Ano, lore ... samozřejmě se pokusím
. V tomhle ohledu je Morrowind skutečně propracovaný a jde dost do detailu. Pro někoho, kdo vidí svět The Elder Scrolls (TES) poprvé, to musí vypadat až hrozivě, protože těch informací je spousta a zprvu vůbec není jasné, co s čím souvisí a jestli je to vůbec důležité nebo ne. Ostatně jak už jsem psal, Morrowind byl svého času definován jako offline MMORPG, takže nabízí desítky a desítky hodin hraní a různých aktivit. Klidně se můžete zastavit u nejbližší police knih a strávit pár hodin čtením a sumírováním informací. Stejně tak pročítáním dialogů s NPC.
Yuyana to trefila přesně, topiky NPC jsou koncipovány jako encyklopedie, takže hodně věcí se opakuje a jsou navíc různě provázané. S každou novou informací se obvykle objeví nový topik a tím menu topiků neustále narůstá, což opravdu není moc přehledné. Přitom vy musíte těmi topiky procházet, protože se v nich mohou ukrývat odkazy na úkoly. Některé věci se pak objeví až v závisloti na tom, jestli jste provedli nějakou konkrétní akci, takže má smysl se vracet i ke zdánlivě obyčejným NPC. Přímočará je v tomto ohledu jen část topiků spojená s hlavní linkou. V případě vedlejší úkolů je to už horší. No, hlavní linka ..., to je vlastně taky docela ošemetné označení.
Morrowind má samozřejmě svůj nosný příběh, který by se dal považovat za hlavní úkol, ale nikdo vás do jeho plnění netlačí. Ve hře je řada dalších dějových linek, které jsou na hlavní lince nezávislé a fungují jako uzavřené celky. Např. cechy (gildy). V tom je to právě hodně podobné MMORPG, která jsou obvykle postavena modulárně, respektive jejich obsah se rozšiřuje formou modulů, tedy uzavřených celků. Morrowind díky tomuto přístupu nabízí ohromnou svobodu a je čistě na vás, co se rozhodnete plnit a odkud začnete. Žádná penalizace za ignorování příkazu císaře vám nehrozí.
Morrowind je navíc jedna z mála her, kde mi vůbec nevadí levescaling, protože tu má jasné opodstatnění. Navíc je udělán velmi decentně, protože každý typ potvor má svůj levelovací strop a po jeho dosažení jsou slabší potvory případně nahrazeny jiným typem potvor. Je to opravdu celkem plynulý přechod. Klidně se tedy na počátku hry můžete sebrat, přepravit se na východní pobřeží a začít odtud. Obtížnost bude stejná jako v okolí Seyda Neen. Neplatí to samozřejmě absolutně, sem tam se objevují lokace (hlavně dungeony), kde jsou tuhá NPC a speciální potvory, což vám má naznačit, že se sem máte vrátit později.
A tím jsem se lehce dotkl toho, co je naopak na hře problematické. A to je kvantita. Většina dungeonů je tu jen do počtu, abyste měli prostě kde trénovat a kde brát loot. Já se pokusím v rámci deníčku projít úplně vše, ale počítejte s tím, že hodně poznámek bude jen o tom, že jsem do dungeonu vstoupil a zase z něj vyšel, protože jeho obsah nebude stát ani za zmínku. Ono pokud je dungeon důležitý, tak vás do něj zavede nějaký úkol, proto nemá na počátku hry smysl začít se systematickým průzkumem dungeonů. Trénovat se dá i venku, protože v Morrowindu se potvory spawnují s každým opuštěním lokace, tedy typicky vstoupím do dungeonu, vylezu ven a kolem mě jsou zas nové potvory.
Ještě k těm screenshotům, externí software to típe úplně stejně. Dokonce je jedno, jak je nastavená gama uvnitř hry. Nakonec jsem tedy usoudil, že to byl nejspíš záměr tvůrců a nebudu to lámat přes koleno. Problematická je vlastně jen ta ingame mapa, která ja opravdu dost tmavá, ale tu v deníčku moc používat nebudu.
Seyda NeenOdchodem z kanceláře daňového komisařství končí základní tutoriál a nyní to mám celé plně v rukou. Záhy jsem zjistil, že se nacházím v Seyda Neen, malé rybářské osadě na JZ pobřeží poblíž Vivecu, což je něco jako krajské město Vvardenfellu. Vězeňská loď mezitím odplula (a s ní i můj spoluvězeň Jiub) a tak jsem si v poklidu pročetl poznámky o cestě do Balmory od Selluse Gravia. Tím se mi do mapky zakreslila pozice cílového místa. Gravius mě krom toho odkázal na stopařku Ellone v Arrilově obchodě, od které prý mohu získat další podrobnosti. Skutečně, díky rozhovoru s Ellone jsem získal mnohem lepší představu o okolní geografii. Do mapy přibyla osada Pelagiad a město Vivec.
Gravia je možné vyzpovídat mnohem více. Prozradil mi třeba něco málo o bahnoměrce (místní pozemní dopravní protředek), o struktuře císařství a také mi vyjmenoval všechny císařské pevnosti na Vvardenfellu. Zprvu to nedává moc smysl, ale časem se k různým informacím dozvíte další kousek a začne se z toho pomalu skládat mnohem ucelenější obraz.
Např. umístění bahnoměrek v Ald'ruhnu, Balmoře, Seyda Neen, Suranu, Gnisis, Molag Mar, Maar Ganu nebo ve Vicecu popisuje pouze místa, kde je tenhle typ dopravy dostupný. Každá bahnoměrka má však své pevně dané trasy, takže ze Seyda Neen se dostanete jen do Vivecu, Balmory, Suranu nebo Gnisis. Pokud chcete do dalších lokací s bahnoměrkami, tak si musíte vypsat jízdní řád, což znamená, že si to musíte jít nejprve vyzkoušet. Časem k tomu přibude lodní doprava, takže abyste se dostali z jihu na sever, tak budete muset využívat kombinované dopravy. Gravius vám tím chtěl také naznačit, že na pěší popis cesty do Balmory můžete v klidu zapomenout, protože stačí nasednout na místní bahnoměrku a jste v suchu
. Jenomže ono to v té smršti informací, které se na vás v Seyda Neen sesypou, docela zapadne.
Popis rozmístění pevností taky není čistě náhodná informace. První na řadě je pevnost Pelagiad v Pelagiadu, následuje pevnost Hawkmoth v Ebonhearthu, pevnost Moomoth u Balmory, pevnost Buckmoth u Ald'ruhnu a pevnost Darius v Gnisis. Pevnosti jsou totiž místem pobytu císařské legie, k níž se můžete nechat naverbovat. Klíčová je v tomto ohledu pevnost Darius v Gnisis, kam vás opět může snadno dovézt místní bahnoměrka. Pešky by to byl jinak pěkný kus cesty, protože Gnisis se nachází na SZ ostrova.
Důležité je ptát se i na témata, o nichž si myslíte, že už víte vše, protože když budete na Graviuse naléhat pro podrobnosti o Caiusovi Cosadovi, tak se dozvíte, že Gravius sice přesné místo jeho pobytu nezná, ale máte se zeptat v hostinci u Jižní zdi v Balmoře. Všechny tyhle dodatečné informace se pak zapisují do deníku, ale moc nejásejte, deník ve hře je docela nepřehledný a pokud v něm dodatečně něco hledáte, tak musíte vědet, co hledáte. Jinými slovy, pokud víte co hledáte, tak nejspíš znáte i potřebné podrobnosti
. Každopádně je dobré se do deníku čas od času podívat, obzvláště v souvislosti se zadanými úkoly, protože v deníku jsou potřebné náležitosti srozumitelně shrnuty. Platí to zejména pokud hrajete hru v angličtině a nejste moc pozorní, pak je deník opravdu výbornou pomůckou, protože použitá angličtina v něm je mnohem jednodušší a je tu opravdu stručně a jasně popsané, co po vás hra chce. Při hraní Morrowindu je popravdě dobré mít po ruce tužku a papír, i když dneska se díky UESP Wiki už tak snadno neztratíte, jenomže to zas nemá to pravé kouzlo.
Císařstvím, politikou Tamrielu apod. se tu nyní zabývat nebudu, nechám si to na později, až bude vhodnější příležitost. Seyda Neen je dobré si pečlivě projít a promluvit si se všemi obyvateli, protože v jejich dialozích je ukryto pár dobrých tutoriálových rad. Samozřejmě to můžete vynechat a časem se to dozvíte od jiných postav, ale čím více toho pochopíte hned na začátku, tím rychleji vám budou jednotlivé kousky do sebe zapadat.
Cestou do kanceláře Selluse Gravia najdete na jednom stole vzkaz připíchnutý dýkou:
"Hrisskare.
nemysli, že jsem zapomněla na naši sázku. K ránu chci mít tuhle dýku ostrou jako Rarachův dráp.
Ganciele"
Venku na dvorku vás pak hra donutí vzít ze sudu očarovaný prsten (prsten léčení s rytinami).
Ganciele je ve skutečnosti muž a jde o strážce v kanceláři Socucia Ergally. O dýce si s ním nepromluvíte, ta vám zůstane, ale Ganciele je tu kvůli tomu, aby vám sdělil informace o císařské legii a kam se máte hlásit, pokud se chcete nechat zverbovat (výše zmíněná pevnost Darius v Gnisis). Oproti tomu prsten léčení patří Fargothovi, kterého naleznete pochodovat před kanceláří daňového komisařství. Bylo mi Fargotha líto, tak jsem mu prsten dal.
Další zajímavou postavičkou je elfka Eldafire, od které jsem se dozvěděl, že v Addamasartu poblíž stanoviště bahnoměrky v Seyda Neen mají sídlo místní lapkové. Bylo by prý dobré s tím něco udělat.
Před Arilleho obchodem korzuje ulicemi Vodunius Nuccius, který mi doporučil cestování bahnoměrkou. Mám zajít za Darvame Hleran a sdělit jí, že jsem Voduniův známý. Darvame mi na oplátku sdělila, že Vodunius je ze svého pobytu na Vvardenfellu nešťasný, takže jsem se k němu vrátil a zeptal se ho na důvod. Příčinou jeho neštěstí je prokletý prsten, který mi nabídl za 100 Septimů k prodeji. Jakmile jsem na prsten naspořil, tak mi ho Vodunius s díky předal a začal se chystat na cestu na pevninu. Vydělat si peníze není v Seyda Neen zas takový problém, stačí sbírat různé cetky a pak je prodávat Arillemu, nebo zkusit štěstí s vyšetřováním vraždy výběrčího daní.
Processus Vitellius, místní výběrčí, se totiž nedávno ztratil. Na téma se dá narazit prokecnutím několika konkrétních NPC, nebo stačí na tělo Processuse narazit (leží kousek za vesnicí poblíž břehu). Má u sebe seznam poplatníků a 200 Septimů. Informace o nalezeném těle stačí předat Socuciovi Ergallovi, stejně tak vybrané peníze. Pokud už peníze nemáte, je potřeba získat znovu alespoň 200 Septimů. Socucius mi poté zadal úkol s nalezením a potrestáním vraha, za což mi slíbil 500 Septimů. Je to tedy mnohem lepší alternativa, než si Processovy peníze nechat. Vrahem je Foryn Gilnith, bydlící v rybářské chatrči za obchodem. Foryn má u sebe prsten, který jde předat Thavere Vedrano v majáku. Ostatně ono na to jde jít i jinak. V obchodě se dá získat informace, že Thavere Vedrano byla jediným člověkem, který s Processusem vycházel a od Thavere se pak dozvíte, že Processus se nedávno pohádal s Forynem. Zabitím Foryna jsem zabil dvě mouchy jednou ranou - získal jsem 500 Septimů od Socucia a Forynův dům jsem mohl začít využívat k odpočinku. Jako přídavek jsem od Thavere získal 2 léčivé lektvary.
Uvnitř Arilleho obchodu se dá narazit na norda Hrisskara. To je ten, který měl Gancielemu nabrousit dýku. Hrisskar se zadlužil při hazardu, což se dá dozvědět i rozmluvou s jinými NPC a nyní má problém se splácením. Požádal mě proto o pomoc. Fargoth mu dluží pěknou sumičku peněz, ale najednou se k němu přestal znát a začal se Hrisskarovi vyhýbat. Nám zjistit, kam Fargoth ukrývá své cennosti a ulehčit mu od nich. Ideální bude, pokud večer vystoupám na místní maják a budu sledovat dění v ulicích Seyda Neen. A opravdu, v 10:00 pm jsem zahlédl Fargotha, jak jde k vykotlanému pařezu mezi rybářskými chatrčemi. Skript musí nejprve proběhnout, protože jinak Fargoth peníze do pařezu neuloží. Je to krásných 300 Septimů, z nichž mi Hrisskar vyplatil podíl 100 Septimů. Shodou okolností je to stejná částka, jakou po mě chtěl Vodunius za prsten
.
Pokud jde obecně o úkoly, tak jejich smyslem není zisk zkušeností, protože ty v Morrowindu ani nejsou. Smyslem plnění úkolů je získávat peníze, reputaci a lepší výbavu. To je potřeba mít na paměti. Levelup postavy se provádí čistě přes navyšování dovedností, které se pro změnu navyšují jejich používáním nebo placeným tréninkem. Proto není nutné plnit úplně vše.
I bez Socuciových peněz se dá našetřit na lepší zbraň (v mém případě meč) a zaběhnout vyřídit lapky do Addamasartu. Právě tady se hodí i ty léčivé lektvary od Thavere. Odměnou je loot a trojice osvobozených argonianských otroků - to má časem ještě textovou dohru. Cestou ven se lehce obměnily obecné topiky u NPC a nově jsem se dozvěděl něco málo o Nerevarinovi, který má dle proroctví vyhnat císařské z Morrowindu.
Moc dalších aktivit už v Seyda Neen není. Ellone je třeba učitelkou dovedností, ale v tuhle chvíli vám to popře. Dalším učitelem je Socusius, ale cestou placeného výcviku už se vydávat nebudu. Za zmínku stojí ještě zvěsti o potopeném městě poblíž Gnaar Moku nebo zmínka o Duchovala a nemoci těložer. Duchoval je ochranná magická hradba okolo vulkánu, která brání nakaženým potvorám napadat osady v okolí. Těložer je totiž neléčitelná nemoc, která mění humanoidy v nemyslící mutanty.
Obchodník Arill prodává krom běžného zboží i kouzla a má hned dva výborné tipy. První se týká lektvarů proti nemocem, protože různé nemoci budete potkávat častěji, než by se vám líbilo. Nemoci snižují statistiky a ovliňují jednání ostatních postav s vámi. Druhý typ se týká kouzel Zásah Almsivi a Božský zásah. Zásah Almsivi vás přepraví k nejbližšímu chrámu v okolí a Božský zásah zas k nebližší císařské svatyni. Dají se proto využít jako rychlá návratová kouzla do civilizace.
Když už jsem načal tu reputaci ... náklonnost postav se dá získávat, ale i ztrácet, různými způsoby (podplácení, vyhrožování atd.). Nejjednodušší je plnit pro dané postavy úkoly. Vysoká reputace se vyplatí u obchodníků, protože ovlivňuje ceny zboží a výkupní ceny. No a aby to bylo kompletní, v Morrowindu jsou velmi citliví na drogy, takže pokud u sebe budete mít skoomu nebo měsíční cukr, tak se s vámi řada NPC odmítne bavit. A nesmím zapomenout ani na kradení, které je penalizováno pokutami.
Je na čase vydat se do Balmory ...
Aby bylo zřejmé, co mě vlastně v případě peší cesty čeká, tak jsem si sem dovolil přiložit výsek z kreslené mapy a pod něj umístit identický výsek z detailní mapy, aby bylo vidět, o jak velký kus mapy se ve skutečnosti jedná. Nejde ještě o ten největší detail, chybí tu třeba dungeon Nimawia poblíž Seyda Neen, ale k tomu se vrátím až časem. Průzkum dungeonů pro mě nyní nemá význam, obzvláště je dobré se vyhýbat hrobkám, protože v nich se vyskytují potvory imunní vůči běžným zbraním.
Vlastně jsem si teď uvědomil ještě jednu věc. Magické předměty, jako třeba prsten léčení, se regenerují společně s postavou během spánku. Pokud se vám tedy magická zbraň vyčerpá, tak si stačí jít odpočinout. Ono to kupodivu platí i o poškození zbraní a zbrojí, čímž tak nějak postrádá smysl příslušná opravárenská dovednost. Je to zvláštní, protože si z dřívějška tohle chování hry nevybavuji.
A ještě pár poznámek na závěr. Seyda Neen je opravdu mrňavá osada, přesto je popisek její návštěvy poměrně obsáhlý
. U větších měst je proto dobré, držet se jedné konkrétní linky a příliš neodbíhat. Některé informace začnu časem záměrně vynechávat a pak je shrnu najednou v jednom celku, kde to bude dávat větší smysl. Seyda Neen je také součástí The Elder Scrolls Online, kde se objevila v přídavku Morrowind. Vvardenfell je tu však o poznání menší a zjednodušený.