Bestiář

Nemrtví (Zpět na obsah)

kostlivec kostlivý bojový mág
stínový kostlivec nemrtvý mág
černý rytíř temný mág
nemrtvý ledový obr Necros

 

Nemrtví jsou nejpočetnější a nejrozmanitější skupinou protivníků ve hře. Nejprve se s nimi setkáváte jen v Cador Sul a katakombách, ale později se vyskytují prakticky všude, což má představovat posun necrosovy Legie padlých, jíž jsou všichní nemrtví členy. Celkem je můžeme rozdělit přibližně do 7 kategorií od nejslabších po nejsilnější. Na nejnižším stupni hierarchie stojí obyčejní kostivci. Jsou nejpočetnější a zřejmě vznikly přeměnou obyčejných osadníků v Ardonu. Jejich zabitím získáváte 20 - 40 zkušenostních bodů (ZK). Mohou být vybaveni jakoukoliv zbraní a mohou nosit štít. Druhou kategorií jsou kostění bojový mágové, které najdeme opět ve dvojím provedení. Jeden typ připomíná obyčejného kostlivce vybaveného navíc schopností kouzlit lightning (je za 40 ZK). Druhý typ je podobný předchozímu, ale je částečně zprůhledněn (je za 75 ZK) - pořád to ještě neni duch/stín, takže je vidět barevně (stíny jsou už jen šedivé). Druhý typ vám bude znepříjemňovat zejména cestu katakombami při návratu s Coranthie v jeskyni se zavěšenými mosty, ale je to slabý protivník i když je vybaven Broad Swordem. Nejvyšší kategorií kostlivců ve hře jsou stínový kostlivci (200 ZK) a kostlivci válečníci (200 ZK). Se stínovými kostlivci se setkáte mnohem dříve, první je hned na začátku hry ve vězení. Obvykle jsou vybaveni halapartnami a později ve hře i nepříjemnými Shadow Blade. Jsou průhlední a jejich obrysy uvidíte jen proti dostatečně konstrastnímu pozadí (sníh apod.) Krom fyzického útoku obvykle kouzlí Soul Drink (stejně jako další kouzlící nemrtví) takže jsou velmi nebezpeční a boj s nimi je o něco delší. V ledovcích se pak setkáte se zmíněnými kostlivci válečníky. Jsou to větší a silnější kostlivci, ale jejich likvidace v této fázi hry neni obtížná. (Edit: léto 2009 - tito přerostlí kostlivci jsou ve skutečnosti nemrtvou variantou ledových obrů. O jejich příbuznosti svědčí zejména přítomnost třetího oka na lebce.)

Na dalším stupni v žebříčku nemrtvých naleznete nemrtvé mágy, černé rytíře a temné mágy (nemrtvé arcimágy). Oproti kostlivcům jsou mnohem obalenější a připomínají spíše ghúly. Krom nemrtvého mága mají i rohy. Nemrtvý mág (200 ZK) je nejníže postaven a předpokládám, že to co kouzlí je toxický mrak. Obvykle je vybaven Metal Shieldem a Heavy Mace (později i Fist of Necros). Neni nijak obtížné ho zdolat, obvykle padne po první až druhé dobře mířené ráně. Černý rytíř (200 ZK) už je naproti tomu nebezpečnější. Umí kouzlit plošné kouzlo, které prozatím nedokážu přesněji specifikovat, ale řekl bych že je to Destroy Undeath (opak k Holy Wrath), je však na nižším levelu. Jejich výbava je různá. Krom Metal Shieldu používají i lepší Wooden Shieldy (štíty s bonusem) a bonusové Broad Swordy, War Hammer nebo Fist of Necros. Někteří lépe vybavení jsou i tužší a za jejich zničení je více zkušenostních bodů (černý rytíř na cestě k Východnímu strongholdu s Flamestringerem je za 250 ZK). Od temného mága je rozlišíte snadno, mají převažující červené odstíny, zatímco temný mág je modrý. Temný mág (250 ZK, tež ho lze označit jako nemrtvého arcimága) je vybaven plošným kouzlem na mistrovské úrovni a je tím velmi nepříjemný. Naštestí kouzlí stejně jako černý rytíř jen tehdy, pokud má na to dost času, jinak dává též přednost fyzickému útoku. Je vybaven Reflective Shield a Rod of the Archmage. Právě pro tento specifický Morning Star je fyzická konfrontace obtížnější, tato zbraň má slušné bonusy na poškození černou magií.

Nejvýše postaveným nemrtvým ve hře je temný mág Necros, cíl vaší cesty v Ardonu. Ovládá slušnou řádku kozel na nejvyšších úrovních a umí vykouzlit antimagickou bariéru. K fyzickému útoku používá svá klepeta, levé klepeto má navíc pancéřované a používá ho k blokování zbraně. Přesto neni jeho likvidace příliš obtížná.

Dovolím si trochu se pozastavit na nemrtvými mágy. Ve světě Might and Magic jsou často představováni v podobě lichů, ale v CMM je vzhledem k jejich vybavení můžeme spíše přirovnat ke kněžím, analogicky černé rytíře k paladinům. Tenhle rozpor je pro tento svět tak trochu zvláštní a je spíše znám z jiného světa a to Forgotten Realms (Baldur´s Gate, Icewind Dale apod.). Nevím jak to autoři ve skutečnosti zamýšleli, ale pravděpodobně se jedná jen o modifikaci lépe použitelnou pro 3D akci. V původní sáze Might and Magic ani v Heroes of Might and Magic jsem na nic podobného nenarazil.

Elementálové (Zpět na obsah)

zemní elementál vodní elementál ohnivý elementál

 

Kategorizace elementálů ve hře je poněkud ztížena. Bezpečně lze identifikovat pouze zemního elementála a u dalších dvou je to sporné. Svět Might and Magic rozeznává v základu jen zemní, vodní, vzdušné a ohnivé elementály (viz vznik Cronu). V Heroes of Might and Magic III se s datadisky pak objevily jejich silnější varinty, které měly nejspíše představovat mocnější prince elementálů. V trpasličích dolech narazíte na ohnivého elementála, který by však stejně tak dobře mohl patřit do kategorie magmatický elementál (vzhledově by to více odpovídalo). Analogicky totiž v ledovcích naleznete ledové elementály (vzhledem k těm teplotám je to i logické). Při popisu však zůstanu u základních verzí. Další zajímavostí ohledně elementálů je jejich řazení do světa živých bytostí, můžete tedy na ně uplatnit kouzlo Soul Drink a část jejich hitpointů získat. Osobně jsem měl za to, že by se spíše měly chovat jako golemové, tedy neutrálně.

Na zemní elementály (125 ZK) narazíte už při první cestě skrz katakomby. Stejně jako na ostatní elementály i na ně platí zbraně s vysokým drtivým zraněním, tedy kladiva a palcáty. Likvidace ostatními zbraněmi je zdlouhavá. Dalším místem jejich výskytu jsou trpasličí doly.

V trpasličích dole a na vyšší úrovni obtížnosti i v katakombách se setkáte s ohnivými elementály (250 ZK). Jsou mohutnější, ale řekl bych také méně nebezpečnější oproti zemním elemetálům. Pokud mohou, tak se většinou drží poblíž lávy a nijak výrazně neútočí.

Poslední jsou vodní elementálové (200 ZK), které naleznete jen v oblasti ledovců. Jsou nebezpeční zejména ve skupinkách, ale s heroismem a dobrým kladivem je snadné je přemoci a utrpět při tom menší zranění. Pokud se na přímou konfrontaci necítíte, lze na ně dobře použít Fire Ball. Proti předchozím dvěma druhům nemělo smysl příliš kouzlit (snad jen lightning na zemního elementála), protože dobrá kouzla, která by na ně účinkovala naleznete až zde, ale to už se s těmito elementály ve hře nesetkáte.

Dasheři a obři (Zpět na obsah)

dasher válečník královna dasherů lesní obr ledový obr

 

Dasheři patří mezi hmyz a jejich přirozeným bydlištěm je les. Jejich vesnici naleznete v korunách stromů v Duskwoodu. Dasherům vládne královna. Aby jste mohli porozumět jejich řeči, potřebujete náhrdelník Dasher´s Necklace. V prvních dvou třetinách jsou vašimi nepřátely, ale při návratu z ledovců jim pomůžete a začnou k vám být přátelští. Dasheři jsou nebezpeční zejména tím, že útočí ve skupinkách a dokážou vaši postavu dokonale obklíčit. Přitom umí velmi citelně zranit a první návštěva Duskwoodu pro vás bude utrpením. Je dobré je zabíjet pomocí dlouhých zbraní jako je Broad Sword nebo Halapartna, kterými si je držíte dále od těla a je dobré kombinovat to s kouzlem Fire Ball. Bez ohledu na jejich rozdíly v barvě jsou to vesměs dasheří válečníci a jejich zabitím získáváte 50 zkušenostních bodů.

V Duskwoodu se dále vyskytují lesní obři. Jsou do jisté míry ovládáni společenstvím dasherů. Budou na vás útočit různými zbraněmi. Jejich zabíjení je zejména v prvnich fázích hry obtížnější a podobně jako dasheři útočí v menších skupinkách popř. společně s dashery. Krom lesních obrů (75 ZK) se na mýtince setkáte s králem lesních obrů (150 Zk), od kterého kromě královského žezla získáte i Dasher´s Necklace.

V ledovcích jsou k vidění ledoví obři. Jsou svými vlastnostmi podobní lesním obrům, jsou však o něco silnější, což však v této fázi hry tolik nepocítíte. Krom běžných ledových obrů (150 ZK) se potkáte uvnitř ledovce i s jejich králem (300 ZK).

Trpaslíci (Zpět na obsah)

rebel kopáč rebel válečník

 

Trpaslíků neni tolik druhů a bojovat budete je s rebely, kteří se postavili na odpor proti králi Kamenného trůnu a poté ho i zavraždili. Nyní vězní jeho syna prince Daina uvnitř trpasličích dolů. Po jeho osvobození se přesunou až do podzemní tvrze v katakombách. První s kým se v dolech potkáte je rebel kopáč, vybavený Calder´s Pick. Je velmi slabý. Druhý typ bude trpaslík válečník, vybavený War Hammer. Je výrazně odolnější a dokáže nepříjemně udeřit, nebezpečnější jsou obzvláště ve skupině. Za trpaslíka kopáče je 60 zkušenostních bodů, za trpaslíka válečníka pak 100 zkušenostních bodů.

Ostatní (Zpět na obsah)

decevier duch křížáka robot

 

Do této kategori patří monstra, která přímo nepatří do předchozích kategorií. Prvním je decevier (250 Zk), který patří mezi ještěřany (lizardmany). Je speciální tím, že se dokáže vtělit do své oběti, kterou pak může takto zcela ovládat. Obět si však ponechává své vědomí, ale nemůže svobodně jednat. Poté co obdržíte Amulet of True Sight, budete moci tyto oběti identifikovat a kouzlem Solidify (zhmotnění) je osvobodit (přetransformujete deceviera do fyzické a tudíž zranitelné podoby). Ve hře budete moci samostatně porazit jen jednoho deceviera a to v obchodníkově domku v Cador Sul až dostanete quest vypravit se do ledovců. Je to nepříjemný protivník vybavený Blade of Hunger.

Ve stejné době jako s decevirem v obchodníkovo domu, se můžete v třetím pokoji v hospodě setkat s duchem křižáka (200 Zk). Opět se jedná o tuhého protivníka tentokráte vybaveného Longsword of Crusader.

Už v Citadele se v ochrance Celestie můžete setkat s roboty (180 ZK). Černě oděnými rytíři s halapartnami. Bojovat s nimi budete teprve ve vzducholodi uvnitř ledovce. Krom fyzického útoku umí kouzlit lightning. Nejsou nijak obtížní.