BalmoraBalmora je druhé největší město na Vvardenfellu (po Vivecu). Správu nad městem vykonává rod Hlaahu, který je loajální císařství, a proto je atmosféra ve městě příznivě nakloněna i cizincům, což se o jiných částech ostrova říci nedá. Město bylo zbudováno na březích řeky Odai, která poblíž osady Hla Oad ústí do Vnitřního moře.
Z Pelagiadu vedou do Balmory dvě cesty - západní a východní. Je to dáno tím, že severně od Pelagiadu se kupecká cesta rozdvojuje. Západní cesta vede přímo do údolí řeky Odai a poté kopíruje její koryto až k branám města. Východní cesta se pro změnu stáčí k jezeru Amaya a poté kopíruje pohoří ohraničující foyadu Mamaca. Mezi horami pak napříč foyadou prochází stezka okolo pevnosti Moonmoth a odtud dále do Balmory. Pokud byste pokračovali foyadou Mamaca na sever, tak dojdete k pověstné Bráně Duchů, která je jediným vstupním bodem za Duchoval, tedy ochrannou bariéru okolo Rudé hory.
K Bráně Duchů vede samozřejmě vícero cest, ale stezka po dně foyady Mamaca je nejpřímější a nejde se na ní ztratit, což se o dalších cestách tvrdit nedá. Jakmile se totiž ocitnete poblíž Rudé hory, tak začne být orientace v lávových proudech dost komplikovaná. Na mapě jsou proto zaneseny jen význačné body a směry, kterých je dobré se držet. Skrze foyady se dá třeba na západě dostat k pevnosti Buckmoth a odtud do města Ald'ruhn, stejně tak se dá na východě oblasti proplést skrze další foyady až do Pustin (na východní pobřeží). Nicméně průzkum lávových oblastí není pro zelenáče, vyžaduje to pečlivější přípravu a plánování. Na druhou stranu je dobré mít povědomí o hrubé orientaci okolo Rudé hory už nyní, protože do lávových oblastí směřují některé úkoly.
Na sever od Balmory je Caldera, hornické městečko pod přímou správou císařství. Do Caldery se dá pohodlně dostat severní cestou, ale dobrou alternativou je využít služeb balmorského cechu mágů, který vás může do Caldery teleportovat. Z Caldery se pak dá snadno dostat na západní pobřeží (Trpké pobřeží), kde se nachází dvojice osad - Gnaar Mok a již v úvodu zmíněná Hla Oad. Do Hla Oad se dá dostat i přímo ze Seyda Neen, stačí jen pokračovat po cestě podél pobřeží a překročit řeku Odai. Gnaar Mok a Hla Oad jsou zároveň kotviště obchodních lodí, takže díky nim získáte další možnosti dopravy po ostrově.
z Gnaar Moku do Hla Oad nebo Khuulu (severozápadní pobřeží)
z Hla Oad do Gnaar Moku, Ebonheartu, Vivecu a do Molag Mar (jihovýchodní pobřeží)
Když se podíváte na mapu Vvardenfellu pozorněji, tak z ní snadno vyčtete, že pás sopečných oblastí se táhne středem ostrova od severu k jihu a rozděluje tím ostrov na dvě pomyslné oblasti - západní a východní. Cestování bahnoměrkou funguje jen v západní části ostrova, kdežto lodní doprava funguje po celém obvodu ostrova. Nejvýznamnějšími přístavy jsou z tohoto pohledu Ebonheart a Khuul. Loď z Ebonheartu vás zaveze až do Tel Branora a Sadrith Mora, loď z Khuulu vás zaveze do Dagon Felu a odtud už je snadné přesednout na směry po východním pobřeží. Z Khuulu také odplouvá loď na Solstheim (datadisk Bloodmoon).
Západně od Hla Oad se nachází bod známý jako Odai Plateau, který spojuje Trpké pobřeží s údolím řeky Odai a odtud se opět dostanete na kupeckou cestu do Balmory. Odai Plateau je zároveň místem, kde je možné postavit vlastní dům, tedy pokud se přidáte k rodu Hlaalu.
Okružní cestu Seyda Neen - Pelagiad - Balmora - Caldera - Gnaar Mok a Hla Oad je dobré si zapamatovat, protože pokud se rozhodnete začít své dobrodružství v Balmoře, tak tu strávíte poměrně dost času plněním úkolů a tréninkem postavy.
Ač je Balmora druhým největším městem ostrova, tak není nijak komplikovaná na orientaci. Nicméně je dobré držet se rady ze Seyda Neen a vyhledat nejprve Caia Cosada, tedy navštívit hostinec u Jižní zdi. Všechny postavy vás beztak odkážou na hostinského Bacolu Closcia. No a teď začíná ta pravá zábava, protože Bacola Closcius je zároveň "encyklopedické" NPC
. Samozřejmě jsem se mohl na Caia Cosada zeptat rovnou, ale byla by škoda nevyužít možnosti poodkrýt si další kus lore Morrowindu. V tomto ohledu se Bacola doplňuje se samotným Caiem Cosadem.
Balmora je pod správou rodu Hlaalu, ale nikdo z radních ve městě nežije. Místo toho sem rod dosadil správce v osobě Nileno Dorvayn, kterou je možné zastihnout v Síni rady. Krom toho je možné v Balmoře narazit na celou řadu cechů. Některé vznikly na základě povolení císaře nebo jsou alespoň ochotny s císařstvím spolupracovat, jiné jsou loajální původním dunmerským záměrům.
Mezi cechy loajální císařství patří:
cech bojovníků (vede ho Eydis Rudoočka)
cech mágů (vede ho Ranis Athrys)
cech zlodějů (vede ho Sugar Lips Habasi)
císařský kult (sídlí v pevnosti Moonmoth a vede ho Crulius Pontanian)
císařská legie (sídlí v pevnosti Moonmoth a velí ji Larrius Varro, správcem je Radd Neoblomný)
Loajální dunmerům jsou:
Chrám (celým jménem Chrám Tribunalu, vede ho Feldrelo Sadri)
Morag Tong (posvátné bratrstvo nájemných zabijáků, vede ho Erhasi Rilvayn)
Bacola mě také obeznámil se situací za Duchovalem, tedy konkrétně důvodem, proč Duchoval existuje. Opět nechci zabíhat příliš do podrobností, protože to bude součástí příběhu. Rudá hora je sídlem nesmrtelného Dagoth Ura a jeho posluhovačů, kteří do údolí roznášeli smrt a tak se Tribunal rozhodl okolo hory vystavět magickou bariéru. Dagoth Ur a Tribunal jsou odvěcí nepřátelé a jakmile se hlavní příběh trochu rozjede, tak vyjde najevo, že Dagoth Ur ovládá šestý rod, který je zodpovědný za noční můry mnoha obyvatel (tzv. spáči). Šestý rod je přitom jedním z původních rodů Morrowindu, takže vám začne vrtat hlavou, co vlastně mají Dagoth Ur, Tribunal a Nerevar společného? O chvilku později mi totiž Caius Cosades prozradil, že Nerevarovo celé jméno a označení bylo lord Nerevar Indoryl, což je právě označení rodu, ke kterému Nerevar patřil. A teď jak to spolu souvisí? To nechám prozatím bez odpovědi
.
Venku je možné si popovídat s několika civilisty, čímž se poodhalí další kousek lore nebo se pár věcí zpřesní, ale to nejdůležitější je, že některá NPC vás budou podobně jako v Seyda Neen odkazovat na růné vedlejjší úkoly (dojde k zápisu do deníku). Dozvíte se třeba, že balmorský úředník Nolus Atrius je zkorumpovaný a na stopě je mu Larrius Varro, velitel pevnosti Moonmoth. Právě proto je dobré si s NPC moc nepovídat, pokud k tomu nemáte pádný důvod, jinak se deník začne plnit informacemi, které rychle překryjou to podstatné a bude to celkově poskládané hodně na přeskáčku.
Venku se krom civilistů pohybují stráže, které nemají rády zlodějinu, což je i pouhé vybírání volně dostupných beden. Pokud tedy chcete bedny vybrat, tak je potřeba počkat, až se strážný bude dívat jinam nebo odejde. V případě chycení následuje obvykle peněžitý trest. Zboží je jinak možné prodat hned několika obchodníkům, akorát je potřeba mít na paměti, že ne každý obchodník odkupuje úplně vše. Někdo bere jen lektvary a suroviny, jiný jen zbroje atd. Univerzální jsou jen vetešníci.
Caius Cosades je poněkud unavený stařík, který náramně holduje skoomě (místní droga). Rozhodně na mě nepůsobil jako sebevědomý velitel císařských špehů. Přesto jsem mu předal dopis a balíček. Caius se mě poté otázal, zda-li jsem připravený vstoupit mezi Čepele, tedy agenty císařské výzvědné služby. Bez otálení jsem souhlasil, protože bez toho se nejde v hlavním příběhu pohnout. Stal jsem se tak nováčkem Čepelí a nyní jsem mohl začít využívat Caiův dům jako svou základnu - spát v jeho posteli a také využívat služeb trenérů Čepelí.
A tady na chvilku odbočím. Každý cech má svůj vlastní cechovní postup - hierarchii, ve které můžete postupovat směrem nahoru. K postupu musíte splnit určité podmínky, které se odvíjí od velikosti klíčových dovedností pro danou profesi, velikosti klíčových atributů a také to bývá vázáno na splnění určitého úkolu. Např. u Čepelí začínám jako Nováček. Klíčovými dovednostmi Čepelí jsou Řečnictví, Střelná zbraň, Lehké brnění, Plížení, Obnovení a Dlouhá čepel, klíčovými atributy jsou Inteligence a Osobnost. Pokud dosáhnu Inteligence 40, Osobnosti 30 a v jedné z klíčových dovedností dosáhnu úrovně 30 a ve dvou úrovně 20, tak mohu postoupit na další stupeň, tedy Učně. Tím se mi mohou odemknout různé možnosti (bonusy) cechu, popř. se můžu postupně vyšplhat až do funkce cechmistra a celý cech ovládnout, což má také své výhody, ale k tomu se časem ještě dostaneme. Ovládnout je možné prakticky všechny cechy v Morrowindu vyjma Čepelí, Camonny Tong a v případě velkých rodů si můžete vybrat jen jeden.
Některé cechy si jdou v určitých chvílích po krku, takže během postupu v hierarchii budete dostávat protichůdné úkoly, ale obecně platí, že tenhle typ úkolů je možné vynechat a ono se to časem vyřeší jakoby samo. Jakmile na to narazíte, tak prostě úkolovou linku pro daný cech a v daném městě ukončíte a začnete plnit úkoly pro stejný cech v jiném městě, kde budete moci časem dané postavy naprášit. Tím se ta sporná část přeskočí a vy normálně povýšíte, aniž byste si kohokoliv znepřátelili. Jde třeba o vzájemné krádeže cechovního majetku pro druhou stranu, na což narazíte už v Balmoře.
Trenérů Čepelí je 7:
v Balmoře žije Rithleen, Tyermaillin a Devět prstů
v Caldeře žije Surane Leoriane
v Ald'ruhnu žije Gildan, v chatrči západně od Ald'ruhnu pak Sjorvar Koňský pysk
v Seyda Neen žije nám známá stopařka Elone
Teprve nyní je možné si s dotyčnými postavami promluvit o placeném tréninku, plus se od nich dozvědět, že jsou agenty Čepelí.
Elone třeba učí Dlouhou čepel (do úrovně 62), Pohyblivost a Středně těžkou zbroj (oboje do úrovně 52). Nejsou to nijak zanedbatelné hodnoty, opravdu vás to může posunout hodně dopředu, ale také je to dost drahé, takže pokud nechcete cheatovat s alchymií, tak mají placení trenéři význam akorát pro nízké úrovně dovedností, ale ty si zase můžete snadno vycvičit sami a zdarma
. Jen pro úplnost:
Caius Cosades učí Beze-zbraně (70), Řečnictví (70) a Boj beze zbroje (70)
Rithleen učí Dlouhá čepel (58), Kryt (50) a Středně těžká zbroj (50)
Tyermaillin učí Očarování (50), Mysticismus (50) a Obnovení (50)
Devět prstů učí Pohyblivost (54), Iluze (50) a Plížení (50)
Surane Leoriane učí Mysticismus (54), Obnovení (54) a Ničení (50)
Gildan učí Proměny (53), Mysticismus (53) a Iluze (50)
Sjorvar Koňský pysk učí Sekera (50), Drtivá zbraň (50) a Dlouhá čepel (50)
Ještě než jsem si od Caia Cosada převzal první rozkazy, tak jsem ho vyzpovídal ohledně politické situace na Vvardenfellu. Přeci jen je to mistr špeh, tak kde jinde se ptát? Pověděl mi o rozdílné loajalitě cechů k císařství a k tomu mi dodal informace o trojici velkých dunmerských rodů. Přímé spolupráce s císařstvím se účastní jen rod Hlaalu, který ovládá Balmoru a okolí. V Ald'ruhnu je možné narazit na rod Redoran, který je neutrální, ale také méně přívětivý k cizincům. Pro cizáka je poměrně obtížné získat v rámci rodu lepší postavení. Východ ostrova pak ovládá rod Telvanni, který je vůči císařství a cizákům velmi podezřívavý. Nicméně rod Telvanni si často najímá žoldáky ze západu a některým se prý podařilo dokonce postoupit v hierarchii rodu, ale více podrobností mi Caius poskytnout nedokázal. Stranou velkých rodů leží lid z pustin, o němž nemá Caius prakticky žádné relevantní informace.
Neméně zajímavá byla zmínka o cechu zlodějů a Camonně Tong. Camonna Tong je původní zločinecká organizace v Morrowindu, kdežto cech zlodějů je poměrně mladý. Jeho ambicí je Camonnu Tong vytlačit, ale zatím se mu to příliš nedaří. Camonna Tong má totiž úzké vazby na špičky rodu Hlaalu. Časem jsem se dozvěděl, že členové Camonny Tong se scházejí v hospodě U radního.
Podle Caia Cosada bude nejlepší, pokud se přidám k některému z cechů, který je nakloněný císařství. V případě císařské legie bych měl začít v Gnissis u generála Daria, v případě císařského kultu u Synnoliana Tunifusa nebo Iula Truptora v Ebonheartu (záleží na konkrétním zaměření - laický léčitel vs pečovatel). Každopádně já mám v úmyslu zůstat prozatím jen u toho, co nabízí Balmora a pokud možno se co nejrychleji připojit k rodu Hlaalu, abych získal svůj vlastní dům na Odai Plateau. Proto jsem se rozhodl splnit v tuto chvíli jen úvodní úkol pro Caia Cosada, který spočívá právě v tom, abych si vybral nějaký cech. Nicméně není to podmínkou pro postup. Spíš je to jen dobře míněná rada, jak trochu zesílit a získat lepší výbavu pro budoucí úkoly v hlavní linii.
Cech bojovníkůNávštěva hospody u Jižní zdi sice svádí k okamžitému připojení k cechu zlodějů, ale tentokrát jsem to vynechal. Od Caia Cosada jsem zamířil pro změnu do cechu bojovníků a promluvil si s Eydis Rudoočkou. Po krátkém rozhovoru jsem se stal Uchazečem.
Klíčové atributy: Síla a Odolnost
Klíčové dovednosti: Sekera, Dlouhá čepel, Drtivá zbraň, Těžká zbroj, Zbrojíř a Kryt
Zkrátka jde o ideální cech pro bojovnicky zaměřené postavy a jako křižák splňuji předpoklady hned u čtyř dovedností.
První úkol mě zavedl do domu Drarayne Thelas, kde na mě čekala trojice krys. S pomocí lektvarů léčení jsem to ustál celkem v pohodě. Drarayne byla spokojená a Eydis konec konců taky. Druhý úkol vedl do Shulkova dolu na vejce. Dvojice zlodějů tu kradla kwamí vejce. Šlo o Sevilo Othana a Daynilu Valas. V boji už lehce přituhlo, ale pořád to bylo schůdné. Třetí úkol mě zavedl do Caldery, kde čtveřice telvannijských zvědů krade ebonit z místního dolu.
Poznámka: popis Caldery vynechám.
Čtveřice měla základnu v nedaleké jeskyni Ashanammu, přičemž vchod do jeskyně hlídal Alveleg. Tenhle bosmer je normálně učitelem dovedností (mimo jiné lukostřelby), ale jakmile je jeho identita odhalena, tak na postavu zaútočí. Uvnitř jeskyně čekala Alyna Aralen, Sathasa Nerothren a Fothyna Herothran. Vyběhly na mě všechny tři a bylo to nad moje síly
. Musel jsem se proto vrátit do Caldery ke kováři a koupit si kvalitní obouručák. S ním už to bylo o poznání jednodušší. Zajímavostí je fakt, že jde o členy cechu zlodějů, ale Eydis mi k tomu řekla, že jednají na vlastní pěst a nemám je s cechem zlodějů v Balmoře nijak spojovat. Po návratu jsem byl povýšen a čekal mě čtvrtý úkol - získat knihu šifer od Sottildy z cechu zlodějů.
A teď se vrátím ke své poznámce o protichůdných úkolech mezi cechy, protože tohle je zrovna jeden z kritických úkolů, který může mnohé ovlivnit. Pokud bych byl členem obou cechů (bojovníků i zlodějů), tak nemám šanci od Sottilde knihu získat jinak než kradením nebo vyprovokováním Sottilde k boji. Alternativou je úkol vynechat. To mi sice znemožní povyšování postavy u Eydis (a další její úkoly), ale já mohu namísto toho přejít do cechu bojovníků v Ald'ruhnu a pokračovat u nich. Tím se zároveň dozvím, co je v Balmoře špatně. Já se naštěstí k cechu zlodějů ještě nepřidal, takže jsem mohl za Sottilde zajít, podplatit jí a knihu získat. Má to ale ještě jeden háček - před odevzdáním knihy šifer do cechu bojovníků se musím bez otálení k cechu zlodějů připojit, protože po odevzdání knihy už to možné nebude!
Důvod? Mno, cech bojovníků a zlodějů není formálně ve válce, není proto důvod, aby si tyto dva cechy šly po krku. Ostatně Eydis mě sama nabádala, abych si calderské zloděje s cechem zlodějů nespojoval. Navíc šlo o zakázku těžební společnosti, nikoliv o svévolnou akci cechu bojovníků nebo Eydis. Na druhou stranu to přeci jen stálo život čtyř zlodějů. Kniha šifer je ale něco jiného, to bylo přání samotné Eydis. A tady je dobré se vrátit k tomu, co nám o cechu zlodějů pověděl Caius Cosades, respektive o boji mezi cechem zlodějů a Camonnou Tong. Ano, kdo jiný by měl zájem získat šifry cechu zlodějů než Camonna Tong? Eydis Rudoočka proto musí být členkou Camonny Tong, ale zatím jde jen o vážné podezření.
Pátý úkol už by mě hnal až do Suranu za vymáháním dluhu, tak jsem se rozhodl, že úkoly pro cech bojovníků na chvilku opustím, abych se zbytečně nepřemisťoval mimo okruh západního pobřeží okolo Balmory. Zatím jsem stále na levelu 1.