Návod na Crusaders of Might and Magic

 

Opět jsem se po několika letech dostal k psaní návodu, tentokráte na již recenzovanou hru Crusaders of Might and Magic. Přestože se jedná již o postarší dílko, chybí na českých webech podrobnější návod. Zůstanu věrný tradici a začnu podobným stylem jako u návodu k Might and Magic IX a to obecnými radami do hry. Nejprve se však krátce vrátím k detailnějšímu popisu hry, protože jsem z úsporných důvodů některé věci do recenze nezahrnul a pak ne každý už rezenzi četl.

Obsah

Dodatky

Obecné rady do hry (Zpět na obsah)

Hra je postavena na 3D enginu, který svým způsobem připomíná engine LithTech, ale chybí mu řada standardních efektů (déšť, sníh apod.) a ve hře neni znatelné plynutí času, takže na povrchu se pokaždé objevujete ve dne. Některá místa vám budou stylem texturování a jednoduchým pojetím přípomínat starší FPS (Quakem II počínaje), ale to je dáno též omezenými možnostmi enginu. Po většinu hry se budete pohybovat v jakémsi úzkém koridoru, obklopeni skálami, na které nelze vylézt. V podzemí to pak budou tunely kruhového průřezu. Vlastně on je povrch ve skutečnosti také tunelem, ale volbou textury je rozdělen na část představující zemi a část představující oblohu. Neni to však nic strašného, v průběhu hry uvidíte, že i v tomto lze vytvořit pěkné exteriéry a interiéry, třebas Východní stronghold nebo vnitřek ledovce. Zpracování postav a monster je vcelku detailní a velmi oceníte zpracování postavy hlavního hrdiny a hlavně umístění kamery za jeho zády. Uvidíte tak detailně souboje a budete se moci kochat každou novou zbraní či zbrojí, protože vzhled postavy se mění dle toho co máte na sobě nebo držíte v rukou. Velmi mile mě v tomto pohledu ještě překvapily naskriptované události. Pokud se totiž něco začne odehrávat zcela automaticky (rozhovory a jeden souboj), bude mít na sobě Drake aktuální vybavení a často ho přitom uvidíte ze všech pohledů. Může tak před Celestií mávat nejen mečem, ale třebas i kladivem. Velmi efektivně působí i sesílání kouzel. Ovládání je vcelku jednoduché a taktéž i herní rozhraní. Přirozeným pohybem vašeho hrdiny bude běh, k dispozici máte standardní sadu pohybů včetně efektních kotoulů. V případě boje můžete používat štít, který však nijak neúčinkuje proti elementálům a časem ho budete používat spíše jako "módní doplněk". K dispozici máte jednoduchý útok zbraní, který opakovaným stiskem pro útok můžete proměnit v kombo útok. Je vidět, že v tomto ohledu si autoři dali velmi záležet. Osobně mě však dlouho trvalo zvyknout si na posunuté nastavení ovládání (pohyb vpřed je totiž mapován na klávesu E apod.) a z lennosti jsem nic nepřenastavoval (nakonec kdo hrál Gothic tak ví o ovládání své). Pokud však zvládnete pohyb postavy dokonale, bude pro vás boj hračkou a budete méně častěji umírat.

Interakce s okolím je velmi zjednodušená, kromě boje s nepřátelsky naladěnými monstry, kterých neni zrovna příliš druhů, budete moci jen zahájit rozhovor s lidskými postavami. Některé začnou sami, např. pokud se k nim dostatečně přiblížíte, ale u většiny budete muset použít klávesu TAB. A pokud jsem napsal zahájit rozhovor, tak to taky tak myslím. Postava vás zahltí určitou informací a to je vše. Neni možno vést dialog a jakmile postava rozhovor skončí, už s vámi dále mluvit nebude, tedy alespoň do té doby, než splníte nějaký postupový quest v dané lokaci. Na druhou stranu neni o co stát, informace jsou mnohdy stále stejné a jen občas se stane, že vám nějaká postava podá zajímavější informaci. Tím jsem samozřejmě stihl nastínit, že mnoha questů si ve hře neužijete a je to pravda. Příběh hry má rychlý spád, takže ve hře existují jen hlavní questy, žádné vedlejší. Pokud se vrátím zpět k NPC charakterům, krom nemožnosti dialogu mě u nich vadila ještě taková drobnost, ve skutečnosti se až na malé vyjímky nezdozvíte jejich jména, čímž vám na závěr hry unikne jedna pointa.

Herní rozhraní je vcelku standardní, hlavní indikátory stavu vaší postavy najdete v levém horním rohu. Je zde indikátor zdraví, který kromě proměnné délky zeleného proužku a číselným vyjádřením aktuálního počtu HP (hit pointů) disponuje jednou zajímavou vlastností, spolu se změnou hodnoty vašich HP se mění vzled portrétu uprostřed indikátoru od velmi zdravého výrazu až po lebku. Pod tímto indikátorem je umístěna indikace předmětu, který máte připravený pro použití. Krom klíčů to mohou být různé lektvary včetně lektvaru a krystalů pro doplnění many (léčivý lektvar má klávesovou zkratku H). Ještě níž je indikátor aktivního kouzla. Po jeho pravé straně vidíte na kruhu kolečka, která mohou být maximálně tři a odpovídají úrovni znalosti kouzla (základní, expert, mistr). Kouzla jsou však interpretovány jen tímto obrázkem, takže pokud se zrovna nedíváte, co se po přečtení určité knihy objevilo za nový obrázek (popř. přibyla tečka za úrověň, tak za chvíli nebudete vědět, co který obrázek znamená. Ve hře ani neexistuje popis jednotlivých kouzel a nijak jsem se nepídil po tom, nakolik odpovídají svými parametry (poškození, spotřebovaná mana) kouzlům ze série Might and Magic. Pro ulehčení jsem zde připravil seznam kouzel. Nakonec pod indikátorem aktivního kouzla je indikátor many. Opět je tam proměnný proužek, tentokrát fialové barvy, a číselná hodnota. Uprostřed tohoto indikátoru je obrázek, který vám označuje, do jaké školy magie dané kouzlo patří - živly, ducha, světla/temnoty (mají společný indikátor). Systém hry je i v tomto zjednodušený. Ve hře se nepočítá úspěšnost akce, takže každý úder je za plný počet bodů poškození, stejně tak obrana. Za zmínku stojí ještě rychlý výběr zbraní klávesami 1-4. Jejich řazení je dáno umístěním v inventáři, takže je třeba si vyzkoušet , pod kterou klávesou se bude jaká zbraň schovávat (např. 1 meče, 2 palice/palcáty, 3 sekery, 4 kladiva). Doporučuju též definovat klávesy pro listování zbraněmi a kouzly směrem vzad (defaultně je definováno jen dopředné listování), bude se vám to často hodit.

Podobně málo informací jako o kouzlech se dozvíte i o zbraních, ale tady je už jistá možnost jak se k tomu přeci jen dostat. Pokud vyskočíte pomocí ESC do menu a dále klepnete na vlastnosti charakteru, objeví se souhrná tabulka. V ní najdete aktuální level postavy, počet aktuálních zkušeností a zkušeností potřebných pro postup na další level, charakteristiky postavy jako je síla, inteligence, obratnost, rychlost, multiplikátor poškození, mana, zdraví a pod tím pak ještě charakteristiky odolnosti a útoku. Vlastní charakteristiky postavy (primární vlastnosti) se nijak ve hře zásadně nemění, chybí lektvary přidávající permanentní body do vlastností apod., takže jste odkázáni jen na bonusy prstenů a štítů. Zato hodnoty odolnosti a útoku se mohou rapidně měnit. Oboje dvoje jsou rozděleny do 8 kategorií (sek, tupý úder, oheň, vzduch, země, voda, světlo, temnota). V případě odolností se jedná o bonusy zbroje, štítu, prstenů nebo vypití lektvaru (ve hře existují jen lektvary posilující odolnost proti elementární magii, tedy vyjma světla a temnoty). Platí zde pravidlo o nenačítání jednotlivých hodnot, takže přestože zbroj vám přidá dejme tomu odolnost 44% proti seku a štít 30% proti seku, je výsledná odolnost nižší než jejich součet. Hodnoty odolnosti nemohou přesáhnout hranici 100% a aby to nebylo vše, této hranice můžete (vyjma světla a temnoty) ve hře dosáhnout jen kouzlem Stone Skin na mistrovské úrovni. V případě zbraní je to jednodušší, protože ve hře je povoleno držet zbraň jen jednou rukou a to i obouruční zbraně, takže hodnoty poškození se vztahují právě jen k té dané zbrani (to je mimochodem princip určování vlastností předmětů, zkoušíte jednotlivě každou věc na postavě a sledujete, co se mění v této tabulce vlastností charakteru:) ). Hodnota útoku se vypočítává jako součet všech hodnot poškození vynásobené multiplikátorem poškození. Ten se zvyšuje s rostoucím levelem a je závislý na síle (přesný vztah neznám). Podle toho, jakou obtížnost hry si zvolíte se multiplikátor různě rychle zvyšuje, na obtížnost squire je to o 0,1 za každý level u vyšších levelů jsou pak místy pauzy, takže máte na dvou různých levelech stejnou hodnotu multiplikátoru, ale poté se vám multiplikátor zvedne o 0,2 bodu, takže jakoby o nic nepřijdete. Nebudu to však nijak více rozebírat, protože v tom nemám příliš jasno a časem se to celé zkomplikuje bonusy z předmětů (např. v případě bonusu +5 k Endurance dostanete za každý level jednorázově 3HP - tzn. že jakmile tuto věc sundáte, bude vše při starém). Ve hře nenajdete typické střelné zbraně, namísto toho se vám do rukou dostane házecí sekera a dasherský luk, který vystřeluje (spíše se s ním hází)) šipky. V případě štítů je výhoda bonusu značně diskutabilní, protože se vesměs jedná o různé verze Wooden Shieldu a tak dosáhnete nižší resistence. Protože vás budou nepřátelé většinou napadat ve skupinách, máte vyšší šanci na újmu a pak se vám dostatečná odolnost bude hodit. K těm prstenům se váže ještě taková menší příhoda, přestože jsem hrál CMM už poněkolikáté, nikdy jsem si nevšiml, že lze nosit dva prsteny. Ano, ten prázdný čtvereček, co zůstane pod nasazenou zbraní je přesně ono místo na druhý prsten. Tohle by se mi bývalo hodilo při poslední hře, ale dozvěděl jsem se to samozřejmě až po finálním souboji s Necrosem.

Další zajímavostí je herní mapa. Vyvoláte si ji tlačítkem M a rázem se můžete podívat, jak vypadá území Ardonu, po kterém se budete pohybovat. Indikátor obličeje hlavního hrdiny vám ukazuje aktuální pozici, kde se právě nacházíte, ale neudá vám přesnou pozici, ukazuje jen příslušnou lokaci na "světové mapě" a mění se tedy jen při přechodu mezi nimi, čímž je její hodnota značně degradována. Ardon totiž neni tak velký, abyste se v něm mohli ztratit a brzy budete jednotlivé končiny bezpečně rozeznávat. Navíc hlavní tři oblasti si ve hře projdete několikrát, takže brzy budete chodit po paměti. Mapy dungeonů taktéž neexistují, což už je mnohem horší. Problémy s neexistencí řádné mapy, deníku a knihy kouzel mě jen utvrdily v doměnce o nedodělanosti hry. On se totiž dost podivně chová i ten pseudodeník na questy, co má Drake u sebe.

Na začátku hry máte na výběr tři úrovně obtížnosti, squire, knight a crusader. Záměrně využívám anglická pojmenování a budu tak činit i na jiných místech, protože čeština vydaná k této hře překládá jen herní dialogy a vše ostatní zůstává v angličtině. Obtížnosti se liší několika zásadními změnami. Samozřejmě čím je obtížnost vyšší, tím více nepřátel budete potkávat a tím většího levelu můžete dosáhnout. Pro zajímavost na squire se poprvé postavíte před Celestii na levelu 1 zatímco na crusader na levelu 2, dále už pak budou ty rozestupy větší. Zkušenosti za plnění questů jsou však stejné a pravděpodobně se ani neliší zkušenosti získané zabitím monster. Podle uložených her z různých obtížností jsem pár monster pro jistotu ještě zkusil a rozdíl ve zkušenostech nebyl. Nakonec to i odpovídá maximálnímu možnému dosaženému levelu v úrovni obtížnosti. Na vyšší obtížnosti narážíte více na silnější monstra a tam je počet zkušeností výrazně vyšší (např. stínový kostlivec je za 200 EXP, obyčejný však jen za 40 EXP). Podobně se nelišilo ani zranění způsobené monstry, monstra však vydrží více. Vedle toho se s obtížností snižuje počet many (spellpointů, SP) a zdraví (hitpointů, HP) získaných přechodem na vyšší úroveň. O multiplikátoru jsem již mluvil výše. Stejně tak se liší hodnoty primárních vlastností a hodnoty počátečního počtu HP a SP na začátku hry (viz tabulka úrovní postavy). Každopádně na nejnižší obtížnosti jsem na Necrose vyrazil na levelu 21, 554 HP (prsten) a útokem 88 (měl jsem po většinu hry měč střední třídy, poněvadž jsem poprvé nějak neobjevil způsob třídění zbraní - nenechte se mást, cena neni rozhodující). Na vyšší obtížnosti jsem na Necrose vyrazil na levelu 24, s 410 HP a útokem 160, nakonec na obtížnost crusader jsem dosáhl levelu 28 a útok s bonusy činil 290 (to jen pro ilustraci, se správnou zbraní, prstenem a zbrojí to jde zcela určitě i na nižší obtížnosti). Pro vzájemné porovnání uvádím tabulku postav ze všech obtížností bez bonusů a s bonusy z předmětů, aby to bylo objektivní. (Edit léto 2008: Pod tabulku jsem pro zajímavost doplnil odstaveček týkající se jednoho zajímavého bugu, který vám zajistí prakticky nevyčarpatelný zdroj zkušeností). Maximální počet HP ve hře může být zřejmě vyšší, než je hodnota 554 (ve hře je krom prstenu i štít přidávající body do Endurance), ale nezkoušel jsem to. Poslední výrazná změna je "terénní obtížnost", už na druhém levelu obtížnosti se pro vás procházení katakombama stane noční můrou, protože namísto pěkných dřevěných lávek v jeskyni s houpacími mosty zůstaly jen kamenné sloupy, po kterých budete muset přeskakovat, čímž vás kostění mágové budou moci snadněji "setřelovat".

Jak už jsem říkal, podstatnou volbou hned na začátku hry je obtížnost, protože od toho se bude odvíjet váš herní styl. Pokud vás jen zajímá jak tato hra vypadá a popř. si ji jen chcete odškrtnout jako dohranou, pak doporučuji nejnižší obtížnost, protože předpokládám, že nebudete mít dost trpělivosti si svou postavu piplat a ztrácet čas nošením a prodáváním výbavy mrtvých nepřátel, abyste za to mohli nakupovat lektvary. Inventář je totiž značně omezený a tudíž se toho do něj moc nevejde. Hra je na této úrovni opravdu pohodová. Ostatním doporučuju obtížnost vyšší. Když už jsem u toho inventáře, lektvary a krystaly stejného druhu lze kumulovat, což je výhoda. Občas se stane, že se stejný lektvar rozdělí, pak ho stačí vzít a myší přetáhnout na lektvar stejného druhu. Snažte se taky v inventáři věci rovnat, aby se vám toho tam vešlo co nejvíce. Dole vedle vyobrazení peněz je místo pro rychlou věc, takže sem můžete též uložit malý předmět (lektvar, kámen apod.) přetažením myši, nebo výběrem přes klávesu A. Rychlý předmět se potom používá klávesou Y. Je však zbytečné do slotu pro rychlý předmět dávat lektvar zdraví, ten je stále dostupný pod klávesou H. U prodejců, kterých je ve hře několik, můžete nakupovat a prodávat za stejnou cenu, jaká se vám zobrazí při přejetí předmětu myší, tedy při nákupu nebudete ve ztrátě. Pokud nakupujete lektvary a nakoupili jste již veškeré množství, stačí obchod ukončit a znovu zahájit. Obchodník bude mít opět plný stav. S tím však souvisí i potíž s inventářem obchodníků, který je taktéž omezený. Jakmile je plný, opět stačí obchod ukončit a obchodníka opět navštívit (ovšem tím ztratíte možnost koupit zpět věc, kterou jste prodali). Ve hře se mi však také stalo, že obchodník měl plný inventář i poté a navíc se mu zdvojili předměty, které jsem od něj koupil na ozkoušení a poté opět prodal. Obchodník tak tento předmět měl dvakrát. Jedná se o obchodníky v Coranthii a naposledy jsem si všiml, že se tak děje poté, co přinášíte zprávu princi Dainovi - na úrovni obtížnosti knight je to dříve, už při první návštěve Coranthie. V takovém případě můžete prodat jen určité množství předmětů. Nakolik je toto chování v pořádku nevim, ale domnívám se, že to souvisí s úrovní obtížnosti hry - čím lehčí, tím méně peněz potřebujete a inventář obchodníků bude omezený. Klidně by se mohlo jednat i o bug, ale nebudu po tom pátrat, uvidíte sami jak to bude u vás.

V rámci jedné "kapitoly", tedy fáze kdy vám byl zadán quest až po jeho vyřešení, vám budou obchodníci většinou nabízet stejný sortiment zboží (hlavně na začátku). Ke změně dojde až po splnění questu. Obvykle pak mají na skladě lepší vybavení. Nezapomeňte si hned u prvního obchodníka ve vesnici pořídit zbroj, je to zcela určitě dobrá investice do začátku. Ještě jedna malá drobnost, uvedu ji sice ještě dále, ale raději ji napíšu i sem. Na začátku hry se nebojte za všechny peníze nakoupit u obchodníka v Citadele Greater Healing Potion (300GP). Peníze jsou vám v této části k ničemu a brzy si je doplníte. Jakmile totiž Citadelu opustíte, nebudete sem moci jít dokud nebudete mít Roh zničení, což je pěkně dlouhá doba a obchodník v Cador Sul lektvary neprodává. Před vámi jsou katakomby a mnoho nepřátel. Osobně jsem tohle neudělal a před sloupy v jeskyni s houpacími mosty jsem měl poslední 2 lektvary, což je pro obtížnost crusader dost málo a vypadalo to, že hru vzdám (zachránil mě nález knihy s kouzlem Stone Skin). Na squire to sice neni tolik nutné, ale alespoň budete mít lektvary v zásobě a nebudete je muset kupovat později až budete řádit v Duskwoodu (museli byste nejprve do Coranthie a z lenosti se nebudete chtít vracet :). Z protivníků sbírejte jen cenější věci, které se dají lépe zpeněžit. Na úrovni obtížnosti crusader vám často dojde dostatek financí na nákup lektvarů, takže bude muset často vybíhat po okolí a nosit věci k prodeji postupně, což je dost zdlouhavé (v této úrovni jsem napočítal čistý herní čas na neskutečných 18 hodin). Snažte se také na této úrovni mít u sebe vždy min 15 Greater Healing Potion, než někam vyrazíte, uvidíte, že to neni mnoho.

Na cestách budete také postupně nacházet knihy kouzel, které si vaše postava přečte ve chvíli, kdy je sebere. Některá kouzla budou nová, ale řada knih bude obsahovat již ta, která znáte a jejich přečtení povede ke zvýšení úrovně znalosti. Má to jeden háček, knihy se objevují na řadě míst v různé části děje a tak se trénik na mistrovskou úroveň stává velmi obtížný. Jakmile totiž první knihu přehlédnete, budete se moci kouzlo naučit až z druhé (v horším případě až třetí) knihy a tím automaticky ztrácíte jednu úroveň. Při první hře jsem na kouzla tolik nedbal, ale na crusader se vám znalost mocných kouzel opravdu hodí. Původně jsem si myslel, že výskyt kouzelných knih je náhodný a tak se nemůžete naučit všechny kouzla na nejvyšší úroveň (při každé hře bude ta kombinace třebas trochu jiná), ale po několikerém hraní bylo vidět, že se ty knihy vyskytují na stejných místech a se stejným obsahem, takže se spíš jedná o vynechávky (právě, protože mě systém magie předtím tolik nezajímal, trvalo déle než jsem do toho vůbec proniknul a nejrpve si vůbec nějakých úrovní znalosti kouzla všiml:). S hledáním knih kouzel tak souvisí jistá míra trpělivosti. Jakmile totiž splníte určitý quest, dojde na již objevených a "vyčistěných" lokacích k znovuoživení monster (tzv respawn) a můžete s likvidací začít znovu. Ve skutečnosti má toto simulovat postup nekrosovy armády a nejlépe si toho všimnete v Cador Sul, kde se nepřátelské armády postupně objevují čím dál blíže k Citadale. Monstra mají po respawnu i jiné složení, takže zatímco v ledovcích jsou při vaší první návštěvě jen ledoví elementálové a ledoví obři, při druhé návštěvě je tu převaha nemrtvých. Nezapomeňte proto při návratu všechna tato místa opět projít. Odměnou vám budou cenné zkušenosti a právě ony nalezené knihy kouzel. Abych teď neukolébal ty z vás, co si zvolí obtížnost squire a plánují magii odsunout stranou, dobře mířený fireball do skupinky dasherů udělá své. Dalším užitečným kouzlem je světlo, které doporučuji v podzemí, budete o mnoho lépe vidět a ušetříte si mnoho překvapení. Ke kouzlení se váže i aktuální množství many, které si doplňuje postava pozvolnou regenerací nebo lektvary a manovými krystaly. Lektvar vám obnoví veškeré množství many, kdežto krystaly obnovují jen určitý počet SP.

Ukládejte hru často a použijte pro to více pozic k uložení, abyste se v případě extrémní nouze mohli vrátit ke staršímu savu. Tohle zejména platí pro vyšší obtížnosti. Krizové místo hry je jeskyně s houpacími mosty v katakombách. Po návratu z Coranthie se zde objeví kostění mágové se svým lightningem a při troše nerozvážnosti vás "sestřelí" do hlubin. Jednou se mi podařilo si hru uložit ve chvíli pádu a další save byl právě až někde v Coranthii, nakonec se mi nějak zázrakem podařilo vyskočit, ale nespoléhejte na to. Nepříjemná situace je i ve chvíli, kdy si hru na sloupu uložíte, špatně skočíte, musíte nahrát, ale ihned vás trefí lightning, protože jste moc blízko mága a hře to "došlo" až nyní. Samozřejmě následuje pád a pak pořád dokola, pokud nenastane zázrak a vám se nepodaří skočit z voleje. Hned na začátku hry si dobře projděte pohybové možnosti hrdiny a nacvičte si útoky a obranu. Kostlivci ve Strongholdu nejsou nijak extra tuzí, tak si nacvičte "nově" nabyté techniky na nich a nemusíte pospíchat. Ovšem dejte si pozor na ukazatel zdraví, čím více se budete při soubojích blížit nule, tím častěji vás protivník dokáže srazit na zem a získává výhodu útoku navíc. Kdybych se měl ještě krátce vrátit k obchodníkům, nekupujte zbytečně zbraně. V Cador Sul najdete v domku naproti obchodníkovi Warhammer, což je velmi slušná zbraň a po zadání questu od Celestie najdete na začátku katakomb Thunderous Hammer (při poslední hře jsem měl opravdu smůl a kladivo zde tentokrát nebylo). Kladivo je dobrá zbraň, ale jak už jsem zmínil, monstra jsou různě citlivá na druh použité zbraně, a zbraně mají i různou rychlost, ale kladivem nic nezkazíte. Zabírá na kostlivce velmi dobře a těch jsou katakomby plné. Na povrchu se však snažte proti dasherům použít spíše meče nebo lépe halapartny, kterou si je udržíte dále od těla.

Krátce bych se ještě zmínil o výbavě vašich protivníků. Většina monster vyjma elementálů (mají jen pěsti), dasherů a necrose (ten má pro změnu klepeta) může třímat více typů zbraní. Přeborníky v tomto ohledu jsou kostlivci. Přestože jsou to jednoduší protivníci, mohou vám zavařit útokem silnější zbraní, třebas širokým mečem. V druhé třetině hry se setkáte i s kostlivci bojovníky, přibližně dvojnásobně většími kostlivci, co vydrží o něco déle. Nepříjemnou vlastností kostlivců je, že "lepší" typy drží v druhé ruce štít a velmi dobře ho dokáží použít. Při obtížnosti na crusader dokonce padá oblíbené pravidlo - kostlivec dvakrát sekne a pak čeká, tentokrát nečeká, tudíž je to na vaší mistrovské technice boje. Nicméně pokud zahájíte útok první, ještě než k vám zcela doběhne, nestihne štít ani použít. Problém jsou stísněné prostory, kde je pohyb již omezen. Mezi kostlivci se velmi brzy setkáte i s kostěnými mágy, ti kouzlí blesk a to se vám může stát osudné. Blesk vás totiž vždy zásáhne a zabrání vám v pohybu, tudíž pokud jste obklopeni kostlivci válečníky, pak vás mohou v klidu napadat. Naštěstí jsou tito mágové obvykle v pozadí a jejich likvidace je snadná. Mezi kostěnými mágy se nacházejí i lichové, pokud se tedy tak dají nazvat, jsou to nemrtví kostlivcům podobní, ale jsou mohutnější a "obalenější" a to co kouzlí se mi nepodařilo identifikovat. Jejich blízkými a silnějšími příbuznými jsou warlordi a temní mágové, též kouzlí, ale jsou větší a vybaveni lepšími zbraněmi. Poznáte je podle rohů na hlavě (opravdu si netroufnu o přesnější zařazení v kategorii bestiáře, ale nemrtví to jsou, působí na ně Svatý kříž). Původně jsem je řadil do jedné kategorie, ale červení jsou temní rytíři a modří jsou temní mágové, z toho temní mágové jsou tužší protivníci.Po jejich likvidaci z nich obvykle vypadne nějaký lepší předmět, takže si ostatky dobře prohlížejte. Zejména v pozdější fázi hry se u řady nemrtvých objeví zbraně typické pro Necrosovu Legii padlých. Tyto zbraně přidávají bonus k poškození temnotou a velmi dobrou zbraní je v tomto ohledu Shadow Blade a Rod of Archimagi, jejich cena je však velmi nízká (10GP) takže na nich nevyděláte. Tyto zbraně jsem nepoužíval, k Shadow Blade se totiž dostanete nejdříve poté, co budete s Rohem Zborcení opouštět katakomby a to už je samozřejmě kousek k obchodníkovi v Cador Sul, kde se vám dostane nejlepší zbraně ve hře a to meče Holy Avenger (leda, že byste na něj neměli finance). Ve hře se také setkáte s mečem Blade of Hunger a štítem Vampiric Shield. Tyto předměty mají společný jmenovatel v kouzle Soul Drink. Pokud mečem zasáhnete nepřítele , dojde k transferu jeho hitpointů k vám. Ovšem je zde stejné omezení, pokud je oním nepřítelem nemrtvý, pak vám naopak začnou hitpointy ubývat. Štít vás naopak před učínky tohoto kouzla ochraňuje (s oblibou ho kouzlí stínový kostlivci).

Já si ještě dovolím ke konci uvést pár zajímavostí, které naznačují, že se skutečně nacházíte ve světě Might and Magic. Kromě systému magie a bestiáře jsou to typičtí bojovnící v podobě robotů. Najdete je jak v Citadele jako ochranku Celestie, tak i později ve hře kdy s nimi budete bojovat. Ve východním strongholdu pak narazíte na dům s vývěskou, na níž je nákres, který vám velmi připomene gildu země a do třetice jeden z obyvatel vám udělá menší přednášku o Behemontech, ty ale ve hře nenajdete. Na pováženou jsou i "vzducholodě". Jednu právě najdete v ledovcích hlídanou roboty a druhou si pro sebe přestavěl sám Necros. Samozřejmě se jedná o vesmírná plavidla. Nepokoušejte se zbytečně napadnout klíčové postavy ve hře, jsou nesmrtelní a z křižáků neni tolik zkušeností. V této hře hrajete jen za dobro a musíte se chovat jako opravdový křížák. Konec však úvodu a jdeme na to.

Dlouho jsem se rozmýšlel uvést sem do návodu i odstavec určený pro začínající RPG hráče. Spíše by se hodilo věnovat tomu samotný článek, ale přeci jen tu udělám menší shrnutí. Ostatní ho mohou v klidu přeskočit a pokračovat dále. Pro ty začínající může být vše co jsem doposud napsal značně nesrozumitelné a je na místě to nějak osvětlit. Hra se sice pojetím ovládání a zjednodušením podobá tomb riderovském pojetí, ale do pravidel jsou pevně zahrnuty RPG prvky. Co to vlastně znamená? Jedná se o samotný vývoj postavy. Na začátku je hrdina velmi slabý a postupem času se z něj stává obávaný protivník. Mírou této změny je počet zkušeností, které v průběhu hry získávate obvykle plněním questů a zabíjením monster. Po dosažení určité zkušenostní hranice pak postava tzv. přechází na vyšší level. V praxi to znamená, že se zvýší hodnoty určitých charakteristik, jako je třeba multiplikátor, mana a zejména zdraví (změn může být více a mohou být různé, záleží na konkrétní herní implementaci pravidel, ale Crusaders of Might and Magic obsahují značně zjednodušená pravidla, takže více se toho ani dít nebude). Jak už jsem tedy psal ze začátku, je vaším hlavním cílem získavat zkušenosti a dosáhnout vyšších levelů. Pokud budete hrou jen probíhat s lektvarem rychlosti, brzy se dostanete do úzkých a nebude cesty zpět. V horším případě to pro vás bude znamenat konec hry. I když budete boje podstupovat, nemusí se vám chtít vracet se po různých lokacích a nebudete pečlivě vybíjet všechna monstra. Pak se sice k finále přiblížíte, ale s notným vypětím sil a většina soubojů pro vás bude velmi obtížná a zdlouhavá. Proto ve hře existuje úroveň obtížnosti squire, která vám to trápení alespoň trochu zmírní (nejspíše při ní bylo i počítáno s rychlejším průběhem hrou). Typicky quakovské "naběhnu dovnitř a všechny vystřílím" zde neplatí.

Útěk ze Strongholdu (Zpět na obsah)

Intro máme za sebou a celou hru před sebou. Pointa je nám tedy zajisté jasná, pro ty co tápají: "Jednou v klidný podvečer se vesnice věnovala svým každodenním povinnostem a mnozí se již chystali k odpočinku, když tu znenadání započne útok nemrtvých mágů a armáda kostlivců vtrhne do údolí a vesnici zcela zpustoší. Jako zázrakem přežije náš malý hrdina Drake a časem se z něj stává zarputilý bojovník proti silám zla, resp. Legii padlých. Při jedné nepovedené akci je však zajat a uvržen do žaláře v samotném Strongholdu, rezidenci necromancera Necrose". Místy se mi některé dialogy zdají dosti pochybné, skoro bych se vsadil, že scénarista ležel po těžké noci pod stolem a scénáře se ujali samotní programátoři, ale ... No tak, to sem teď nepatří. Intro končí scénkou, kdy Drake vstává ze země, přiblíží se ke strážným kostlivcům , uzme jednomu z nich meč a jednou dobře mířenou ranou jim zabrání hraní v kostky. Škoda, že takto zdatný neni i nadále. V tuto chvíli je řízení hlavního hrdiny předáno do vašich rukou. Před sebou máte jen otevřené dveře cely a dvě možnosti. Vydat se vlevo nebo v pravo. Vlevo vás čeká slepá ulička a před koncem u sloupu je schovaný stínový kostlivec, kterého však poznáte podle viditelného meče, jakoby visicího ve vzduchu. Tito protivníci jsou nepříjemní, ale tento je zrovna velmi slabý. Po jeho porážce seberte lektvary zdraví (předměty sbíráte klávesou TAB) a v jedné cele si všimněte na zemi fotografie. Zřejmě je na ni vyobrazen jeden z autorů včetně své slečny, tuto fotografii si můžete detailně prohlédnout v jednom ze souborů textur. Vraťte se tedy zpět a pokračujte chodbou. Brzy narazíte na celu s postavou v bílém a spustí se intro. Máte před sebou kapitána Ursana, velitele křižáků v Citadele. Je to velmi významná osoba a obdržíte od ní první quest, dopravit se do Citadely a setkat se s Celestii, vysoce postavenou čarodějkou. Chtě nechtě se stáváte členem společenstva a toto je pro vás v podstatě rozkaz. Neváhejte, popadněte lektvar v ursanově cele a vydejte se vpřed schodištěm nahoru na dvůr a na čerstvý vzduch. Zlikvidujte cestou všechny kostlivce a na nádvoří se vydejte do přístřešku vpravo. Najdete zde páku, která otevírá hlavní bránu. Pohněte pákou (opět TAB) a rychle utíkejte k bráně, musíte být opravdu rychlí, abyste stihli proběhnout. Občas se stane, že z brány vyběhne kostlivec a branou se vám tedy podaří projít až na druhý pokus. Venku za branou se vydejte vlevo za roh a posbírejte peníze a lektvary. Potom se vraťte zpět před bránu. Ta je nyní zavřená a dovnitř strongholdu se budete moci opět dostat až na konci hry. Jděte údolím dále až dojdete k plotu se stavením. Zde vás čekají poslední kostlivci (i uvnitř domku), projděte kolem a jděte dále. Nyní máte před sebou hospodu osady Cador Sul.

Za hospodou se ve výklenku skály nachází klíč od pokoje v patře (Room 3 Key). Sudy kolem hospody je možné rozbíjet, stejně tak i sudy dále ve hře, občas vám z nich vypadne něco užitečného. Jděte do hospody a vyzpovídejte všechny přítomné. Dozvíte se pár zajímavostí. Za barem seberte co se dá ( v místnosti za barem je pak i truhla a na horní polici je Room 2 Key). Pak se vydejte do patra a navštivte všechny tři pokoje (2 a 3 pokoj otevřete tak, že si nastavíte příslušný klíč jako aktivní věc). Ve třetím pokoji naleznete na polici Shield of Quality, který si hned nasaďte. Sejděte po schodech zpět dolu a ven. V osadě můžete domky libovolně procházet, vybírat těch pár truhel co tu jsou a občas naleznete i nějaký ten lektvar nebo peníze na stole nebo polici. Nikdo vás za to nebude napadat. Obyvatele sice můžete vyzpovídat, ale moc přínosné to pro vás nebude. V druhé části osady narazíte na domek obchodníka (nemá uzaviratelné dveře), kde můžete prodávat ukořistěné vybavení a rovnou si tu koupit vaši první zbroj. Obchodník však u sebe nemá lektvary, tak to mějte na paměti, až se dostanete k ocbchodníkovi do Citadely. Naproti domku obchodníka je domek, kde za postelí naleznete War Hammer. V této chvíli je to vaše nejlepší zbraň. Po cestě dále se dostanete na trochu skryté rozcestí, které trochu zakrývá domek. V domku naleznete alchymistku, která je však nyní zaneprázdněná. Za domkem vás rozcestí dovede až ke vchodu do Katakomb, ale ty jsou pro vás uzavřeny. Pokračujte tedy ve vaši původní trase do Citadely. Opět narazíte na nějaké to stavení, ale nic zajímavého tu nenaleznete. Další část vás přivede do soutěsky, kde stojí povoz a u stěn je skupinka kostlivců. Pozabíjejte je a pokračujte dále. Nyní jste ve třetí části osady. Za druhým domkem je v pravo slepá ulička. Na konci najdete skupinku kostlivců a truhlu. Přímo za domkem je také povoz a na něm Cursed Axe. Vraťte se zpět a pokračujte dále. Jakmile se změní vzhled térénu, najdete v puklině ve skále napravo nějaké peníze a lektvar rychlosti. Po chvíli před sebou uvidíte na obzoru Citadelu vznášející se ve vzduchu. Na konci cesty čeká převoznice Aerrin na svém vzdušném voru a po krátkém rozhovoru vás převeze do Citadely.

Setkání s Celestií a cesta do Coranthie (Zpět na obsah)

Citadela je jednou z těch létajících pevností, typických pro některé čaroděje. Při podrobném průzkumu naleznete za jídelnou vchod až do strojovny, kde se můžete kochat pohledem na pohybový mechanismus, ale to je také vše. Citadela jinak neni nijak rozsáhlá a neztratíte se v ní. Uprostřed je točité schodiště, kterým se dostanete do horních a spodních pater. Horní patro vás nezajímá, jsou zde jen zavřené dveře, tak se vydejte směrem dolu. Na konci můžete projít do místnosti s hlídanými dveřmi, za nimiž je schodiště vedoucí do trůnního sálu. Vy se však vydejte cestou vedle dveří dál až dojdete do místnosti s obchodníkem. Zde si nezapomeňte dokoupit ozdravené lektvary a případně prodat další ukořistěné věci. Za místností obchodníka je opět točité schodiště. Úplně dole na konci naleznete jen ložnice stráží, ale v polovině schodiště je vchod do kuchyně. Zde najdete pár Healing Potion a a za kuchyní samotnou jídelnu. Po levé straně směrem do jídelny je cesta dál dolu do strojovny. Za jídelnou je pro změnu napravo cesta, kterou přijdete zpět k hlídaným dveřím. Nyní je otevřete a vyjděte po schodech nahoru. Čeká vás setkání s Celestií. Ta vám nastíní současnou situaci a poté, co vám zadá úkol donést Roh Zborcení, vás také jmenuje křižákem. U obchodníka v Citadele můžete sice nyní koupit Long Sword of Quality, ale je to zbytečná investice. Vydejte se tedy zpět do Cador Sul (jakmile vás Aerrin převeze, nebudete se moci vrátit do Citadely dříve, než s Rohem). Nezapomeňte se stavit na rozcestí se slepou uličkou. Nyní tu na vás bude čekat i kostlivý bojový mág (kostlivec kouzlící Lightning) a do rukou se vám dostane široký meč (Broad Sword). Veškeré nasbírané vybavení zas můžete prodat u obchodníka v osadě. Vraťte se a jděte dále až dorazíte k domku alchymistky. Stavte se u ní a dostanete knihu s kouzlem Torch Light (nyní budete na expertní úrovni, což v katakombách velmi oceníte). Do katakomb ještě nevstupujte a vydejte se až k bráně Západního strongholdu. Cestou si všimněte, že od domku obchodníka dále už se nevyskytují žádní obyvatelé na volném prostranství. Před strongholdem narazíte na kostěného bojového mága a před branou čekají dva kostlivci, stínový kostlivec a nemrtvý mág. Tahle skupinka tu bude po každém respawnu vždy ve stejném složení. Nezapomeňte stínovému kostlivci sebrat halapartnu, je to dost silná zbraň a v Duskwoodu se vám bude dobře hodit. Ovšem při boji buďte opatrní, stínový kostlivec už neni tak slabý jak ten uvnitř žaláře, pokud nebudete boj zvládat, neostýchejte se použít lektvar rychlosti. Nyní se vydejte do samotných katakomb.

Na začátku stojíte na schodišti a vašim prvním úkolem je likvidace všech kostlivců v dohledu. Využijte své nové úrovně kouzla Torch Light a posviťte si na cestu. Musíte se nejprve dostat pod schodiště a pak za něj (bod 1). Zde najdete chodbu, která vede dále pod schody až se dostanete do menšího sálu s pákou. Zatáhněte za páku. Podlaha sjede dolu a vy se vydejte na druhý konec. Na zemi uvidíte kruhový obrazec. Musíte se postavit do něj a naproti se objeví kostlivý mág. Zlikvidujte ho a za jeho zády si seberte perfektní kladivo (nevim jestli je to zrovna bug, ale asi jo, schodou okolností na úroveň obtížnosti crusader se tu to kladivo neobjevilo). S touto zbraní už vás mnoho potíží v katakombách nečeká. Jděte zpět a pokračujte směrem rovně od konce schodiště. V další místnosti můžete stěnu obejít po levé i pravé straně a na konci se po náspu dostanete opět do úzké chodby, která vede do sloupového sálu (bod A). V místnosti s náspem se také nachází postranní chodba, na jejímž konci je truhla s Shield of Swiftness in Action (bod 2). Ve sloupovém sále budete čelit mnoha kostlivcům a najdete řadu dveří, které však nejdou otevřít (ani nikdy nepujdou, zřejmě se jedná o samotné hrobky). Na konci sálu najdete cestu dolu a jedna odbočka vede dále do tunelů. Tunely jsou přímočaré a neni tu mnoho zajímavostí vyjma dotěrných kostlivců a několika zemních elementálů (nezapomeňte na ně používat kladivo, jinak se souboje zbytečně prrotáhnout a elementál je navíc v tuto dobu ještě dost silný protivník). Časem narazíte v tunelech na propast (bod B). Pokud hrajete na nejnižší obtížnost, tak přes ni povede dřevěná lávka, jinak tu budou jen holé sloupy, po kterých musíte přeskákat (doporučuju opravdu použít více pouzic pro uložení). Na první plošině naleznete truhlu s Ambers Ring of Quickness (bod 4). Přejděte/přeskákejte na další plošinu a odtud na plošinu před ní. Po levé straně máte jeden ze zavěšených mostů. Skočte na něj a dostaňte se na plošinu na druhé straně. Zde se nachází truhla (bod 6) s lektvary zdraví a many, ale hlavně je v ní kniha kouzla Stone Skin. Odtud může skočit i na druhý zavěšený most a z něj na sloupy vedoucí k další menší plošince (tentokráte musí skákat všichni). Na plošince je truhla (bod 5) s Banded Armor a Blade of the Burning Heart. Zbroj si nasaďte místo vaší současné zbroje a pokud raději mácháte mečem, tak si nahraďte i kladivo (meč je v celkovém poškození o 2 body slabší než Thunderous Hammer). Na konci sloupové jeskyně vejdete do předsíně vedoucí do jeskyně s esovitým mostem (bod C). Krom kostlivců ozbrojených Heavy Mace zde naleznete vlevo ve stěně jeskyně, musíte projít přes dno jeskyně a probít se přes zemní elementály, menší jeskyň se třemi obřadními sloupy (bod 8). Uprostřed nich se vznáší kniha s kouzlem Fire Ball. Po stranách esovitého mostu (bod 7) lze chodit a najdete tu jednu truhlu s lektvary. Nyní se vydejte na konci mostu do chodby dolu. To už vstupujete do podzemní tvrze (bod D, nevim jak jinak tuto oblast pojmenovat, ale předpokládám, že původně plnila podobnou úlohu). Zde si to dobře projděte a pozabíjejete vše živé. Nezapomeňte prohlédnout i výklenky nad chodbou. Dlouhou dobu jsem jejich existenci ignoroval a vlastně jsem na ně přišel jen náhodou, když mi v seznamech stále chyběli některé předměty a já hledal, kde by mohli ještě být skryty. V jednom z nich naleznete vedle mrtvoly křižáka Shield of the Crusader a v dalším bude kostlivý mág s Banded Armor. K výklenkům se dostanete tak, že na začátku chodby (kousek za koncem esovitého mostu) vyskočíte na úzkou římsu nad chodbou (je po obou stranách chodby) a vydáte se po ní vpřed. V jednom z výklenků je truhla. V tvrzi je krom cesty do Duskwoodu i cesta do ledovců, ale ta je v tuto dobu uzavřená. Uzavřený je i východ do Duskwoodu, ale dveře si budete moci pohodlně otevřít klíčem, který naleznete na polici v místnosti za dveřmi hned napravo (Mica´s Key - bod 9). Tímto klíčem otevřete průchod. Když už v této místnosti budete, zkuste si otevřít hned první lavici u vchodu, úkrývá v sobě totiž skvělou sekerku Axe of the Western Storm. Pokud by vás to bývalo nenapadlo, vězte, že ani mě to nenapadlo. Na tuto skrýš mě upozornil až Keeper (léto 2008). A teď zpátky k zamčeným dveřím východu do Duskwoodu. Za nimi se dostanete do dalších tunelů, na jejichž konci je tolik očekávaný východ z katakomb (tento úsek je naštěstí už podstatně kratší). Ovšem nyní máte za sebou teprve polovinu cesty do Coranthie.

Poznámka léto 2008: Když vstoupíte na esovitý most, tak zde naleznete jednu zajímavost. Na druhé straně se nad vstupem do podzemní citadely ve vzduchu vznáší meč, ke kterému se nedá žádným z běžných způsobů dostat. Najdete ho zde pokaždé a to bez ohledu na stadium děje. Už dříve mě na něj upozornil Keeper, ale až doteď se nám ho nijak nepodařilo identifikovat a kupodivu se o něm nepíše ani v jiných návodech. Zřejmě měl být součástí nějakého dalšího úkolu, protože když se zde lépe porozhlédnete, tak na levé straně vstupní chodby je ve skále stupínek, ze kterého by se dalo teoreticky k meči doskočit (avšak jak už jsem psal, ani se o to nepokoušejte, je to zbytečné :)). Náhoda, a hlavně zvědavost, mě přivedla k jednomu zvláštnímu řešení. Při použití cheatu létání sice nelze předměty sbírat, ale pokud si poblíž takového předmětu otevřete inventář, tak se požadovaný předmět zobrazí v něm a můžete s ním začít libovolně manipulovat. Díky tomu jsem meč "sebral" a identifikoval ho jako obyčejný Broad Swoard za 150 zlatých, kterých se tu jinak po kostlivcích válí plno ;).

Duskwood se skládá ze dvou na sebe navazujících částí. Je to dáno zejména tím, že je jakousi křižovatkou mezi odlišnými oblastmi. Krom cesty do Východního strongholdu, kam upírá svůj zrak Celestie, se zde nachází vstup do Coranthie a postupem času se sem dostanete i z ledovců (opačně to nejde, cesta vede mimo oblast, kterou budete procházet, viz dále). Krom toho je v této chvíli stále možné se stejnou cestou vrátit i zpět do Cador Sul, ale nemá to žádný praktický význam. Jak vidíte na nákresu, neni tato oblast nijak členitá, takže nezabloudíte. Napoprvé to však může působit poněkud zmateně. Cíl je tedy jasný, pozabíjet vše co musíte + něco navíc a směřovat dále k cestě do Coranthie. Po cestě najdete směrovky, takže se nemusíte tolik obávat. Na začátku v první části lesa si všimněte mýtinky, sem se budete brzy vrace. V druhé části pak stojí za zmínku široká louka s podivnými stavbami. Zde se nachází vchod do vesnice dasherů, ale prozatím je uzavřen a dasheři jsou vašimi nepřáteli (ve vesnici, která je v korunách stromů, se objevíte právě při cestě z ledovců). Vedle uzavřeného vchodu do vesnice narazíte na trochu tužšího dashera, který má u sebe knihu s kouzlem Heroism. V celé oblasti krom dasherů objevíte i obry. Pokud si troufáte, můžete při cestě do Coranthie udělat odbočku do Východního strongholdu. Je to sice dost tuhé, ale máte za to cenné zkušenosti. Podobně jako u bran Západního strongholdu je skupina obránců stále stejná i před branami Východního strongholdu. Krom kostlivých bojových mágů, nemrtvých mágů a stínových kostlivců zde narazíte poprvé i na černého rytíře. (Zcela určitě se tu však stavte při cestě zpět k Celestii, poblíž brány do strongholdu se na můstku objeví kniha Fire Ballu.) Branou strongholdu budete moci projít až mnohem později ve hře. Jakmile budete se vším hotovy, projděte cestou do Coranthie.

Nová oblast vás uvítá změnou vzhledu a bude vzdáleně přípomínat "Grand Canon". V tunelu na konci cesty vás zastaví trpasličí stráž. Po krátkém rozhovoru pokračujte dále až přijdete na náměstí, což poznáte podle sochy uprostřed. Po levé straně najdete dva obchodníky a napravo je vcelku bezvýznamný hotel. Cestou dál minete řadu domků. Hned vedle prvního domku je rozbitý stůl a vedle něj na zemi leží Theodores Ring of Vigor (+5 odolnost). Cestou dále minete výklenek ve skále a přijdete ke vstupu do sídla trpasličí rady (po pravé straně) a rovně před sebou budete mít vstup do trpasličích dolů. Vaším hlavním úkolem je setkat se s králem kamenného trůnu a požádat ho o vydání rohu. My však uděláme ještě krok navíc. Nechoďte zatím do trpasličí rady a vydejde se přímo do dolů. Seskočte dolu a pokračujte dále. Narazíte na stráž u vstupu se kterou si můžete promluvit. Přejděte esovitý můstek (bod 1) a od této chvíle zabíjejte vše živé. Jsou zde trpasličí rebelové a elementálové (zemní a ohnivý). Na místě prvního setkání s rebely se vydejde vpravo a v malé místnosti najdete meč Blade of Hunger (bod 2, disponuje kouzlem Soul Drink, takže pokud s ním budete zabíjet živé bytosti, budete získávat část jejich hitpointů). Jděte dále, projděte kruhovými místnostmi se zemními elementály a pokračujte dále. Na rozcestí se dejte vpravo (vlevo se dostanete zpátky) a sejděte do spodní části dolů. Ve vagónu najdete knihu s kouzlem Lightning (bod 3) - právě kvůli ní tu jsme. Můžete sejít dále, přeskočit přes plošinu nad lávou (bod 4) až se dostanete do čtvercové místnosti s ohnivým elementálem. Zde je po levé straně třeba vyskočit nahoru (bod 5). Pokud by se vám skok nedařil, zmáčkněte ve chvíli až budete nejvýš klávesu úkroku do strany (obvykle se skok provádí přidržením klávesy pro skok a pohybu vpřed, tak právě v této chvíli prohoďte klávesu pro pohyb vpřed za klávesu pro pohyb do strany). Na konci této cesty objevíte vězení, kam za chvíli vyrazíte osvobodit prince Daina (bod 6). Hlídají to tu zemní elementál s ohnivým, takže nezapomeňte použít kladivo, ať to máte rychle vyřízené. Nyní se vraťte zpět k východu. Vyskočit nahoru ven se vám může zdát nemožné, ale pro překonání středního úseku namísto bezhlavého skákání zvolte mírnější taktiku. Zcela postačí, když na prvním stupínku dojdete s postavou co nejblíže k druhému a teprve poté skočíte a stisknete přitom klávesu pro pohyb do strany, podobně jako tomu bylo uvnitř dolů. Jakmile budete venku, vejděte do sídla rady. Na stole před radou (trůnním sálem) naleznete knihu s kouzlem Stone Skin (knihu jste si mohli vyzvednout i před prvním vstupem do dolů, nesmíte však předtím navštívit radu) a u vchodu je trojice lektvarů (ty tu budou po každém posunutí děje). Nyní tedy vstupte před trpasličí radu. Zástupci rady vám osvětlí situaci okolo vraždy krále kamenného klanu a pošlou vás osvobodit prince Daina do trpasličích dolů.

Osvobození trpasličího prince Daina (Zpět na obsah)

V tuto chvíli se brány Coranthie uzavřou a nemůžete město opustit. Složení nepřátel a rozmístění nepřátel v dole je totožné s první návštěvou. Na esovitém můstku naleznete knihu s kouzlem Torch Light (bod 1). V tomto kouzle jste již na mistrovské úrovni a temnota vás už jen tak neobklopí. Projděte kruhovitou místností a pokračujte do spodní části. Zde naleznete na plošině nad lávou knihu s kouzlem Fire Ball (bod 4). Dojděte až k vězení (bod 6) a promluvte si s Dainem. Budete teleportováni do trpasličí rady a Dain vám vysvětlí situaci okolo rohu. Nemůže vám ho vydat, protože bez královského žezla neni právoplatným vládcem a nemůže rozhodovat. Žezlo samozřejmě ukradli obři, kteří se skrývají v Duskwoodu na mýtince. Dostanete tedy nový quest - najít královské žezlo.

Nalezení královského žezla (Zpět na obsah)

Neni to nic složitého, stačí, abyste se vydali směrem z Coranthie a dostali se do první části Duskwoodu na mýtinku, tady žezlo vypadne z jednoho z obrů, kteří vás napadnou. Nejprve však doporučuji projít obě oblasti Duskwoodu a likvidovat všechny nepřátele. Při cestě si můžete všimnout, že nelze vstoupit zpět do katakomb. Cesta do nich se vám otevře až poté, co žezlo vrátíte a obdržíte Roh Zborcení. Opět si můžete udělat výlet až k branám Východního strongholdu (mimochodem, jak mě upozornil Keeper, na skalnatém výběžku hned na rozcestí mezi Duskwoodem a Strongholdem leží štít Shield of Mighty Deeds). U mýtinky stojí vedle stromu obr s Morning Star, který má u sebe knihu s kouzlem Soul Drink. Nyní vstupte na samotnou mýtinku. Obr s Iron Clubem v ruce je obřím králem a a po jeho smrti obdržíte požadované královské žezlo a dasherský amulet. V tuto chvíli dojde v celé oblasti k respawnu a tak můžete opět zahájit postupnou likvidaci. Na louce s vchodem do vesnice dasherů stojí povoz hlídaný značnou přesilou dasherů. Neváhejte a použijte Fire Ball. Od návštěvy dolů jste v něm na expertní úrovni a tak si nemusíte ani tolik lámat hlavu s mířením. U povozu leží palcát Mace of the Righteous. Klidně si znovu udělejte výlet k branám Západního strongholdu. Probojujte se zpět do Coranthie a předejte žezlo princi Dainovy. Odměnou vám bude Roh Zborcení.

Návrat do Citadely (Zpět na obsah)

Před odchodem z Coranthie ještě nezapomeňte navštívit obchodníky, prodejte vše nepotřebné a nakupte lektvary. Jeden z obchodníků má k dispozici velmi kvalitní plátové brnění Plate of Elemental Protection a meč Blade of Morning Prayer (s tímto mečem jsem na úrovni squire hru dokončil). Kupte si i štít Shield of Sanctuary a samozřejmě nezapomeňte na ozdravné lektvary. V Duskwoodu opět vše projděte. I přes ochranu plátové zbroje pořád ještě nejste dostatečně silní a může se vám přihodit, že vám lektvary dojdou. Neni třeba váhat s návratem zpět do Coranthie a tam lektvary dokoupit. Stav monster se mění opravdu jen po splnění questu, takže vše co jste zabili už zůstané mrtvé. V Duskwoodu si můžete všimnout nově se objevivších kostlivců. Nyní si udělejte opět výlet k branám Východního strongholdu, tentokráte však víceméně povinně. Dojděte až k domku gildy země. Nachází se kousek od brány strongholdu, na druhém konci města. Vedle ní vidíte nad cestou kamenný oblouk ke dveřím do domu naproti a vedle gildy na něj vedou schody. Na oblouku leží kniha s kouzlem Fire Ball (nyní byste měli být na mistrovské úrovni). Až budete se vším hotovy, vydejte se směrem ke vchodu do katakomb. Na cestě směrem k první části Duskwoodu potkáte opět jednoho tužšího dashera, který bude u sebe mít knihu s kouzlem Heroism (budete na expertní úrovni, takže kouzlo je silnější a vydrží déle). (Edit léto 2008 - než vstoupíte do katakomb, tak vás musím upozornit, že už se v žádném případě nesmíte obracet a znovu vstupovat do Duskwoodu. Pokud byste tak učinili, tak se cesta do podzemní citadely uzavře a veškeré předchozí úkoly s Rohem Zborcení se vymažou a budete je muset splnit znovu, viz doplněk pod následující tabulkou.) V katakombách pak narazíte zpočátku na rebely. V tvrzi naleznete v jednom z výklenků nad chodbou prsten Jade Ring of Thought (+5 Intelligence). V jeskyni u esovitého mostu, tam kde se před tím nacházela kniha kouzla Fire Ball (bod 8) je nyní truhla s palcátem Mace of Unbrindled Faith a Fire resistance potion. Na stupíncích mostu (bod 7) naleznete truhlu s prstenem Crystal Ring of Force. Nad schodištěm je nemrtvý mág. Má u sebe Boomer Axe. Přejděte jeskyni se zavěšenými mosty, pozor na kostěné bojové mágy a jejich lightning. Brzy byste skončili na dně propasti. Je vcelku dobré a rychlé likvidovat je z dálky Fire Ballem, on si je zamíří sám. Projděte do horní části katakomb. Po cestě bude větší množství kostlivců a ve sloupové síni na vás čeká přesila, takže opět Fire Ball. Zdejší stínoví kostlivci jsou vyzbrojeni mečem Shadow Blade, což je velmi nepříjemná zbraň. Stavte se ještě v postranní chodbě, kde předtím byla truhla se štítem (bod 2). Je zde nemrtvý mág s Blade of Hunger a v truhle je Vampiric Shield. Před východem z katakomb na vás bude čekat další nemrtvý mág a za ním se bude vznášet kniha s kouzlem Lightning (nyní sice dokážete zasáhnout dva protivníky, ale kouzlo je neůměrně náročné na manu). Vyjděte ven do Cador Sul.

Jakmile vyjdete z katakomb, vydejte se zpět směrem ke strongholdu a navštivte při tom obchodníka. Najdete u něj nejsilnější zbraň ve hře a to široký meč s názvem Holly Avenger. Pokud na něj nemáte, tak si nezapomeňte našetřit, jakmile dostane od Celestie quest vydat se do ledovců, bude celá první část Cador Sul obsazena Legií padlých a obchodník zmizí. V hospodě už najdete jen dva osadníky a prostranství před hospodou a poblíž nejbližších domků je vylidněné. Od obyvatel víte, že Legie padlých postupuje a tak se stahují směrem k Citadele. V hospodě zajděte do patra a do pokoje č. 1. Za policí naproti dveřím naleznete několik lektvarů zdraví a hlavně prsten The Embiggener (+10 síla). Na baru je položena kniha s kouzlem Slow. Vyjděte ven a pokračujte směrem k bráně Západního strongholdu. Poblíž kostěného bojového mága leží na cestě kniha s kouzlem Soul Drink. Všechny pobijte a vydejte se konečně do Citadely. Cestou prodejte vše co nepotřebujete a nezapomeňte se podívat do slepé uličky.

Opět v Citadele a expedice do ledovců (Zpět na obsah)

Namísto převoznice Aerrin je zde zástup. Ten vám poví o společné výpravě Aerrin a Kapitána Ursana s křížáky do ledovců. V Citadele povyprávějte o svém úspěchu a od Celestie dostanete quest najít nezvěstného kapitána Ursana a jeho expedici. Též rovnou dostanete úkol projít k branám Východního strongholdu a otevřít bránu Západního strongholdu pro spojenecké jednotky. Zajděte si ještě do jídelny, na jednom stole bude ležet kniha s kouzlem Spectral Ally. Cestou ven navštivte obchodníka a nakupte lektvary. Obchodník má u sebe Dragon Scale Armor, vypadá sice pěkně, ale brzy budete mít možnost obléci výhodnější brnění. Jak už jsem naznačil Cador Sul je z třetiny obsazen necrosovou Legií padlých. Zbylé dvě třetiny osady jsou pro změnu plné křižáků a strážců. Na konci slepé cesty už kostlivci také nejsou. S kostlivci se tedy potkáte až za domkem alchymistky. V domě obchodníka se poprvé a také naposledy střetnete tváří tvář s živým Decevierem. Tyto potvory jsou schopny ovládat jiné bytosti a přinášejí chaos do řad spřátelených jednotek. Je to docela tuhý protivník, ale ne zas tolik. Má u sebe Blade of Hunger. V jednom z domků poblíž hospody, ten s tím dřevěným sloupkem před dveřmi, vás čeká nemilé překvapení v podobě temného mága. Bojujte rychle a nenechte ho kouzlit. To co sesílají má plošný účinek a kouzlo vás zasáhne i přes zeď. Má u sebe Rod of the Archmage a Reflective Shield (dobrá pomůcka proti Lightningům). Zastoupení monster se liší podle obtížnosti, ale každopádně se před hospodou střetnete s dvojicí černý rytíř - temný mág, z mága přitom vypadne kniha s kouzlem Freeze Spell. Pokud se necítíte na přímou konfrontaci, vylákejte nejprve kostlivce a pak s pomocí kouzla Heroism naběhněte zlikvidovat oba warlordy. Uvnitř hospody vás čeká podobné překvapení. Je tu jeden opravdu přerostlý černý rytíř a mnoho kostlivců. Dobrá taktika je buďto naběhnout do hospody se Stone Skin a Heroismem anebo v hospodě vyběhnout do poloviny schodů a likvidovat kostlivce jednoho po druhém. Při druhé variantě nechoďte až nahoru, jsou tam další kostlivci. Černý rytíř na schody nemůže a nevím jestli to byl jen můj pocit, neumí kouzlit tak obstojně jako černý mág. Jakmile ho skolíte, zbyde po něm měč Blade of the Waking Storm, štít Shield of Mighty Deeds a prsten Danacen´s Ring of Constitution (+10 Endurance). V patře se ještě podívejte do dveří č. 3. Najdete zde docela tuhého ducha křižáka, který má u sebe Long Sword of Crusader. Podívejte se až k bráně Západního strongholdu a pak se vydejte zpět ke katakombám. K soubojům ještě napadá jedna věc. Párkrát se mi stalo, že při takhle větších skupinkách se nepřátelé někdy napadly mezi sebou, protože třebas nemrtvý mág nějakého z kostlivců trefil. Alchymistka se nyní pohybuje vzadu za domkem a při cestě kolem ní začne rozhovor. Dostanete od ní amulet Amulet of True Sight, který vám pomůže odhalit postavy ovládané deceviery (nad jejich hlavama se bude vznášet postava deceviera). Vejděte do katakomb.

Zde vám už zajisté nemusím nic říkat. Vydejte se směrem k podzemní tvrzi a cestou likvidujte vše "neživé". Na pár místech naleznete barikády v podobě převrácených stolů apod. Ve sloupové síny naleznete knihu s kouzlem Spectral Ally (bod 3). V tvrzi se vydejte směrem ke vstupu do tunelů k ledovcům (nejprve však doporučuji opět prohledat výklenky nad chodbou - ve výklenku, kde byl předtím Jade Ring of Thought nyní naleznete palcát Hellstar a v dalším výklenku nad vstupem do Duskwoodských tunelů je v truhle Banded mail of Grace). Cesta do Duskwoodu je v tuto chvíli uzavřená, takže se ani nenamáhejte zkoušet sem vstoupit. Tunely k ledovcům nejsou vcelku ničím zajímavé. Potkáte se s haldou kostlivců a nemrtvých mágů. Přibližně v polovině cesty narazíte na velké dveře ve stěně, ale nelze je otevřít ani se kolem nic zajímavého nenachází. Je to nejspíš něco podobného jako dveře ve sloupové síni v katakombách. Na konci tunelů se před východem vydejte doprava do slepé uličky. Oberte ležící mrtvolu - má u sebe krom několika lektvarů také prsten Forsythe´s Ring of Swiftness (+10 speed). Nyní tunely opusťte. Venku potkáte vzdušný vor s Aerrin. Ta vás obeznámí se zdejší situací a vyšle vás hledat kapitána Ursana. Cesta do katakomb je pro vás již nepřístupná a po záchraně kapitána Ursana tu bude i zával. Popis povrchu ledovce neni třeba nijak více popisovat, pokud se vydáte od východu z tunelů vlevo, dojdete k dřevěnému plotu a cesta vás zavede do Duskwoodu, ovšem nemá smysl zkoušet tudy teď projít, v Duskwoodu je dasherská barikáda a královna dasherů vás nepustí. Kromě této cesty máte už jen jednu možnost a to jít rovně. Cestou naleznete několik mrtvých těl křižáků a pár ledových elementálů. Krom nich jsou zde sněžní obři a opět nějaký ten kostlivec. Na cestě objevíte dva dřevěné sloupky s lebkami a poblíž bude ležet kniha s kouzlem Snap Freeze. Cestou dále pomalu projdete přes ledové obry až na rozcestí. Cesta rovně vede k tunelu, který vás dovede do propasti vedoucí dovnitř ledovce. Cesta vlevo vás dovede též ke vstupu do ledovce, je však o něco snažší. Na prostranství před vstupem najdete zbytky vzdušného voru. Vstupte dovnitř.

Osvobození kapitána Ursana (Zpět na obsah)

Vnitřek ledovce je více členitý a obsahuje soustavu celkem tří jeskyň (podívejte se na nákres). Vaším úkolem je najít zde kapitána Ursana a osvobodit ho, ovšem nejprve celý ledovec vyčistěte od nepřátel (jsou tu jen ledoví obří a ledoví elementálové). Najdete zde také jednu ze vzducholodí, ale nepůjde do ní vstoupit. Pokud se postavíte do středové části ledovce (pozor na padající ledové krápníky), uvidíte nad sebou ledové oblouky a po stěnách budou místy stupínky. Na jednom konci jeskyně se po nich lze vyšplhat na oblouky a postupně se tak dostat až na ledový výčnělek 1 na druhém konci. Tuto cestu si zapamatujte. Naleznete zde knihu s kouzlem Holy Wrath (nesmíte mít v tuto chvíli ještě osvobozeného kapitána Ursana, jakmile byste tak učinili, došlo by k posunu děje a předměty v jeskyni by se obměnily). Seskočte dolu a vydejte se směrem k soše 2. Poblíž východu k ní najdete v jeskyni další skupinu výčnělků (výčnělek 2). Vyskákejte nahoru a zde naleznete knihu s kouzlem Slow. Teď se teprve vydejte zachránit kapitána Ursana. Dojděte do jeskyně označené jako vězení a pozabíjejte všechny obry. Král ledových obrů má u sebe Ice King´s Club a Ice Shield. Za sochou je malá jeskyňka zatarasená rampouchy. Prosekejte se skrz ně ke kapitánu Ursanovi. Po skončení rozhovoru se ocitnete venku a dostanete od kapitána Ursana dopis se zprávou pro prince Daina. Samozřejmě dojde k respawnu. Jděte zpátky do ledovce. S Ice Clubem v ruce likvidujte elementály, je jich tu opravdu hodně. Uvnitř ledovce najděte výčnělky, kudy jste se vyšplhali na první ledový oblouk. Poblíž najdete na jednom z výčnělků knihu s kouzlem Heroism (teď byste měli být na mistrovské úrovni, kouzlo je opravdu velmi dobré). Po likvidaci zbytku elementálů se vydejte ven a zamiřte do Duskwoodu.

Lék pro královnu dasherů (Zpět na obsah)

Cesta do tunelů ke katakombám je zavalena a musíte tedy využít přímou cestu do Duskwoodu. Tady po chvíli narazíte na ovládnutého dashera. Ten vás bez okolků napadne, ale boj je naskriptovaný, takže se odehraje bez vaší asistence. Po jeho porážce začne rozhovor a dasher vám vysvětlí celou situaci. Poví vám o decevierech a poděkuje vám za osvobození. Také vám poví o speciálním kouzlu (Solidify), kterým můžete Deceviery odpoutat od těl obětí a učinit je tak zranitelnými. kouzlo se samozřejmě nachází v ledovcích. Ať chcete nebo ne, musíte zpět, dasherská královna vás dříve nepustí. V ledovcích se opět objeví větší možství ledových elementálů, a uvnitř ledovce mnoho nemrtvých. Opět nejprve vyčistěte vnitřek ledovce a vyšplhejte na výčnělek 1. Seberte ze země zbroj Plate of Sanctuary a seberte i meč Blade of the Silent Chill. Zbroj si nasaďte a vydejte se po obvodu jeskyně. Likvidujde nemrtvé a jděte rovnou do jeskyně se vzducholodí. Před vstupem do vzducholodi bude stát temný mág. Má u sebe kromě standardní výbavy (Reflective Shield, Rod of the Archmage) také prsten Kenren´s Ring of Concentration. Uvnitř vzducholodě na vás čeká pár robotů. Kouzlí nepříjemný Lightning, ale mnohem horší je jejich máchání halapartnou. Pohybujete se totiž po vcelku úzkém mostě, takže boční zásah vás s přehledem schodí dolu. Heroism to však vcelku ulehčí, prostě budete rychlejší. Na konci najdete stupňovité výstupky, po nich musíte přeskákat a na konečném výstupku naleznete knihu s hledaným kouzlem Solidify. Dole naleznete ještě jednoho robota, stejně tak bude jeden opět před východem ze vzducholodi. Jakmile opustíte vzducholoď, zjistíte, že opět došlo k respawnu. Pokud se vydáte směrem do vnitřní jeskyně, potkáte cestou stínového kostlivce, který má u sebe knihu Soul Drink. Projděte i zbytek a vše pozabíjejte. Poté vyjděte ven na povrch, prosekejte se přesilou a kousek po cestě potkáte nemrtvého mága s knihou Snap Freeze, které si hned můžete vyzkoušet na skupince kostlivců opodál. Vydejte se do Duskwoodu.

Královna vás teď po menším rozhovoru zavede do vesnice dasherů. Objevíte se před dveřmi karantény, kde jsou soustředěni ovládnutí dasheři. Celá akce je skriptovaná tak se můžete opět jen dívat. Drake odhalí příčinu podivného chování těchto jedinců (má přeci amulet) a pomocí kouzla Solidify je osvobodí. Tím se stanete hrdinou a jste volní. Vesnice se nachází ve stromech a naleznete v ní i obchodníka (viz nákres). Má lepší variantu dasherské zbraně (Chl´tk) a luk Dashers Hand Bow, ale nic kromě lektvarů nekupujte. Je to také jediný obchodník, který má snad větší sortiment lektvarů. Dole na louce budete ihned napadeni nemrtvými. Je jich tu plno, v podstatě tu už nikdo jiný kromě Legie padlých neni. Projděte tedy obě oblasti Duskwoodu a všechny zlikvidujte. Při té příležitosti si můžete všimnout, že zasypaná je i cesta do katakomb. Můžete se opět tradičně vydat na výlet k bráně Východního strongholdu, ale neni to podstatné, v této části hry už k respawnu nedojde a beztak se sem budete vracet. Pokud se však rozhodnete výlet si udělat, na cestě z Duskwoodu do strongholdu potkáte skupinu vedenou černým rytířem s pěknou halapartnou Flamestinger, Navíc z něj vypadne kniha s kouzlem Spectral Ally. Ve městě opět vše pozabíjejte, ale za žádných okolností nevstupujte za branku před branou strongholdu. Hra by vás automaticky přesunula do finální části a odtud neni cesty zpět (k postupu do finální části neni nutné plnit quest s dopisem princi Dainovy). Vedle zabrádlí domku naproti gildy země naleznete knihu s kouzlem Holy Wrath (pokud jste v Duskwoodu ještě všechny nezničili, budete si moci vyzkoušet tuto expertní úroveň kouzla). Při cestě zpět se stavte na místě, kde ve městě stál černý rytíř. Vedle je oranžová rampa, po které jde vyjít nahoru. Nahoře se vyšplhejte na zeď a přeskočte na protější stranu. Tady přes dřevěný můstek a směrem k obvodové zdi. Naleznete tu knihu s kouzlem Lightning.

Dopis princi Dainovi (Zpět na obsah)

Jděte do Coranthie. Za hospodou naleznete knihu s kouzlem Slow. Cestou k trpasličí radě je u modré trhliny ve zdi kniha s kouzlem Stone Skin. Pokud jste hrou procházeli opravdu pečlivě, měli byste mít nyní vetšinu kouzel, vyjma Holy Wrath a Solidify, na mistrovské úrovni (u Solidify ani vyších úrovní dosáhnout nemůžete). Bohužel je to poněkud pozdě, protože už nebudete mít moc možnost je efektivně využít. Předejte Dainovy zprávu od kapitána Ursana. Při té příležitosti odhalíte v radě zrádce (postava ovládaná decevierem). Zpráva je však prázdná a začínáte tušit zradu. Kapitán Ursan po porážce Necrose společně s lady Archon uprchne, ale kdo je lady Archon opravdu nevim. Navštivte ještě obchodníky, nakupte si zásobu lektvarů a pak se konečně vydejte do Východního strongholdu.

Východní stronghold (Zpět na obsah)

Samotný Východní stronghold už asi znáte s předchozích výletů. Pro ty co tu ještě nebyly odkazuju ob jeden odstavec výše. Před branami automaticky zatroubíte na Roh Zborcení a cesta za vámi se uzavře. Naproti tomu brána před vámi se zbortí. Vejděte dovnitř, doleva a po točitých schodech nahoru. Po dalších točitých schodech nahoru a na druhý konec ochozu. Samozřejmě zabíjejte vše co se pohne. Na konci uvidíte malý čtvercový dvorek, kam musíte po schodech sestoupit. Za dvorkem se objevíte v sále. Po levé straně uvidíte mezi dveřmi nízkou zídku se sudy. Za sudy najdete knihu s kouzlem Holy Wrath (tím byste měli být mistři ve všem co jde - Solidify má jen jeden level). Po pravé straně za rohem cesta pokračuje. Po chvíli po pravé straně z chodby uvidíte oknem konstrukci Necrosovy vzducholodě (je to zvláštní, protože venku vás Aerrin bude informovat o tom, že Necros k pevnosti teprve přilétá). To už jste ale v západní části strongholdu. Vyjděte na ochoz a podívejte se dolu. Uvidíte známé nádvoří a samozřejmě skupinku nemrtvých strážců. Jakmile je zlikvidujete, pohněte pákou pod přístřeškem a za branou už budou čekat křižácké jednotky. Venku dojděte až ke vzdušnému voru Aerrin a ta vás dopraví na Necrosovu vzducholoď.

Ještě zpět k těm kouzlům, pokud máte Heroism na mistrovské úrovni, proběhnete strongholdem velmi rychle a nepřátelé budou padat jako přezrálé švestky. Pokud to zkombinujete se Stone Skinem na mistrovské úrovni, pak jste i velmi málo zranitelní (zraní vás jen zbraně s bonusem light nebo dark). Více potřebovat nebudete. Samozřejmě pokud byl někdo málo pečlivý a nedosáhl takových levelů, pak to bude mít úměrně těžší, ale jak už jsem na několika místech naznačil, na úroveň obtížnosti squire se to dá projít velmi snadno i s horší výbavou. Základem je mít dostatek léčivých lektvarů pro případ nouze.

Necrosova vzducholoď (Zpět na obsah)

Jste kousek před finálem. Necrosova vzducholoď je samozřejmě typická kosmická loď. Jediná cesta vede rovně přes hordy nepřátel. Celkem se tu objeví dvoje zavřené dveře a za těmi druhými čeká samotný Necros. Doplňte si zdraví, manu, vyzbrojte se a až budete připravení tak vstupte. Nemá smysl na sebe cokoliv kouzlit, jakmile vejdete budete všech kouzelných ochran zbaveni. Po vstupu se rozběhne naskriptovaný rozhovor, na jehož konci se necros kapánek promění a začne samotný boj. Snažte se mu dostat co nejrychleji na tělo a sekat. Pokud vás klepety srazí k zemi, stačí kousek odstoupit a zahájit novou sadu útoků. Kouzlení asi nemá přílišný význam, Necros má zakouzlenou ochranu a tak bude zranění redukované. Kdybyste umírali, použijte lektvary. Můžete běhat po obvodu, kde jste částečně kryti sloupky, takže budete mít relativně klid zakouzlit na sebe ochrany. Taktika boje se znatelně liší podle toho jak dobrou máte postavu. Na obtížnosti tolik nezáleží, Necros bude jen výrazně nepříjemnější. Osobně jsem ho beze všeho usekal. Ale protože jsem byl zvědavý, jak bude snadné v této místnosti kouzlit, tak jsem zkusil Stone Skin a Heroism. I na úrovni obtížnosti crusader padl Necros po páté ráně (bylo to tak rychlé, že ten Stone Skin byl zbytečný). Poté co se Necros odebere do věčných pekel, nastartuje se závěrečná animace a ... titulky. Gratuluji k dohrání Crusaders of Might and Magic

Tabulky (Zpět na obsah)

Vliv obtížnosti na primární hodnoty vlastností postavy + HP a mana za postup na další level
Primární vlastnost squire Knight Crusader
Might 25 20 20
Inteligence 20 15 15
Endurance 30 25 20
Speed 20 15 15
Životy 68 65 62
Mana 26 25 25
Životy za úroveň 18 15 12
Mana za úroveň 7 5 5
Počet zkušeností pro přechod na další level (Zpět na obsah)
Level Zkušenosti
1 0
2 500
3 1500
4 3500
5 6500
6 10500
7 a dále předchozí počet + 4000EXP (4000 na každý další level)
Vlastnosti mých postav před finálním soubojem s Necrosem (za lomítkem jsou hodnoty s bonusy) (Zpět na obsah)
Úroveň obtížnosti Level postavy HP SP multiplikátor
Squire 21 428/554 160 3,5
Knight 24 410 140 3,2
Crusader 28 386/554 160/253 3,7/5,8

Doplněk léto 2008: Keeper mě upozornil na jednu velmi zajímavou věc, o kterou se s vámi musím podělit. Krom jiného byla i důvodem vložení jednoho varování do návodu k části úkolů okolo Rohu Zborcení. Až do této doby jsem si mylně myslel, že level postavy je ve hře limitován jen obtížností hry a tedy množstvím monster k zabití, ale není tomu tak. Ve hře se vyskytuje podivná smyčka, která vám zajistí opakování celé části výše zmíněných úkolů. Hra vás za běžných okolností nepustí do míst, kam ještě nemáte přístup anebo už jste o tento přístup přišli. To však neplatí o návratu s Rohem Zborcení z Coranthie zpět k Celestii. Jakmile totiž s Rohem Zborcení vstoupíte do katakomb, tak už se nesmíte vracet zpět do Duskwoodu. Pokud tak učiníte, oblast se resetne a uzavře se vám vstup do podzemní citadely (do katakomb sice vstoupíte, ale dále už ne). Díky tomu už nebudete moci Roh Zborcení Celestii donést. A když jsem napsal resetne tak to také tak myslím. Vše tu bude jako při vašem prvním vstupu do Duskwoodu a před vámi je nové osvobozování prince Daina a mnoho dalšího. Tuto smyčku můžete absolvovat kolikrát chcete. Výsledkem je ohromné množství zkušeností, které můžete získat. Následující tabulka ukazuje statistiku postavy, kterou takto Keeper vypracoval (poté ho to už přestalo bavit ;). Upřímně řečeno, mě by ta trpělivost asi chyběla.

Doplněk únor 2015: Keeper to ani po letech nevzdal, takže se postupně prokousal až k levelu 408. Doplnil jsem tedy předchozí tabulku a zároveň přidal screenshot charakteristik jeho postavy. Vyzkoušel jsem si to na vlastní kůži a postava už je dost rychlá sama o sobě a hlavně smrtící (Necros padl po jedné ráně). Keeper by to rád dotáhl ještě dále, tak se tu třebas časem sejdeme i u doplňku o dosažení levelu 1000 :)

Úroveň obtížnosti Level postavy HP SP multiplikátor
Crusader 133 1646 906 30,8
Crusader 408 4946 2060 102,9

Keeperova postava (level 408):

Herní obrazovka (Zpět na obsah)

Ovládání postavy (Zpět na obsah)

Klávesa Akce Klávesa Akce
dopředu E, Page Up, NUM8 použít lektvar zdraví H
dozadu D, Page Down mluvení/aktivace tabulátor
pohyb doleva S, NUM1 kouzlení R
pohyb doprava F, NUM3 následující zbraň W
skok mezerník předchozí zbraň volno
skrčení/dolu C následující kouzlo T
pomalá chůze držení levého shiftu + klávesy pro chůzi předchozí kouzlo volno
útok levé tlačítko myši následující předmět Q
obrana pravé tlačítko myši předchozí předmět volno
rychlý předmět - výběr A rychlé uložení F5
použití předmětu Y nahrát z rychlého uložení F7
první zbraň (meč) 1 obrazovka charakteru F1
druhá zbraň (palcát) 2 mapa M
třetí zbraň (sekera) 3 questbook F2
čtvrtá zbraň (kladivo) 4 inventář I
       
otočení vlevo šipka vlevo vycentrovat pohled NUM5
otočení vpravo šipka vpravo skryj HUD -
pohled nahoru NUM9 ukaž HUD -
pohled dolu NUM7
konzole Enter pořízení screenshotu F10

 

Elemir, 18.02.2006