten s golemy.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Might and Magic: Clouds of Xeen
« Odpověď #8 kdy: Listopad 12, 2016, 15:04:51 »

Včera jsem před spaním prošel Temple of Yak a konečně si ho mohl naplno užít i s přítomnými Yak Lichi :D Chrám je sice přizpůsoben nižšímu levelu postav, ale pokud chcete vybrat i sarkofágy, což určitě budete chtít, narazíte na jedny z nejtužších nemrtvých ve hře. Při hraní World od Xeen jsem se kvůli tomu musel vracet na vyšším levelu, ale nyní to s boostem šlo poměrně dobře. Hlavu lichů jsem zabil lektvarem s kouzlem Holy Word.

Z chrámu jsem si odnesl celkem 8 megakreditů, které jsem ihned uplatnil u královského stavitele a nechal si opravit zdi v Newcastle. Ebenezer mi při té příležtosti předal klíč k Tomb of 1000 Terrors, kde se dá vyzvednout dalších 7 megakreditů. Více není potřeba. Každá renovace hradu stojí 5 megakreditů a potřeba jich je jen 15. Další se nacházejí v dungeonu golemů (13), který se tím vlastně stává nepovinným.

Hrobka tisíce hrůz je kupodivu o něco schůdnější než-li Temple of Yak. Nevýhodou je, že tu postavy mají vysokou pravděpodobnost zešílet, což stežuje práci kouzelníkům. Pro naboostované postavy je ovšem tenhle dungeon spíše jednohubka. Je to taky první dungeon, kde se opravdu vyplatí mít zakouzlené Wizard Eye - kvůli skrytým místnostem. Řada džbánků obsahuje tekutinu permanentně zvyšující jednu statistiku o 5 bodů a právě proto se sem za normálních okolností vyplatí jít co nejdříve (pokud procházíte hrou systematicky a pečlivě plníte body příběhu).

Málem bych zapomněl to podstatné. Včera jsem se rozhodl, že hru už dojedu na levelu 10 a budu si i nadále vypomáhat bonusem +10 levelů. V tuhle chvíli už to není taková výhra, protože postavy by sami mohly poskočit na level 15, což samo o sobě stačí, ale zajímá mě, jak to pohne s výsledným skóre hry.

Za získané megakredity jsem komplet opravil hrad a z podzemí si vyzvedl Xeen Slayer sword. nyní už bych si to mohl jít vyříkat s Lordem Xeenem, ale nejprve mě ještě čekal Golem dungeon. A ten pro změnu opravdu doporučuju si naporvé vyzkoušet bez jakéhokoliv boostování :D Diamantový golem je podle mého nejtužší potvora ve hře (tedy vyjma Dragon Kinga, ae ten je jediný). Narozdíl od draků umí docela obstojně odolat kouzlům, takže když se vyřítí dva a imploze selže, začne jít do tuhého. Na první setkání s nimi v rámci World of Xeen nikdy nezapomenu :D Teď jsem se na nich pro změnu trošku vyřádil, ale i tak jsem musel 2x loadovat.

V tuhle chvíli jsem měl za sebou poslední z velkých dungeonů. V Golem dungeonu se po vyřešení puzzle objeví socha, která může družině trvale zvednout level o 1. Celkem jsou ve hře 3 takové možnosti (socha v oblacích nad Witch Tower, studna v Shangri-la a právě socha v Golem dungeonu). Ono dosáhnout maximálního levelu 20 není zas taková legrace, takže si družina může případně vypomoci tímto způsobem. Vyplatí se to však až u vyšších levelů, které jsou náročné na množství zkušeností, které by bylo potřeba nasbírat. I tuhle hru jsem končil s tím, že na level 20 by dosáhl jen zloděj, ostatní by byli na levelech 18-19. Ono už pak není moc na čem zkušenosti brát.

Skrze Darzogovu věž jsem se vymotal až do oblak a v soutěži atributů musel nasbírat dostatek výher, abych získal propustku do hradu Xeen. A v hradu docela přituhlo. Zdejší roboti jsou dost silní, takže jsem se musel několikrát vrátit doplnit zdraví. Největší nápor je naštěstí hned na prvním patře, z věží se dá kdyžtak utéct cestovním kouzlem. Ve věžích se totiž roboti respawnují, dokud není zničen jejich generátor, který se nachází u pokojů Lorda Xeena. Problém je, že ke komnatám Lorda Xeena se dá dostat jedině přes sál v centrální budově, ale ten má dokonale zapastěnou podlahu. K odstranění pastí je potřeba zrušit generátory pastí, a to právě obnáší návštěvu věží apod. :) Generátor robotů z povzdálí sleduje Xeenův mazlíček, což je přerostlý drak, který je naštěstíí docela citlivý na implozi.

V pokoji, odkud vyrazil Xeenův mazlíček, je i sám Lord Xeen. Nevyplatí se tam napochodovat přímo, tak jsem využil teleportaci a od dveří se o 4 pole přesunul vpřed. Tím jsem ho připravil o výhodu. Sice mi dokázal kouzelnici vymýtit, ale po dvou ranách Xeen Slayerem se odporoučel. Kouzelnici jsem vzkřisil a společně jsme si došli prohlédnou Sixth Mirror, čímž hra končí :)

Skóre mě trošku překvapilo, čekal jsem, že bude oproti Clouds z World of Xeen vyšší. Už jen kvůli tomu, že jsem prošel navíc dračí jeskyní, ale výsledek je právě opačný. Skóre mám nyní o nějakých 1100 bodů nižší :) V podstatě je ten rozdíl zanedbatelný, ale zkusil jsem schválně ještě variantu, kdy jsem postavy před koncem vylevelil. Výsledek byl o dalších pár bodíků menší :D Level postav a množství prolezlých dungeonů nemá asi tak velký vliv, jak jsem si původně myslel. Koukal jsem schválně, v jak dlouhém herním čase jsem Clouds of Xeen dojel ve WoX a bylo to o 2,5 roku více. Pokud ovšem herní týden = 10 bodů, pak je i tohle docela zanedbatelné. Těžko říci, jaký je přesný mechanismus výpočtu, ale nejspíše to potvrdilo mojí domněnku, že ty hry jsou naprosto rovnocenné. Je tedy jedno, zda-li odehrajete Clouds of Xeen jako samostatnou hru, nebo jí odehrajete v rámci World of Xeen.

Každopádně jsem si ze hry odnesl zase haldu poznámek, takže mám teď co porovnávat. Přeci jen jsem narazil na pár věcí, kterých jsem si předtím nevšiml, nebo mi nebyly tak úplně jasné. Herní doba už nebyla tak velká, je to okolo 35 hodin, ale není to nic překvapivého. Dost jsem si toho pamatoval a hlavně už to nemá ten efekt první rozehrávky, kdy si člověk schovává a schraňuje vše možné. Nyní jsem se třeba vůbec neobával nasadit silnější kouzla hned od začátku a penězma jsem taky nešetřil. Je to úplně stejný rozdíl, jako když si vzpomenu na svou první rozehrávku šestky a pak to porovnám s jejími pozdějšími rozehrávkami.

Po mnoha letech přešlapování jsem si dneškem odškrtl další z velkých restů ohledně ságy Might and Magic. Mám odehraný třetí díl, samostatný čtvrtý a pátý díl, to samé pohromadě ve World of Xeen a fanouškovský Swords of Xeen. Teď už mi opravdu zbývá jen jednička a dvojka. Ještě před rokem bych tomuhle těžko uvěřil, ale jsem rád, že jsem se k tomu nakonec dokopal a nevzdal to. U prvních dvou dílů si nejsem tolik jistý, jestli si i je budu moci odškrtnout, ale pokusím se o to ;)
IP zaznamenána
This is the end ...